Shop menü

REMEK TELJESÍTMÉNYT ÉS KÉPMINŐSÉGET ÍGÉR AZ INTEL XESS – KÉSZÜLT EGY EXKLUZÍV TESZT

Úgy tűnik, hogy az Intel felskálázó algoritmusa nagyon jó teljesítménnyel és képminőséggel érkezik, igaz, sajnos még vannak bugok a működésében, illetve a játékfejlesztők szimpátiáját is meg kell nyerni, hogy terjedhessen a technológia.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Remek teljesítményt és képminőséget ígér az Intel XeSS – Készült egy exkluzív teszt

Az Intel XeSS technológiája sokat segíthet majd abban, hogy bizonyos játékok magasabb felbontás mellett is élvezhető sebességgel fussanak, ugyanis a technológia ugyanazt az elvet alkalmazza, amit a DLSS 2.0 és az FSR 2.0: a GPU a natívnál alacsonyabb felbontáson rendereli le a tartalmakat, majd ezeket az adott algoritmus kiegészíti és felskálázásra kerülnek a kiválasztott felbontásra, természetesen a képminőséggel és a teljesítménnyel kapcsolatos beállításokat figyelembe véve.

Galéria megnyitása

A Digital Foundry munkatársai nemrégiben lehetőséget kaptak arra, hogy teszteljenek egy Intel Arc A770-es videokártyát, ami egyébként hivatalosan is nagyon hamar megjelenhet a korábbi ígéret alapján. A teszt fókuszában ezúttal az XeSS technológia működése, illetve az általa kínált képminőség szerepelt, tesztprogramnak pedig a Shadow of the Tomb Raider című játékot használták, amely a DLSS mellett XeSS támogatással is rendelkezik, így összehasonlítási alapnak is tökéletes. Az A770-es videokártya XeSS mellett nyújtott teljesítményét egy GeForce RTX 3070-es videokártya DLSS mellett elért teljesítményével hasonlították össze.

Maga az XeSS technológia egy AI-ML algoritmus segítségével generálja a hiányzó adatokat, a folyamatot pedig a GPU fedélzetén található XMX egységek gyorsítják. Az XeSS egyébként nemcsak Arc sorozatú grafikus processzorokkal működik, a vállalat a DP4a utasításon keresztül a rivális GPU gyártók és az Xe-LE iGPU-k számára is elérhetővé teszi majd, ezen viszont még dolgoznak. Utóbbi módot egyébként szintén támogatnia kell majd az adott játéknak az XMX alapú algoritmus mellett.

Galéria megnyitása

A technológia jellegéből adódóan az XeSS alkalmazása mellett növekszik az egy képkocka elkészítéséhez szükséges idő, ami a 720p-ről 1440p-re történő felskálázásnál 2 ms-os pluszt jelent. Az 1080p-ről 4K-ra történő felskálázásnál már 3,4 ms a képkocka elkészítéséhez szükséges idő, vagyis 8,8 ms-ról 12,2 ms-ra növekszik.

Ezeket a méréseket a teljesítményre kihegyezett Performance Mode mellett mérték, ami a lehető legnagyobb gyorsulást eredményezi, ebben az esetben például 88%-os teljesítménynövekedést hozott 1080p-ről 4K-ra történő skálázásnál, míg a 720p-ről 1440p-re történő skálázás esetében 55% volt a gyorsulás mértéke. 4K alatt a Balanced Mode 66%-os gyorsulást hozott, míg a Quality Mode 47%-ot, az Ultra Quality Mode pedig 23%-ot. Ahogy a szinteken lépkedünk felfelé, a képminőség egyre jobb lesz, a teljesítményelőny pedig érthető módon csökken.

Galéria megnyitása

A tesztek szerint a képminőség is meglehetősen versenyképesnek tűnt, a DLSS 2.32-es verziójához képest az XeSS minden tekintetben hasonló képminőséget kínált, sőt, még a Tomb Raider TAA implementációját is felülmúlta ezen a téren, pedig a TAA esetében natív felbontáson futott a teszt.

Igazából a DLSS és az XeSS képminősége között nem látszik különbség, ha nem nagyítunk bele a képekbe, de még nagyítás esetén is rendkívül hasonló kép tárul elénk. Az XeSS még a mozgásokat tartalmazó képeknél is jó képminőséget kínál, szellemképesedésnek és egyéb rendellenességeknek nyoma sem volt.

Galéria megnyitása

Az aktuális XeSS implementáció persze nem teljesen tökéletes, van néhány bug, amelyek mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ilyen például az, hogy a vegetáció és a ruházat esetében hajlamos villódzást produkálni a rendszer, ennek mértéke pedig akár jelentősebb is lehet. A másik az, hogy egyes területeken, például a vízzel vagy sárral borított részeken elég gyakran jelentkeznek képhibák, ami nem túl szívderítő. Reméljük, ezeket a bugokat hamar ki fogják javítani.

Bugok ide vagy oda, úgy tűnik, az XeSS egy erős versenyző lesz az AI/ML alapú felskálázó algoritmusok piacán, ám van még egy nagy kerékkötője az XeSS sikerének: az Intelnek el kell érnie, hogy minél több játék támogassa az XeSS technológiát, csak így kelhet versenyre az AMD FSR 2.0-s és az Nvidia DLSS 2 technológiájával szemben. A gyorsulásokat elnézve némi teljesítményhátrányt is leküzdhetnek majd az Intel videokártyák a rivális termékekkel szemben, ha használják hozzájuk az XeSS technológiát. Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy a DLSS és az FSR jóvoltából az Nvidia és az AMD videokártyái is jobb teljesítményre tehetnek szert – érdekesek lesznek ezen a téren a különböző komplex teljesítmény-összehasonlítások.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére