Shop menü

REVELATION ONLINE BÉTA - ELSŐ BENYOMÁSOK

Miért nem hódították meg még a nyugatot a kínai MMO-k, mi a wuxia, és mit nyújthat számunkra az egyik legnagyobb F2P kínai MMO?
Tibor Kovács
Tibor Kovács
Revelation Online béta - első benyomások

1. Az MMO-k helyzete Kínában

A keleti MMO-termés legnagyobb részét a dél-koreai és a kínai játékok teszik ki, de míg az előbbiek közül soknak sikerült teret hódítania a nyugati piacon (Lineage, Aion, Tera, ArcheAge, Blade and Soul, Black Desert Online stb.), ez utóbbiak közül hosszas keresgélés után is mindössze három nagyobb, mégis kevéssé ismert címre tudtunk rábukkanni: a 2007-ben megjelent Jade Dynasty-re, a 2008-as Perfect Worldre, és a 2013-as Age of Wushura.

A kínai MMO-k hiányának oka nyugaton onnan ered, hogy ezek a játékok eddig kifejezetten az ottani piacra készültek és a kulturális, társadalmi és ízlésbeli különbségek miatt nehéz volt őket a nyugati játékosok igényeihez alakítani. Ezek az MMO-k olyan klasszikus regényeken, mitológián és meséken alapulnak, melyeket odakint mindenki ismer és szeret, de a nyugati világban az átlagember számára jórészt ismeretlenek (ilyen pl. a Nyugati utazás, vagy A három királyság regényes története). A számunkra különösnek tűnő, érthetetlen szokások, hiedelmek, utalások miatt sem nem elég egyszerűen lefordítani egy ottani játékot, annak honosítása sokkal nagyobb, munkaigényesebb feladat, így anyagilag is nagyobb megterhelést jelent egy kiadónak.

Ugyanez egyébként fordítva is igaz: a Kínában megjelent nyugati MMO-kat is keletiesíteni kellett, gondoljunk csak arra, hogy a WoW Wrath of the Lich King kiegészítőjének kínai megjelenése mennyit késett, mert olyan témákkal foglalkozott, amelyek Kínában tabunak számítanak. A holtak csontjait mutatni tiszteletlenség, ezért az élőholtak modelljét már az alapjátékban lecserélték. A kazamatákban koponyák és húscafatok helyett kenyerek és liszteszsákok borították a padlót, megkínzott, szétcincált holttestek helyett szálmamabúk feküdtek a kínpadon, és a kinti világban is csontvázak helyett sírköveket láthattak a kínai játékosok. Ezek után nem nehéz elképzelni, hogyan álltak hozzá a cenzorok WotLK-hez, amelynek központi témája egy világhódító élőholt sereg. A dolog hátterében persze olyan okok is megbújtak, amelyek a legtöbb esetben hátráltatják a nyugati játékok kínai megjelenését, és fordítva, úgy mint bürokrácia, cenzúra, korrupció (nem véletlen, hogy a Blizzard a WotLK fiaskó miatt 2009-ben leváltotta régi kiadóját).

Bár az MMO-k a shooterek mellett a legkedveltebb műfajok közé tartoznak Kínában, az ottani MMO fejlesztés még viszonylag fiatal. Kezdetben a Dél-Koreai MMO-k voltak náluk a legelterjedtebbek, illetve a nyugati MMO-k közül a WoW volt az egyetlen, amely rendesen gyökeret tudott verni. A műfaj sikerét, és a benne rejlő lehetőségeket látva a kormány szorgalmazni és támogatni kezdte a hazai MMO gyártást, amely mostanra nőtte ki magát annyira, hogy a külföldi piacok felé is bátran kacsintgatni kezdhet.

2. Revelation Online

Mit kell tudni a Revelation Online-ról? Fejlesztője az egyik legnagyobb kínai IT cég, a NetEase, amely számos játék alkotója és kiadója is egyben, a leghíresebb közülük a 2003-as Fantasy Westward Journey, amely az első olyan MMO volt Kínában, amely hatalmas népszerűségre tett szert még a WoW térhódítása előtt. A NetEase emellett számos nyugati játékot is a szárnya alá vett, 2009 óta ők felelősek a Blizzard játékok (WoW, Diablo 3, Overwatch, Hearthstone stb.) üzemeltetéséért is, és a Minecraftot is ők fogják hamarosan kiadni Kínában.

A Revelation Online eredetileg 2015 júniusában jelent meg, nálunk a tervek szerint idén fog kijönni, a My.com kiadásában. Pontos dátumot még nehéz lenne mondani, az első két zárt béta alapján úgy tűnik, hogy a nyugati piacra készülő verzió honosítása igencsak döcögősen halad. 2016 végén lezajlott a második zárt béta, amelyben mi is részt vettünk. Már az elsőbe is benéztünk, de még nem tudtunk róla rendes beszámolót összeállítani, mivel azt a kiadó inkább amolyan stressz-tesztnek szánta, amelyben legfőképp a szervereket tette próbára: a grafika még le volt butítva, és a kliensben a szövegek nagy része még vegyesen kínai, orosz és ékes Google-angol nyelven szerepelt. A második zárt bétában már tapasztaltunk némi javulást, a grafika legalább már teljes pompájában tündökölt, kijavítottak számos bugot, és a fordítással is haladtak valamit, de sajnos még mindig csak félkész állapotban volt. Ennek köszönhetően inkább csak bámészkodó turistaként tudtuk körbejárni a világ tesztelésre megnyitott részét.

Mit fog kínálni a játék, ha elkészülnek vele? A Reveletaion Online keleti környezetben játszódó, harcművészeti elemekkel átszőtt fantasy (wuxia), a műfajra jellemző elemekkel: igazságot kereső független, szabad lelkű hősök, háztetőkön, bambuszligetekben, hegytetőkön röpködő, víz felett suhanó harcművészek. Ebből a szempontból leginkább a koreai fejlesztésű Blade and Soulhoz hasonlítható, az egyik legnagyobb különbség közöttük, hogy a Reveletion Online hatalmas, töltőképernyők nélküli nyitott világgal rendelkezik, amelyben szabadon röpködhetünk.

A játékot F2P modellben fogják kiadni és működtetni, azaz bárki beugorhat és kipróbálhatja. A játékhoz már most kaphatók kezdő csomagok, amelyek hasznos tárgyakat tartalmaznak (hátasok, kosztümök, bónuszokat adó kütyük), és hozzáférést biztosítanak az összes bétához. Ezek a csomagok MMO viszonylatban kedvező árazásúnak számítanak, de megvételüket egyelőre nem tudjuk ajánlani a béták kezdetleges állapota miatt (kivéve azoknak, akik szabadidejükben szeretnek bug-jelentéseket írogatni, vagy netes fórumokon kiengedni a gőzt, nekik hajrá).

Még nem tudjuk, hogy az online boltban milyen mértékben lesznek P2W tárgyak. Kínában nem nézik olyan rossz szemel a P2W elemeket, mint nálunk, az ottani játékosokra jellemző, hogy olyasmiért is hajlandóak fizetni, amire nyugaton még nem nagyon volt példa: tárgyak, melyek lehetővé teszik, hogy átugorjanak bizonyos tartalmakat, pl. egy nehezebb bosst, vagy egy kemény pályaszakaszt. A Jade Dynasty-ban pl. olyan tárgyat lehet vásárolni, ami botot csinál a karakterünkből, és az automatán farmolja a szörnyeket - meglepő módon ez a játék nyugati verziójában is kapható. Remélhetőleg a Revelation Online-nal nem lesz ennyire elvadult a helyzet.

A játékban számos PvE és a PvP elem található: insták (szólótól az 5-fősig), 10-fős raidek, arénák (3 vs 3), hatalmas PvP csataterek (10 vs 10, 20 vs 20, 30 vs 30), world bossok. Lesznek klánháborúk, csatákat lehet vívni adott területekért, és a világban is szabadon lehet PvP-zni. Lesznek külön PvP és PvE szerverek is, így mindenki megtalálhatja a saját játékstílusának megfelelő környezetet.

3. Első benyomások

A játék villámgyorsan indult, annak ellenére, hogy nem SSD-re telepítettük. Belépéskor kellemes keleties, nyugatiak számára is fogyasztható zene fogadott minket. A hat játszható karakterosztály közül egy 3D-ben körbeforgatható szoborcsoport figuráira kattintva választhattunk. A kasztok variációk a szokásos MMO-témákra: tipikus kardos, pajzsos tank (Vanguard), főfoglalkozású gyógyító (Spiritshaper), támogató jellegű, társait erősítő segéd-gyógyító (Occultist), és három különböző dps: elemeknek parancsoló varázsló (Swordmage), lőfegyverekkel felszerelt távolsági (Gunslinger), kardokat forgató, offtankként is használható közelharci (Blademaster) kaszt.

Nincsenek különálló játszható fajok, karakterünk kidolgozása előtt 3 különböző alap női (szexi, normál, loli) illetve férfi (normál, nagydarab, finom) testalkat közül választhatunk, melyeken ezután tovább finomíthatunk. Mindegyik kaszt tagjai lehetnek férfiak, vagy nők, ezen a téren nincs megkötés, de egyes kasztoknál nem választható minden testalkat.

A figurák grafikája rajzfilmes stílusú, elsősorban hősies fantasy karakterekhez találták ki, nem igazán lehet vele mondjuk idősebb, pocakos embert alkotni. A női karakterek alapban többnyire überszexik, vagy übercukik. A férfi karakterekre is a lágyabb, nőiesebb vonások jellemzőek, nem lehetetlen, de elsőre nem is könnyű markánsabb figurát létrehozni. A karakteralkotó és a figurák stílusa az általunk ismertek közül leginkább a Blade and Souléra hajaz.

A választott alap testalkat adott, de rengeteget finomíthatunk rajta: minden testrész mérete külön állítható. Érdekes megoldás, hogy a kezünk mérete hatással van arra, hogy a játékban mekkora lesz a fegyverünk. A frizurák, az arc részletei terén rengeteg opció áll rendelkezésünkre, még a pupilla alakja és a róla visszaverődő fény színe és formája is állítható.

Kalandjaink egy szigeten lévő kis tó partján kezdődnek, kellemes környezetben. Kettőt lépünk és gyakorlatilag ezért már kaptunk is egy szintet. A történet teljesen szokványos módon kezdődik, egy kis faluból indulunk, ahol kisebb-nagyobb feladatokkal szekíroznak minket a helybéliek. Minden szép, jó és idilli, amíg egy napon... a többit meg tudjátok. A sztoriban nincs semmi különleges, az előadásmód viszont élvezetes, nagyon lelkesen adják elő. A mellékszereplők sablonosak, de szerethetők, és ők a humor legfőbb forrásai is.

A harcrendszer mélységeibe a billentyűzetkiosztásért felelős rendszer félkész állapota miatt sajnos nem tudtunk még elmerülni egyik zárt bétában sem. Rengeteg billentyűzetgomb volt, amit nem fogadott el a rendszer, az extra egérgombokat fel sem ismerte, és az alapbeállítások között is találkoztunk bugokkal. Remélhetőleg ezt minél hamarabb kijavítják, mert a harcrendszer érdekesnek ígérkezik. Háromféle irányítás közül választhatunk: az első a hagyományos MMO-kra jellemző billentyűzetes, Tab-os célzásos, a második az akció MMO-jellegű (Black Desert, Tera), amelyben az egérrel kell célozni, a harmadik pedig a Diablo-szerű, amelynél az egérrel kattintva jelöljük ki, hová akarunk menni. Ezek között a módok között menet közben is bármikor válthatunk.

