A világ titkait kutatók és az új, eddig ismeretlen vidékeket felfedező kalandorok történetei megannyi izgalmas könyvet ihlettek már meg. Pláne, ha ládányi drágakövet, elfeledettnek vélt romokat, ősi kastélyokat, titokzatos szobrokat és legendás lényeket találnak az expedíciókon. Ki ne akarna érdekes kalandokat és hírnevet hozó mesés kincseket az életébe? Nos, itt a lehetőség, csak el ne fogyjon az élelem, utánunk ne eredjen egy horda dühös kalóz, és a romos templom csapdái nehogy… de persze minden rendben lesz, hiszen kis csapatunk felkészült, lelkes, kacag a veszélyen, vér helyett pedig adrenalin csörgedezik mindannyiunk ereiben. De azért a pisztolyod, kedvenc kardod és a csípős, szópárbajban edzett nyelved se hagyd otthon. Szükség lesz rájuk!
A Renowned Explorers amilyen egyszerű (és nagyszerű), annyira komplex is, a maga taktikai rendszerével és megannyi híres felfedezőjével. Erőssége még a remek humor és a jól megírt történetek is, hiszen hol máshol csábíthatunk még el egy múmiát, vagy bujdoshatunk el az életünkre törő kalózkapitány elől, miután felhívtuk figyelmét alsóneműje szalonképtelenségére. Háromfős csapatunk bármilyen összeállítású és képességű lehet, szabadon válogathatunk a tudósok (scientist), harcosok (fighter), felderítők (scout) és a nagydumások (speaker) között. Velük indulunk el a felfedezések és a hírnév rögös útján. Közöttük is külön speciális képességet kap az expedíció vezetésére választott karakterünk, akit kezdetben 4 főből választhatunk ki, de később unlockolhatjuk a többieket. Az induló társak tekintetében pedig egy 20 főből álló színes csokorból válogathatunk. Van itt szabadságharcos, bűvész, tengerész, utcagyerek, megszállott tudós, bennszülött, diplomata, a takarító unokaöccse, háborús hős és még megannyi fura figura a világ minden tájáról. Az adatlapjuk és történetük végigolvasása garantáltan mosolyt csal majd az arcunkra, bár ahhoz, hogy vezetőként csapatunk élére állíthassuk őket, jó pár kalandon át kell verekednünk magunkat. Kalandoraink nemcsak tárgyakkal, de szintlépés esetén új képességekkel és támadásokkal is fejleszthetőek, így érdemes átgondolni, kit miért is viszünk magunkkal. Már csak azt kell eldöntenünk, hogy az óvatosabb, sűrűbb mentési lehetőséget kínáló Discovery Mode-ot választjuk, vagy a kihívást, veszélyt és izgalmakat (permadeath, és nincs visszatöltés) nyújtó Adventure Mode játékmód áll közelebb kalandvágyó szívünkhöz. Miután mindezzel megvagyunk, indulhat a kaland, a móka és a verseny a legrangosabb, legismertebb felfedező címért! Győzzön a jobb, vagyis mi!
A harcrendszer a képességek fejlesztése mellett érdekes színezetet kap, mivel az sem mindegy, milyen módon harcolunk ellenségeinkkel. A taktikát és a képességek típusait az úgymond hangulat (mood) fejezi ki a játékban. Ez három féle lehet, barátságos, agresszív és fondorlatos. Ezekből általában kettőben jártas minden karakter, ez a karakterlapján ki is van emelve, így adott lesz a csapatunk alapvető stratégiája, de képességük mindhárom típusból van ettől még. Ezek az úgymond hangulatok kölcsönhatásba lépnek a velünk szembe kerülő ellenfelek hangulati beállítottságával, előnyhöz juttatva, vagy épp hátráltatva hőseinket. Például a barátságos beállítottságú csapatunk előnyt élvez a fondorlatosak ellen (plusz mentális védelem), de ugyanez a csoport agresszív felfedezőinket az őrületbe kergeti (mínusz mentális védelem), így hátrányba kerülnek a konfrontáció során. Másféle „hangulatú” támadást használva megváltoztathatjuk a kölcsönhatást, és a játék segít azzal, hogy kijelzi, hány szükséges az adott típusból a váltáshoz. Az sem mindegy, hogy beszéd vagy fegyver alapú a támadás, hiszen a görögök óta tudjuk, hogy ölni a szavakkal is lehet, vagy legalábbis megfutamíthatjuk velük az ellenfeleinket. Ez bonyolultnak tűnhet, de a játékban van tutorial, ami nagyon készségesen elmagyaráz és leír mindent, így segítve a kezdő felfedező palántákat. Később a térképen, szintúgy a felkészülésben is segítségünkre van a játék, így hamar érthetővé válik minden, és nyugodtan belevethetjük magunkat a kalandokba. Bonyolultsága inkább abban rejlik, hogy előre tudjunk számolni és kombinálni, sokszor kell ugyanis túlerővel harcolnunk, és gyengébb karaktereink nem bírják jól, ha célkeresztbe kerülnek.
Remek alapötletű, vicces, komplex, de lassan megtanulható kis játék ez. Jó pár kihívást és érdekes helyszínt tartalmaz, az újrajátszhatóságot nemcsak a sokféle karakter, de a változatos kalandok is garantálják, persze csak egy pontig. A készítők kétfős csapata nemcsak egy főhajtást érdemel meg, de mivel ilyen kellemes kis apróságot hoztak össze, következő expedícióm bevételének 10%-át is felajánlom számukra. Most pedig indulok csomagolni.