Az AMD második generációs asztali RYZEN processzorai, amelyek a Pinnacle Ridge kódnevet viselik, néhány napja már bemutatkoztak, tegnap óta pedig hivatalosan is megjelentek kereskedelmi forgalomban. A termékek tehát most már szélesebb körben is elérhetőek, így egyre több tuningeredmény érkezésére lehet számítani. Nemrégiben a német Der8auer is lehetőséget kapott, hogy kipróbálja, mire képesek az új processzorok, közülük is a csúcsmodell, a RYZEN 7 2700X.
Mielőtt azonban sor került volna az extrém tuningra, léghűtéssel próbáltak ki néhány új RYZEN processzort, amelyek közül a legígéretesebb modell kerülhetett párologtató henger alá, amibe természetesen folyékony nitrogén került. Az alapot egy ASUS Crosshair VII Hero modell biztosította, amit megszabadítottak minden felesleges sallangtól, majd a pára elleni védelem érdekében alaposan bekenték mindkét oldalát meleg vazelinnel.
A friss tesztrendszert többféle megmérettetésnek is alávetették: nem csak a maximális CPU órajelre voltak kíváncsiak, hanem arra is, sikerül-e megdönteni néhány korábbi rekordot a különböző tesztprogramokban. Az első próbálkozás a Cinebench R15-ös kiadását célozta, amelyben a Core i7-7820k modellel 2739 pontot sikerült elérni többszálú teszt alatt, a RYZEN 7 2700X azonban csak 2627 pontot tudott összeszedni, így a rekorddöntés elmaradt.
A csapat Geekbench 3 alatt már sokkal sikeresebbnek bizonyult, hiszen a korábbi világrekordot megdöntve új, 50804 pontos rekordot állítottak be a több szálon futó tesztnél. Ezt 5,7 GHz-es órajellel sikerült elérni, míg a korábbi világrekordot egy 6,1 GHz-en ketyegő Core i7-7820K tartotta. Hasonló módon a GPU Pi világrekordot is sikerült megdönteni, amit egy 6,2 GHz-en dolgozó Core i7-7820K tartott.
A sorból természetesen a maximális CPU órajel megkeresése sem maradt ki. A teszt során 1,85 voltos üzemi feszültség mellett egészen 6009,3 MHz-ig sikerült eljutni, ami 100 MHz-cel magasabb, mint a korábbi rekord RYZEN órajel, amit egyébként egy RYZEN 5 1600X modellel tartottak. Der8auer szerint az új processzorok tuningjakor léghűtés használata mellett érdemes 1,2-1,3 voltos üzemi feszültség környékén maradni, ekkor ugyanis növelhető a teljesítmény, de a hőfokok és a fogyasztás még nem száll el. Szerinte a szokásos órajel-növelés helyett, ami minden magra érvényes, érdemes inkább XFR alapú tuningban gondolkodni, ugyanis az új processzoroknál és alaplapoknál ilyesmire is van lehetőség.