Shop menü

REMEDY ÉS A JÖVŐ - TÖBB JÁTÉK, ÉS A KOOPERATÍV MŰFAJ PROBLÉMÁINAK MEGOLDÁSA

A stúdió vezetője szerint a Control nem lett hatalmas siker, de a jövő így is fényes számukra.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Remedy és a jövő - több játék, és a kooperatív műfaj problémáinak megoldása

Tero Virtala, a neves finn stúdió, a Remedy fejese szerint amikor ők kiadnak egy játékot, annak nagy eseménynek kell lennie: bármilyen kategóriába vagy műfajba is vágnak bele, annak minden elemének emlékezetesnek kell lennie, és legalább valamilyen szinten előrébb kell lendítenie az adott műfajt.

A vezérigazgató a Remedy következő néhány évével kapcsolatban kijelölte, hogy több sikeres játékot is kell készíteniük, amelyek között legalább egynek hatalmas sikernek kell lennie. Ez utóbbit pontosan ő sem árulta el, hogy miben méri, de mint később kitért rá, ez ennél bonyolultabb. Mindenesetre a maga 2 milliós eladásával a Control nem érte el az Alane Wake három millióját, vagy az első Max Payne négymillióját.

Virtala ugyan elégedett a Control teljesítményével, és a játék számos díjat is bezsebelt, ezzel a teljesítménnyel mégsem számít ma már hatalmas sikernek az iparágban.

A vezérigazgató szerint azonban ma már nem olyan egyszerű mérni a sikert sem, mint korábban. Nem feltétlenül csak az eladott példányszám számít, hiszen most már léteznek olyan szolgáltatások, mint az Xbox Game Pass, vagy éppen a PlayStation Plus - ez utóbbi esetében ugyebár februárban a Control volt az egyik ingyenes játék. Ráadásul a Controlon még mindig dolgozik a fejlesztőcsapat egy része, két évvel a megjelenése után.

"Három évvel ezelőtt még senki nem beszélt a Netflix-jellegű szolgáltatásokról a játékok számára. Koncepció szintjén már léteztek, de nem számítottunk rá, hogy a közeli jövőben megvalósulnak. Most azonban több nagy játékos is igyekszik pozícionálni magát ezen a területen, ráadásul ezek a szereplők jelenleg inkább a jövőbeli pozíciójukat építik. Most még nem az érdekli őket, hogy bizonyos játékok adott esetben mennyi bevételt hoznak nekik, hanem hogy mennyi felhasználót tudnak ezekkel a szolgáltatásukhoz csábítani. Szóval jelenleg üzleti szempontból jó lehetőségeink vannak, ha licencelni szeretnénk a játékainkat ezeknek a szereplőknek."

Itt Virtala nyilván arra is utalt, hogy a Microsoft jelenleg rengeteg pénzt költ arra, hogy minél több, jobb és nevesebb anyag legyen elérhető a Game Passon belül, miközben az előfizetéseket szinte fillérekért dobálja a felhasználók után, csak hogy növekedjen a bázis. Ez a Remedy számára azt jelenti, hogy egy minőségi játékkal még a közvetlen eladásokon kívül is jó üzleti lehetőségek kínálkoznak, azonban Virtala eltökélt abban, hogy a következő években készülő játékaik közül legalább egy ott szerepeljen az eladási listák élén.

Ezt támogatja a stúdió átalakulása is. Míg korábban egyszerre egy projekten dolgoznak, addig a következő időszakban összesen négy játékuk készül majd párhuzamosan. A Quantum Break a Microsoft tulajdonában van, a Max Payne pedig a Rockstaré, így ezek kiestek. Az Alan Wake azonban visszakerült a Remedyhez, így ez akár egy lehetőség lenne, de persze a vezérigazgató ezzel kapcsolatban nem erősített meg semmit.

Jelenleg tehát négy csapatuk van, akik összesen öt játékon dolgoznak. A Control csapatának egy része még a játékot támogatja, de a nagyobbik része már a következő nagy projektet kalapálja. Egy második csapat a kooperatív multiplayeres Vanguardon dolgozik, míg a harmadik brigád két játékot készít az Epic finanszírozásával. Az utolsó csapat pedig a kínai óriás Smilegate számára készíti az egyjátékos kampányt a Crossfire X-hez.

Galéria megnyitása

Habár a játékok alapvetően különböznek majd egymástól, Virtala szerint a Remedy alapvető értékei mindegyikben feltűnnek majd, úgymint: immerzív játékvilág, jelentőségteljes karakterek, és jól megírt történetek, kombinálva akciójátékos játékmenettel. Ezen kívül mindegyik esetében a franchise-építés a cél, tehát ezek a címek folytatódhatnak egy jó darabig. Az Epic számára készített két játék közös univerzumban is történik - egyébként ezek közül az egyik AAA-kategóriás, a másik pedig AA-kategóriás lesz.

"Azt szeretnénk, ha a játékosok több időt töltenének el ebben a világban, és jobban elkezdenének kötődni a márkához, amit ez a világ képvisel. Ezt pedig két játékon keresztül jobban meg tudjuk valósítani."

Ami a Vanguardot illeti, a kooperatív multiplayer egy teljesen új terület a stúdió számára, ugyanakkor Virtala úgy véli, hogy találtak egy eddig betöltetlen piaci rést. Ugyanakkor nem egyszerű a dolog, mert viszonylag kevés igazán sikeres PvE kooperatív játék van, és ez nem véletlen, ugyanis nagyon nehéz úgy kialakítani a tartalmat, hogy az hosszú távon is érdekes maradjon. Virtala rámutat, hogy a PvP-játékok esetében a tartalmat maguk a játékosok adják, hiszen minden egyes mérkőzés más és más lesz.

A kooperatív esetében azonban a fejlesztőknek kell megcsinálni a tartalmat, de ha mindent egyedi módon, kézzel készítenének, az sem lenne jó, mert az meg hosszú távon nem fenntartható - márpedig azt szeretnék, ha a Vanguard sokáig futna, és mindig lenne benne új, érdekes tartalom. 

"Láttuk, hogy van egy megoldatlan kérdés, mégpedig az, hogy miként lehetne készíteni egy hosszú ideig működő, szolgáltatás alapú kooperatív játékot. Ha ezt a kérdést meg tudjuk oldani, és ha az általunk elmesélni kívánt történeteket be tudjuk hozni a világon és a felfedezésen keresztül, akkor ez remekül tud érvényesülni egy kooperatív játékban."

A cél mindenesetre az a Remedy szemében, hogy a következő években legalább három olyan franchise-uk legyen, amelyik az idők során bővülni tud, és hosszabb távon is pénzt termel. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy teljesen átállnak a szolgáltatás alapú játékokra, és felhagynak az önálló AAA-kategóriás anyagokkal:

"Ez többé nem olyan fekete-fehér abban az értelemben, hogy vagy önálló játékot csinálsz, vagy teljes mértékben szolgáltatás alapút. Minden játéknak szüksége van olyan mechanizmusokra, amik miatt a játékosok visszatérnek, és további értékes, szórakoztató időt töltenek el vele. Ezzel együtt nem minden játékunknak kell olyannak lennie sem, hogy hosszú évekig futtassuk" - mondta Virtala.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére