I. oldal
Régóta várunk a Rare nagy visszatérésére. A Microsoft egykori legnagyobb és legdrágább stúdója, ami az Xbox-korszak előtt a legendás Nintendo-játékairól volt híres, szépen-lassan elenyészett valahol a nagy céges gépezetben. Annyira, hogy az utóbbi években már leginkább kinectes anyagokat készítettek, meg avatárokat és hasonló kiegészítőket az Xbox 360 és az Xbox One dashboardjához.
Aztán kiderült, hogy a stúdió ismét lehetőséget kapott egy igazi, AAA-kategóriás exkluzív kifejlesztésére, ami már első ránézésre is szupernek tűnt: a kalózos téma, a rajzfilmes grafikai stílus mind azt engedték sejtetni, hogy a Rare most bizony visszatalálhat régi önmagához. Ráadásul a Sea of Thieves egy megosztott világú szerepjáték, aminek mostanában úgyis nagy divatja van, főleg a Destiny megjelenése óta.
A problémák azonban már az első pillanattól kezdve jelen vannak. Nincs ugyanis hagyományos értelemben vett karakterkészítő, hanem egy rakás véletlenszerűen generált kalóz közül választhatunk. Annyit megtehetünk mondjuk, hogy ha a valamelyik tetszik a felhozatalból, akkor azt megjelöljük, és akkor a következő adagot már ahhoz némileg hasonlóra generálja le a játék. Persze, a karakterek elképesztően mókásak és nagyon vadul tudnak kinézni, de egy ilyen anyagban azért nagyon jó lenne egy rendes karakterkészítő.
Aztán bekerülünk a játék egyik kikötőjébe az öt közül, és semmiféle instrukciót nem kapunk arra nézve, hogy akkor most mégis mit kellene csinálnunk, egyáltalán nincs tutorial vagy bármiféle útmutatás. Ez nem egyébként nem akkora baj, csak ha nem jövünk rá rögtön, hogy a kikötőkben felvehetünk questeket (összesen háromfélét), akkor könnyen lehet, hogy csak úgy elkezdünk hajókázni a semmibe, aminek nem sok értelme van.
II. oldal
A Sea of Thieves-szel összesen négyen játszhatunk egyszerre, akár véletlenszerű csapattársakkal, akár barátokkal. Ezen kívül kétféle hajó közül választhatunk: a kisebbet még el lehet vezetni egyedül is, a nagyobbal azonban leginkább már csak többen fogunk boldogulni. Nagyon hangulatos, hogy mindenki tud magának valamilyen feladatot találni: valaki az árbocokat kezeli, valaki a kormányrúd mögött ül, valaki felmászik az toronyba a horizontot kémlelni, valaki az ágyúkat kezeli. Aki pedig túlságosan sok rumot ivott, azt bedobhatjuk a zárkába.
Ami a Sea of Thievesben kiemelkedően jó tud lenni, az a közös élmények megszerzése. Ahogy együtt próbáljuk megjavítani a hajótestet, miközben merjük ki a befolyt vizet. Ahogy énekelünk hajózás közben, ahogy nézzük a humorosan kinéző és remekül animált karaktereket, amint teszik a dolgukat. Ahogy szemét módon úgy teszünk a másik hajóval, mintha barátságosak lennénk, aztán váratlanul szétlőjük szegényeket és ellopjuk a nehezen megszerzett rakományukat, amiket aztán szépen értékesítünk.
Ha ez a fajta közösségi élmény nem lenne, akkor a Sea of Thieves viszonylag keveset érne, mert inkább tűnik egy csiszolt korai hozzáférésű játéknak, mintsem egy teljes értékű AAA-kategóriás címnek. A játékmenet rendkívül egyszeű: lehet nálunk kard, pisztoly és puska, ezekkel szétkaphatjuk az ellenfeleket, akik közül, hát igazából a csontvázak képezik a fő csapásirányt, mint hagyományos értelemben vett ellenséges NPC, rajtuk kívül maximum a kígyó és a cápa tehet el minket láb elől. Ez pedig nem sok.
