A Qualcomm is igyekszik beférkőzni a járműiparba, és próbál olyan fejlesztésekkel szolgálni, ami a gyártók figyelmét széles körben felkeltheti. A CES-en a cég részletesebben beszélt a Snapdragon Ride Flex egységről, amit egyébként a cég már tavaly szeptemberben is belengetett. Sok érdekességet tudhattunk meg a rendszerchipről.
A Qualcomm első autókba szánt csúcsteljesítményű megoldása a Ride Flex SoC, és kiváló skálázhatósággal szolgál.
A chiptervező meglátása szerint a jövőben már szoftverek által definiált autókról (SDV) beszélhetünk majd, ami azt jelenti, hogy lényegében minden ponton szoftverek fogják biztosítani a funkciók működését. Főleg a villanyautókkal tett az ágazat egy nagy lépést ebbe az irányba, de a modern infotainment rendszerek megjelenése és a vezetést támogató technológiák fejlesztése is ilyen irányba tolta el az ágazatot.
Ma már olyan autó is van, amiben a kormány és a kerekek között semmilyen fizikai összeköttetés nincs normál üzemben; szoftver vezéreli, hogyan mozogjanak a kerekek menet közben a kormány mozgatására reagálva. Így megoldható az, hogy a sebesség függvényében folyamatosan változzon a kormány érzékenysége. Lehetne még sorolni a példákat arra, hogyan nyernek egyre nagyobb teret a szoftverek, a Qualcomm pedig szeretne az új generációs szoftveres fejlesztések alapjául megfelelő hardvert biztosítani.
A Snapdragon Digital Chassis keretei között bevezetésre kerülő Snapdragon Ride Flex egy olyan chip lesz, ami magában fogja ellátni az ADAS rendszerek menedzselését és fedélzeti számítógép kiszolgálását.
Fel lesz készítve az újdonság arra, hogy több kijelzőt tudjon kezelni, magas felbontású és térhatású megjelenítéssel szolgáljon a navigáció során. Képes lesz a platform különböző sofőrökhöz igazodva személyre szabott lehetőségeket nyújtani, és a digitális asszisztens szolgáltatás kezelésére is fel lesz készítve, amire a jövőben a mostaninál sokkal nagyobb szükség lesz. A vezetéstámogatás során pedig támogatni fogja az automata vészfékezést, sávtarást, útvonalkövetést és segíteni fog a parkolásban is. Sőt mi több, „szemmel” tudja tartani a vezetőt, és bajban reagál a vészhelyzetre.
Egy skálázható megoldásról beszélhetünk, mely kiépítéstől függően akár 2000 TOPS számítási kapacitással is szolgálhat, és bevethető lesz szerényebb képességű, alacsonyabb felszereltségi szintű autókban is. A Snapdragon Drive Flex bevetésével lehetőség lesz autonóm közlekedésre főutakon és városokban egyaránt.
Arról nem beszélt a cég, hogy pontosan milyen felépítéssel szolgál a chip, de a bemutatott képen azt lehet látni, hogy a benne található komponensek egyébként nem teljesen egyediek. Jobbára úgy fest a felépítése, mint egy mobilos rendszerchipnek. Kryo processzor magok és Adreno IGP dolgozik benne Hexagon gyorsító és más ismert komponensek mellett. Rendelkezik a lapka egy SPU-val is, ami a biztonsági rendszereket fogja felügyelni és szükség esetén bevetni.
A Qualcomm elmondta, hogy a technológia rendkívül megbízható, több ponton is van védelem például arra, hogy mi történne, ha kiesik a központi egység menet közben. A vállalat egyébként kiemelt teszteknek veti alá az összes olyan rendszerchipet, ami járműbe kerül, és a Ride Flex is rendelkezik majd az iparágban szükséges megbízhatósági minősítésekkel.
Egy ideig még biztosan várni kell arra, hogy a Snapdragon Ride Flexet használó személygépjárművek megjelenjenek az utakon. A Qualcomm elmondása alapján az első mintákat most kezdi szállítani az érdeklődők számra, akik elkezdhetik tesztelni a fejlesztést. Legjobb esetben 2024-ben indulhat be a kész termék tömeggyártása. Mivel az új autók azért nem úgy pörögnek, mint egy okostelefon, így könnyen lehet, hogy 2025-re érhetünk el oda, hogy az utcára gurulnak azok az autók, amikben már a Ride Flex munkálkodik.