Az villanyautókba szánt akkumulátorok egészen szépen fejlődnek, az utóbbi időben voltak olyan jelentősebb fejlesztések, amik már nagy előrelépést jelentenek. Ilyen például az LFP technológia rohamos terjedése, és most arról érkezett hír, hogy a szilárdtest akkumulátorok eljövetel is kilátásba helyezhető már.
A szilárdtest akkumulátorokról rendszeresen beszélnek úgy, mint valami Szent Grál, de annak is megvannak a maga hátrányai. Ezek úgy jönnek ki, ahogy folyamatosan halad előre a technológia fejlesztése, és egyre több gyakorlati tapasztalatra tesznek szert a fejlesztők, gyártók. Az egyik érzékeny pont az előállítás költsége, de egy friss hír szerint ebből a szempontból egészen jól haladnak a fejlesztésekkel.
A Sunwoda némi betekintést engedett a fejlesztés evolúciójába, és arról beszélt, hogy nagyon bizakodók a jövőre nézve. A vállalaton belül egy teljes részleg foglalkozik kizárólag a szilárdtest akkumulátorok fejlesztésével és gyártásoptimalizálásával. A legújabb fejlemények tükrében már kimerik azt jelenteni, hogy néhány éven belül ugyanolyan olcsón lehet majd előállítani az új típusú telepeket, mint amennyibe a félszilárdtest akkumulátorok gyártása kerül.
Konkretizálta is a várható előállítási költséget a Sunwoda: 2026-ra elérheti azt, hogy mindössze 0,275 dollár/Wh összegbe kerüljön a következő generációs akkumulátorok gyártása.
Amennyiben sikerül ezt összehozni, onnantól már versenyképes lesz ahhoz, hogy bizonyos járműkategóriákban gazdaságos legyen az alkalmazása. Feltételezhetően először olyan helyeken fog bevetésre kerülni, ahol azért nagyobb a profit, a prémium autókat veheti célba a szilárdtest akku, illetve az is elképzelhető, hogy plugin rendszerek részét képezheti, ahol elég kisebb kapacitásban felhasználni. A mostani az első alkalom, hogy a Sunwoda ilyen nyíltan beszél erről a fejlesztésről.
A Nio ET7 prémium villanyautóban kerülő 150 kWh-s félszilárdtest akkumulátor magában olyan drága, mint egy komplett Nio ET5 modell a 75 kWh-s teleppel szerelve. Az ET7-be épített telep sem a megszokott felépítéssel rendelkezik, ennek köszönhetően kerül jóval nagyobb összegbe, mint az egyszerűbb akkumulátorok, de egy drágább autó vételára már elbírja a jelentős extra kiadást. Ilyen formában jelenhetnek majd meg a szilárdtest akkumulátorok is a fogyasztóknak szánt villanyautókban.
A Sunwoda által fejlesztett telep energiasűrűsége már meghaladja a 400 Wh/kg-os szintet, ami a Nio ET7-ben található, kiemelkedően jónak számító, 360 Wh/kg-os energiasűrűségű félszilárdtest akkunál is sokkal jobb. És a vállalat úgy látja a jelenlegi fejlesztések és eredmények alapján, hogy az 500 Wh/kg a következő években elérhető lesz kereskedelmi forgalomba szánt telepeknél. Jelenleg már sikerült ezt összehozni laboratóriumi körülmények között, és a következő cél a 700 Wh/kg, amit 2027-re hoznának össze.
A Sunwoda a világ tizedik legnagyobb akkumulátorgyártója a legutóbb, adatok szerint. 2023-ban közel 7000 MWh-nyi telepet állított elő elsősorban Kínában. De a vállalat folyamatosan terjeszkedik, és ezt mi testközelből tapasztalhatjuk meg. Hiszen a Sunwoda az első európai üzemét Magyarországon építi fel, Nyíregyházán valósul meg az a gigaberuházás, ami az ígéret szerint az eddigi legmodernebb gyára lesz. De azért itt még nem arra kell gondolni, hogy szilárdtest akkumulátorokat állítana elő.