Ezen kívül a játékban nincs karakterfejlődés, valamint nincs hagyományos értelemben vett lootolás sem, hiszen erősebb fegyvereket nem szerezhetünk, mindenki ugyanazon a szinten mozog. Ez pedig azért minimum érdekes döntés egy shared-world szerepjátéktól. Egyedül a kozmetikai holmik megszerzésével mutathatjuk, hogy mi bizony már átéltünk néhány halálközeli kalandot, de tekintve, hogy nagyon ritkán találkozni másik játékossal, ezzel sem vagyunk sokkal előrébb, kevés lehetőségünk van mutogatni magunkat, vagy mások holmijain csodálkozni.
III. oldal
Küldetésből is csak háromféle alap dolog áll rendelkezésre: vagy egy kincset kell megszereznünk, vagy egy fő csontvázat megölnünk, vagy különböző állatokat begyűjtenünk és elvinnünk. Ezek az első pár alkalommal még érdekesek, de mivel semmi változatosság nincs bennük, hamar repetitívvé válnak. Ráadásul a legrosszabb, hogy nem vehetünk fel közülük egyszerre többet, pedig arra nagy szükség lenne, főleg amikor az állatelkapós feladatot akarjuk teljesíteni.
Az a helyzet ugyanis, hogy a játék semmiféle iránymutatást nem ad arra nézve, hogy ezeket az állatokat mégis hol tudjuk fellelni. Úgyhogy tök jó lenne, ha el tudnánk őket kapni, miközben más küldetéseket teljesítenünk, de nem, így addig kell véletlenszerű szigetről véletlenszerű szigetre mennünk, amíg rájuk nem bukkanunk. Ami még mindig nem lenne akkora baj, ha egyébként a szigetek maguk változatosabbak, érdekesebbek lennének. De szinte mindegyik egyforma, ami megbocsáthatatlan, még ha jól is néznek ki.
A legérdekesebbek igazából az erődök, amik tulajdonképpen a raidelés helyi megfelelőjét jelentik. Ezeket néhány küldetés teljesítése után tudjuk aktiválni (és mindenképp aktiválni kell őket, különben az erőd helyén egy üres sziget lesz). Ennek helyét aztán egy hatalmas koponyával jelzi a játék, ahova mindenki odamehet az aktuális szerverről. Itt aztán minden esély megvan arra, hogy elszabaduljon a pokol: együtt is működhetünk a többiekkel, vagy rögtön egymásnak is eshetünk. De persze az is rendszeres, hogy a végsőkig együtt dolgozó csapatok aztán a kincsért egymásnak esnek, míg a trükkösebbek inkább megbújva várják, hogy visszaérjünk a hajónkhoz a zsákmánnyal és aztán próbálnak meg kifosztani.
És ezzel nagyjából véget is ér a Sea of Thieves játékmenete. Vagy egymás hajóját lövöldözzük, vagy egymást csapkodjuk / lövöldözzük a szárazföldön, teljesítjük az alapvető küldetéseket és csontikat ölünk. És hiába élvezetes maga a hajózás, és hiába jók az alapok, ha ez az egész igazából egy váznak tűnik. Jó, de akkor is csak egy váz, amiről azt gondolná az ember, hogy a következő hónapokban szépen feltöltik tartalommal, aztán majd megjelenik. De nem, a világ üres, történet nincs, a mechanizmusok nem változatosak.
Azt viszont meg kell hagyni, hogy bitang jól néz ki. Az Unreal Engine 4-hez a Rare fejlesztett egy teljesen új vízmegjelenítésre és a víz fizikájára használt kiegészítést, aminek a végeredménye egészen elképesztő, ilyen tengert még biztosan nem láttunk játékban. Meg hát maga az egész grafikai stílus és megvalósítás is szuper, ráadásul PC-n széles körben változtathatók a beállítások, és még gyengébb gépeken is nagyon jól fut.
De ezen kívül sajnos semmi kiemelkedő nincs a Sea of Thievesben, így habár elképzelhető, hogy fél-egy év múlva tényleg beváltja majd a hozzá fűzött reményeket, jelenleg semmiképpen nem ér meg 20 ezer forintot.