A Cloudfare immár ötödik alkalommal készítette el éves összesítését, ami azt mutatja meg, hogyan alakultak az internetezési szokások az év folyamán, illetve arról is lerántja a leplet, mennyivel nőtt az internetes adatforgalom az előző évihez képest. A növekvő tendencia természetesen idén is folytatódott, a globális internetes adatforgalom ismét növekedett, ezúttal 17,2%-kal. Az egyes kulcsszereplők, mint például a Google, az OpenAI, a WhatsApp, a Facebook és a Binance megőrizték vezető pozíciójukat a saját iparágukon belül.
A globális internetes adatforgalom alakulása
A teljes kép alapján tehát 17,2%-os növekedés mutatkozik globális szinten, ám ahogy az előző év folyamán, úgy idén is visszafogott növekedés látszott bizonyos időszakokban, például augusztus közepén, valószínűleg a szabadságolások miatt, ám a megszokott növekedés később folytatódott, egészen november végéig bezárólag, ameddig a statisztika ellátott. Az is beszédes, hogy a forgalmat mutató diagramokon remekül látszódnak azok az időszakok, amikor különböző okokból kiesés jelentkezett az internetszolgáltatás terén.
A mobil operációs rendszerek részesedése, mobil és asztali adatforgalom
A mobilok szegmensében nem túl meglepő módon ismét az Android alapú eszközök adták a teljes mobil adatforgalom kétharmadát. A forgalmi adatok az egyes régiókban eltérőek voltak, ám az mindenképpen említést érdemel, hogy voltak olyan országok, ahol az Android alapú mobilok által generált forgalom a teljes mobil adatforgalomnak 90%-nál is nagyobb részét adta – ilyesmi 29 régióban, illetve országban is előfordult. Kifejezetten magas az Android alapú készülékek használata Pápua Új-Guinea területén, illetve Bangladesben is, ahol alacsonyabb az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelem, mint egyéb térségekben.
Ezzel szemben bizonyos régiókban az iOS alapú mobileszközök adták a mobil adatforgalom nagyobbik részét, ilyen terület például Dánia, ahol az iOS mobil operációs rendszert használó eszközök a teljes mobilos adatforgalom 66%-át generálták. 60% feletti részesedést egyébként összesen 8 országban produkáltak az iOS alapú mobileszközök.
Android ide, iOS oda, az biztos, hogy a teljes globális internetes adatforgalomnak több, mint 40%-át generálták a mobileszközök, illetve használóik, ami igencsak beszédes adat. 15 évvel ezelőtt igazából még nem is nagyon szerepelt a statisztikában a mobileszközök által generált adatforgalom, ugyanis a mobilinternet is gyerekcipőben járt, mára azonban alaposan megváltozott a helyzet.
A HTTP protokoll verzióinak aránya, weboldalak felépítése, szerver oldali API-k programnyelvei
Beszédes adat az is, mekkora részesedéssel bírtak a HTTP protokoll egyes verziói az adatforgalmat nézve. A HTTP/1 még 1996-ban indult hódító útjára az 1.0-s verzióval, majd 1999 folyamán az 1.1-es is elkészült. A HTTP/2-re egészen 2015-ig kellett várni, míg a legfrissebb és legmodernebb verzió, vagyis a HTTP/3 2022 folyamán mutatkozott be. Utóbbi a QUIC protokollt használja, ennek köszönhetően a kapcsolat gyorsabban létrejöhet, a csomagvesztésből eredő problémákat jobban kezeli, illetve a hálózati változásokra is jobban reagál, azaz összességében jobb teljesítményt nyújt. A HTTP/3 ráadásul alapból is kínál adattitkosítást, ami segít csökkenteni a támadási felületet.
A Chromium alapú webböngészők mindegyike támogatja az újítást, valamint a Mozilla Firefox és az Apple Safari is kompatibilis vele. A globális statisztikát nézve a HTTP/1.x alapú forgalom a teljes forgalomnak 29,9%-át tette ki, a HTTP/2 pedig 49,6%-os részesedéssel bírt. A HTTP/3 részesedése is gyarapszik, ugyanis már 20,5%-on állt.
A weboldalak építéséhez használt technológiák közül a React, a PHP és a jQuery egyaránt az élvonalban foglalt helyet. A React egyértelmű előnyt mutatott fel a Vue.js-hez és az egyéb JavaScript alapú keretrendszerekhez képest, míg a programozási nyelvek között a PHP bizonyult a legnépszerűbbnek. A JavaScript könyvtárak esetében a jQuery foglalta el az első helyet, gyakorlatilag 10x népszerűbb volt, mint a többi hasonló könyvtár. A tartalomszolgáltató rendszerek esetében a WordPress 50% feletti részesedéssel bírt, míg a marketing-automatizációs szoftverek piacán a HubSpot vezette a kategóriát, ahol közel kétszer többen használták, mint a Marketo-t és a MailChimp-et.
Az automatizált API kéréseket kiszolgáló kliensek programnyelvei közül egyértelműen a C++-hoz hasonlító Go (Golang) volt a legnépszerűbb, közel 12%-os részesedéssel bírt, míg a második helyre a Node.js, a harmadikra pedig a Python futott be – előbbi 10%-os, utóbbi 9,8%-os részesedéssel. A negyedik helyre a Java futott be 7,4%-kal, míg az ötödik a .NET lett a maga 3,6%-ával.
Internetes keresőmotorok, webböngészők
A keresőmotorok közül egyértelműen a Google megoldása volt a piacvezető 2024 folyamán a maga 88,5%-os részesedésével, de a TOP 5-be befért a Yandex, a Baidu, a Bing, illetve a DuckDuckGo is, utóbbiak azonban mindannyian egy számjegyű piaci részesedést tudtak felmutatni.
A webböngészők szegmensében a Google Chrome volt az uralkodó 65,8%-kal, míg a második helyre a Safari futott be 15,5%-kal, a harmadik az Edge lett 6,9%-kal, a negyedik a FireFox 4%-kal, míg az ötödik a Samsung Internet Browser 2,7%-kal.
Internetes szolgáltatások és StarLink
A nagyvállalatokat nézve a Google ismét sikeres évet zárt, a legnépszerűbb internetes szolgáltató volt, ami részben annak is köszönhető, hogy a vállalat szerteágazó termékportfólióval rendelkezik. A TOP 5-ben helyet foglalt még a Facebook, az Apple, a TikTok, illetve az Amazon is, ők öten voltak a legnépszerűbb szolgáltatók, a felsorolás szerinti sorrendben.
A Cloudfare statisztikája arra is kitért, hogyan teljesített Elon Musk internetszolgáltató részlege, a SpaceX-hez tartozó Starlink, amely Föld körüli pályán keringő műholdak segítségével juttat el internetszolgáltatást azokba a térségekbe is, ahova egyéb módon nem igazán lehetne elérni a világhálót.
Az összesítés szerint a Starlink szolgáltatás 3,3x-os mértékben nőtt, már ami az internetes adatforgalmat illeti. Az egyes régiókban eltérő mértékű növekedést produkált, Brazíliában például 17x-esére nőtt az adatforgalma, míg az Amerikai Egyesült Államokban 2,5x-ös szorzó mutatkozik egy év leforgása alatt. A legnagyobb növekedést Malawi produkálta, ahol tavaly júliusban vált elérhetővé a Starlink, a tavalyihoz képest idén 38x magasabb adatforgalmat produkált a térség. A SpaceX rövidesen komoly kihívókat kaphat az űrben, ugyanis az Amazon is hasonló szolgáltatás beindításán dolgozik, ám az igazi, kiélezett verseny indulásáig még élvezheti piacvezető szerepét.
További információk
A CloudFare 2024-es statisztikáit egy dedikált minioldal is tartalmazza, ami könnyen fogyasztható formában tálalja a legfontosabb adatokat – itt található.