Mindig érdekes látni, hogy egy videojáték konzol mennyivel olcsóbb, mint egy ugyanolyan teljesítményű számítógép (kivétel persze a Nintendo gépei, de az más kategória).
Míg a PC-nél minden egyes hardverelemen megvan a gyártók maga haszna, egy tömeggyártott konzolnál sokkal olcsóbban lehet tartani a költségeket, ennek megfelelően pedig, ha szeretnék, akár profit nélkül továbbadhatják a felhasználóknak, hiszen az igazi bevételeik a szoftver eladásokon lesznek.
A Sony most viszont bajban van a PS5 árazásával a Bloomberg értesülései szerint. A Playstation 3 és az Xbox One indulásánál is látszódott, hogy nem jó ötlet drágábban adni konzolt, így nem szeretnének túl magas összeget mondani, de jelenleg egy PS5 előállítása körülbelül 450 amerikai dollárba fog fájni, míg a PlayStation 4 $399-ba került indulásnál az IHS Markit adatai szerint 381 dolláros gyártási költség mellett.
Az előállítási költség ilyen mértékű emelkedése nem volt bekalkulálva a Sony-nál a PlayStation 5 esetében. A problémát az jelenti, hogy hatalmas a kereslet a piacon a DRAM és a NAND flash memóriák iránt, főleg az okostelefon gyártók részéről. A Samsung például minden 5G-s Galaxy S20-ba legalább 12GB RAM-ot fog belerakni az Egyesült Államokban, így egyértelmű verseny van a gyártókapacitások megszerzése iránt (a Sony szerint a koronavírus nem lesz kihatással a PlayStation 5 ütemtervére nézve). Továbbá a konzol hűtése is drágább az átlagosnál, hogy ne legyen probléma az erős hardver terhelése alatt sem.
Az igazi probléma ott kezdődik, hogy az új Xbox-nak sincsen ára. Ha Sony lépne először, valószínűleg a Microsoft azonnal alálicitálna. Ha pedig szükségtelenül alacsony árat mond, akkor saját magával tolna ki fölöslegesen.
Éppen ezért lehetséges, hogy a végén a Microsoft fogja megszabni a következő generáció díjszabását és lehet szándékosan olyan alacsony összeget mond, ami alá a Sony se tud lemenni és még veszteséges is lesz a konzol előállítási költsége. Viszont erre az eshetőségre a Microsoftnál a kezdetek óta készülnek és nem véletlenül tolják a GamePass előfizetést ösztönző marketing kampányokat. Az alacsonyan tartott konzolárnál a legfontosabb, hogy minél több aktív felhasználója legyen egy platformnak, a multiplayert és játékokat biztosító Gold és GamePass (később még az xCloud is) együtt pedig jóval erősebb kombináció, mint a csak PS Plus-ra épülő multiplayer szolgáltatás a Sony részéről.
Phil Spencer korábban egy podcastban mesélt arról, hogy ő nem akarta még leleplezni az új Xboxot, de a marketingesek meggyőzték, hogy nagyobb lesz az eszköz visszhangja és a piaci jelenlétük is nőhet, ha azt az E3 előtt meglépik és utólag kiderült számukra, hogy jól döntöttek.
A visszafelé kompatibilitásra nagy hangsúlyt fektetnek továbbra is, ő már az új gépet használja a régi játékokra is, ám még nem tökéletes a rendszer, néha fagynak nála a dolgok.
A podcastban a VR-ról is beszélt, hogy ő maga szereti a technológiát, sőt, nagyon szeretné, hogy a VR piac nagyobb legyen és ha ez megtörténik, az új Xbox azonnal támogatni is fogja a szemüvegeket, de ez az indulásnál nem lesz várható, mert az elsődleges céljuk, hogy minden funkció tökéletesen működjön. Nem akart tiszteletlennek tűnni, rengeteg ismerőse dolgozik a VR-ral és támogatja is őket, egyszerűen csak tisztázni szerette volna, hogy mit várhatnak a vásárlók.
Az biztos, hogy a Microsoft nem szeretné elveszíteni a most következő generációt és mindent meg fog tenni, hogy a Sony-nak nehéz döntést kelljen meghoznia, ezzel pedig mi potenciális vásárlók végeredményben csak nyerhetünk.
A Microsoft talán az E3 idejére fogja véglegesíteni az árat, ami leghamarabb június 9-én lesz esedékes.