A közlekedés rendkívül kényelmes és gyors a játékban, energiánkat használva (egyelőre ezt Levity-nek fordították) sprintelhetünk, repülhetünk és a víz tetején suhanhatunk. A vízben lehet úszni, és víz alatt is kalandozhatunk, az úszás fizikája is teljesen rendben volt. 17. szinten már megkapjuk első hátasunkat, 29. szinten pedig első szárnyainkat. Ha gyorsan akarunk eljutni valahová, a teleportkapukat is használhatjuk. A játéknak nagyon jó automata útkeresője van, elég rákattintanunk a térkép egy pontjára, vagy egy küldetésre, és magától elvisz a célig; nem vezet minket szakadékokba, nem akaszt meg, és magától használja a teleportkapukat is.

A kezdő küldetések nem voltak különösebben megterhelőek, és meglepő módon csak ritkán kellett harcolnunk, az élmény inkább egy interaktív filmre hasonlított. A GPS magától elvitt a küldetések helyszíneire - ezt a kényelmi funkciót nagyon komolyan gondolták, mert karakterünk nemcsak odament a helyszínre, de konkrétan meg is szólította az adott NPC-t. Időnként be kellett mennünk egy-egy kisebb szóló instába, ezek nagyon könnyűek voltak még úgy is, hogy nem tudtuk rendesen beállítani a gyorsbillentyűket, és egérrel voltunk kénytelenek végigkattintgatni a képességeket. Az instákban folyó csatáknál nagy hangsúlyt helyeztek a támadások elleni kitérésre, karakterünk látványosan, többféle módon tud félreugrani, ettől kellemesen pörgősek, akciódúsak voltak a csaták. Ahogy haladunk felfelé szintben természetesen már nehezednek a kihívások, de ezt csak a későbbi bétákban tudjuk majd kipróbálni.

4. Összetett rendszerek

A maximális szint Kínában jelenleg 79, az első bétában 39-ig, a másodikban 49-ig lehetett eljutni. A szintlépések nem a teszt miatt voltak villámgyorsak, úgy tűnik a tempó ilyen lesz a végleges játékban is (gyakorlatilag pár óra alatt el lehetett érni 30-ig). A kiadó arra számít, hogy megjelenés után egy héttel már lesznek maximális szintű karakterek. A manapság MMO-zó játékosok nagy része már nem szeret sok időt tölteni a karakterek szintjének felhúzásával, ez alól a kínai játékosok sem kivételek. A Revelation Online az endgame tartalmakra helyezi a hangsúlyt, ami előtte van, azon villámgyorsan átsuhanhatunk - ugyanakkor a játék értékeli, ha nem ugorjuk át az átvezető filmeket, ezt külön pontokkal jutalmazza is.

Nagyon sokféle tokent, pontot, fizetőeszközt, reput tudunk gyűjtögetni a játékban, ezek között a fordítás hiányosságai miatt elsőre még nem tudtunk eligazodni, és volt egy olyan érzésünk, hogy ezzel a kezdő MMO játékosok is így lesznek, még akkor is, ha a honosítás már kész lesz. Az már így is látszott, hogy a játéknak számos összetett rendszere van, a kezelőfelület is ezt tükrözi, némiképp zsúfoltabb, mint egy átlag MMO-ban. A hotbar, a karakterlap és a térkép a megszokott helyeken találhatóak, ezen kívül a bal felső és a jobb alsó sarokban is van egy-egy menüsor, és mindegyik rengeteg alrészt és opciót rejt. Találtunk olyan menüpontokat is, amelyek kivittek minket a webböngészőbe, de ezek többsége még félkész oldal volt.

A talentek rendszere is összetettnek tűnik, többfajta talentkiosztást hozhatunk létre, ráadásul még az egyes képességeinknek is külön talentfái vannak, melynek segítségével finomhangolhatjuk ezeket. Az alap képességek mellett kapunk speciálisakat is, amelyek jóval erősebbek, de csak ritkábban használhatjuk őket; a Gunslinger első ilyen képességét, amelyet már egész korán megkaptunk csak bigbadabummnak hívtuk, mert egyetlen lövéssel lesöpörte az előtte álló ellenfeleket. Akárcsak a simáknak, a speciális képességeknek is külön talentfái vannak. Létezik még egy Milestones és egy Soul Grid nevű rendszer is, melyekkel még tovább finomíthatjuk karakterünket. Még az alap statisztikáink (a szokásos erő, ügyesség, stb.) leosztását is mi magunk szabhatjuk meg. Mindegyik rendszer fejlesztése külön feladat, amelyhez xp-t, tokeneket kell gyűjtenünk, küldetéseket, klánküldetéseket teljesítenünk, és különböző instákat farmolnunk, így biztos, hogy nem fogunk unatkozni.

Látszik, hogy a játék azoknak készült, akik szeretik az összetett, bonyolult rendszereket, azok a részek (pl. a szakmák), amelyekkel a honosítás hiányosságai miatt még nem tudtunk megismerkedni is hasonlóan bonyolultnak tűntek.

Bár az első két zárt bétában nem nyitottak meg minden területet, de már így is látszott, hogy a Revelation Online világa hatalmas. A grafika rajzfilmeszű, de részletesen kidolgozták, öröm volt gyönyörködni a fantasy elemekkel gazdagított jellegzetes kínai tájakban. Akadt bőven látnivaló: magasra törő hegycsúcsok között kanyargó folyók, partjukon kis településekkel, magányos sziklák között megbúvó kolostorokkal. Találtunk mesésebb, aranyosabb részeket is, gombaházakat, elvarázsolt erdőt, és rábukkantunk igazi high-fantasy-s eposzi tájakra is, hegyi folyó torkolatát őrző, hatalmas méretű, szigorú tekintetű szobrokkal.

Rengeteg felfedezésre váró terület vár ránk, és a kíváncsi játékosokat jutalmazza is a játék. Külön achievementet (és emiatt röhögőgörcsöt is) kaptunk, amikor leszálltunk az egyik tengeri kikötőt őrző óriási női szobor gigantikus keblére, és leültünk gyönyörködni a... tájban. Keleti játékról van szó, ezért nem kell csodálkozni, hogy tele van túlszexualizált karakterekkel, és übercuki dolgokkal, kosztümökkel, fejfedőkkel és egyéb kiegészítőkkel.

A játék a BigBanggel, a NetEase saját fejlesztésű motorjával működik, amely gyorsaságban és optimalizációban lepipált minden általunk látott MMO motort. A tesztgépen, amely már nem mai gyerek (GTX770, 8GB RAM, Intel Core i5-3570K 3,40 GHz, Win7 64bit) végig megbízhatóan hozta a 60 FPS-t, még a nagyobb terhelésnek kitett területeken sem volt 2-3 FPS-nél nagyobb az ingadozás. Kíváncsiak leszünk, hogy az élő játékban, ahol már nagyobb lesz a terhelés is ez lesz-e a helyzet, illetve hogy a motor mennyire fogja bírni az olyan csatákat, amelyekben játékosok tömegei vesznek részt.

A januárban induló következő béta még zárt lesz, a My.com ígérete szerint remélhetőleg gatyába rázza a fordítást, és újabb szintek lesznek elérhetőek a teszteléshez. A megjelenésnek még nincs pontos dátuma, és körülbelülit is nehéz lenne mondani, a látottak alapján a zárt béták is inkább még alfára hasonlítottak. Az is lehetséges, hogy a My.com a Revelation Online orosz verziójához, vagy az általuk kiadott másik játékhoz, az Armored Warfare-hez hasonlóan nyílt bétaként hozza ki a darabot, amely még hosszú ideig (akár hónapokig) fog így működni, aztán törlés nélkül, folyamatosan átmegy a végleges verzióba.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére