Újabb szereplők a körben
A korábbi cikkünk folytatásának szánjuk a legfrissebb tesztet, amelyben 32bites és 64bites Windows Vista Ultimate operációs rendszer segítségével is megvizsgáljuk a memória kérdést. A tesztben 2 x 512 MB-os, 1 X 1 GB-os, 2 X 1 GB-os és 4 X 1 GB-os konfigurációkat vetünk be, az 1 x 512 MB-os kiszerelést most mellőzni fogjuk, mivel a Vista ennyi memória mellett majdhogynem használhatatlan, legalábbis sebesség tekintetében. Irodai munkára még határesetnek mondhatjuk, de játékok teszteléséhez már az 1 GB memória is igen karcsú, ennyi ram esetén a merevlemez rendesen izzad, mivel a rendszer folyamatosan a lapozófájllal bajlódik a kevés rendelkezésre álló memória miatt.
XP esetén 4 GB memória megcímzésére van lehetőség, így ezzel magyarázható, hogy a rendszer a tényleges 4096 MB-os ram méretből mindössze 3,25 GB-ot lát. A 4 GB megcímezhető memóriába beleesik a videokártyán található ram, illetve az egyes PCI eszközök fizikai memóriái. Magyarul a 32 bites XP rendszer összesen 4 GB fizikai memóriát képes megcímezni, az ezen felül lévő fizikai memóriát egyszerűen nem látja. Nagyon leegyszerűsítve ezzel magyarázhatjuk a tényt, hogy a 32bites Windows XP esetében a 4 GB fizikai memóriának nincs túl sok értelme, mivel ebből ténylegesen csak 3,25 vagy 3,5 GB-ot tudunk használni, rendszertől függően. Mélyebben nem kívánunk belemászni a kérdésbe, az ugyanis egy külön cikket is megér.
A rendszernél (még mindig XP 32bit) a felhasználói szintű alkalmazásoknak 2 GB memória áll rendelkezésükre, ám egy kapcsoló segítségével ezt az értéket 3 GB-ra tolhatjuk ki. Ez a mód főleg memóriaigényes alkalmazások esetében számít, a teszt során szintetikus programoknál és az általunk használt játékoknál gyorsulást nem tapasztaltunk, ám a Photoshop CS2 esetében már más volt a helyzet. Egy 60x60-as képet méreteztünk át 25000x25000 pixelesre, pusztán a teszt kedvéért. Alapesetben a rendszer 4 GB memória "használatánál" 196,4 másodperc alatt végzett a méretezéssel, a /3GB kapcsoló alkalmazása után már 174,5 másodpercre rövidült a méretezés ideje.
A /3GB kapcsolót a boot.ini-ben lehet bekapcsolni, ám ezzel bánjunk óvatosan, hiszen a WIndowsunk indítóképességét kockáztatjuk, ha valamit rosszul csinálunk.
A boot.ini tartalma: (tesztünk esetében)
[italic][boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - magyar"  /fastdetect[/italic]  /3GB
Tehát mindössze annyit kell tennünk 32bites XP esetén, hogy a boot.ini [operating systems] sorának végére a /3GB-os kifejezést beírjuk. Ezután a memóriaigényesebb alkalmazások 2 GB helyett maximálisan 3 GB memóriát igényelhetnek, így némi sebességnövekesére tehetünk szert. Ez átlagos felhasználói programok és a játékok többségének futtatásakor nem eredményez külnbséget, legalábbis tesztünk során ez volt a helyzet.
[bold]
Csak aját felelősségünkre szerkesszük a boot.ini tartalmát! Szerencsétlen esetben elérhetjük, hogy ne induljon el a rendszer, tehát csak óvatosan!
[/bold]
A 32bites Vista esetében is fennáll az a helyzet, ami az XP 32bites változatánál, azaz csak részben. A 32bites Vista is csak 3,25 GB-ot lát a 4 GB memóriából, ám erre elméletben van megoldás. A 32bites Vista esetében lehetőség van a PAE (fizikai címkiterjesztés) használatára, így a rendszerben a folyamatonkénti 2 GB-os memória korlát feloldhatóvá válik, azaz több memóriát igényelhetnek az egyes alkalmazások, illetve a 4 GB-os rendszermemória limit is feloldható és kiterjeszthető egészen 64 GB-ig, persze ez nem közvetlen címzést jelent, de ebbe szintén nem megyünk bele. Ezek az információk sajnos csak elméletben voltak igazak, legalábbis esetünkben, ugyanis nem sikerült a PAE mód bekapcsolása, ezért a későbbiekben egy átfogó cikket kívánunk szentelni a témának, most - az időhiány miatt - eltekintünk a további próbálkozástól, hisz jelenleg nem ez a cél, hanem a különbségek bemutatása az átlagfelhasználó szintjén. Egyébként a PAE mód használatához a leírások szerint szükség van a BIOS-ban egy ún. Memory Remapping funkció bekapcsolására is, nos az MSI P35 Platinum esetében ez a Feature nem állt rendelkezésre, így valószínűleg ezzel is magyarázható, hogy nem sikerült a PAE mód alkalmazása. Akármi is volt a hátráltató ok, egy külön cikk keretein belül tüzetesebben megvizsgáljuk a kérdést a jövőben. (A teljességhez hozzá tartozik, hogy XP-nél is alkalmazható a PAE mód, ám 32 bites XP esetén a maximálisan megcímezhető memória mérete 4 GB, ezen a PAE sem tud változtatni.)
Az érdeklődők addig is tekintsék meg a magyar leírást a 32bites Vista PAE módjával kapcsolatban: lacy.hu/index.php .
A tesztrendszer és a szoftverek
Tesztünkben a korábbi cikkben megismert konfigurációt használtuk, egyedül a szoftverkörítésben történt némi változás. Rendszerünk processzora ismét 2,8 GHz-es órajelen járt, a memóriák minden esetben 5-5-5-18-as időzítés mellett 800 MHz-es sebességen üzemeltek. A rendszerben található 8800 GTS 320MB-os videokártya minden esetben a legfrissebb meghajtóprogrammal üzemelt, a gyári órajeleket ez esetben sem bántottuk.
Az egyes konfigurációkat 32bites és 64 bites Windows Vista Ultimate operációsrendszerekkel vizsgáltuk, a játékok között ismét a korábbi cikkben megismert címeket üdvözölhetjük, a tesztprogramok körében sem történt változás. A 64bites Vista Ultimate tökéletesen megbirkózott a 32 bites alkalmazásokkal, mindegyik programot tudtuk futtatni, amelyiket 32bites Vista alatt is sikeresen üzemeltettük. A teszt során a 32bites Vista tökéletesen vizsgázott: a rendszerrel semmi gondunk nem volt, a driver ellátottságra sem lehet panasz. A 64bites változattal már nem volt ilyen felhőtlen a helyzet. A PCmark 05-tel akadtak gondok, ugyanis az 1,20-as verzió lefuttatása után a program nem adott pontszámot, ezt azzal magyarázta, hogy a Virus check és a Multithread tesztek megbuktak. Ezt új driverek beszerzésével, illetve a komplett 1,20-as telepítő ismételt futtatásával sem tudtuk orvosolni, így a tesztben ezért nem szerepelnek a 64bites rendszer PCmark 05-ös adatai. A Company of Heroes tesztje sem ment zökkenőmentesen, a teszt alatt 3 darab kékhalált produkált a Vista, ennek ellenére lefutottak a demók. Quake 4 esetében szintén tapasztaltunk némi kellemetlenséget, nevezetesen a demo futtatásakor hibaüzenettel kilépett a rendszer. Az MSI gyári telepítőlemeze szintén nem volt jó a 64bites Vista-hoz, a gyártó oldaláról azonban leszedtük a legfrissebb illesztőprogramokat, ezután már csak a Realtek telepítője lépett ki hibaüzenettel, amely szerint a telepítés sikertelen. Érdekesség, hogy 20 másodperccel a hibaüzenet megjelenése előtt a Vista tájékoztatott, hogy a hardver (HD audio) telepítése sikeres. Ezektől a kellemetlenségektől eltekintve nem volt gond a Vista 64bites verziójával. Ez a változat már a 4 GB rendszermemória egészét látta és kezelte, ám mivel 32bites alkalmazásokkal teszteltünk, így előnyt nem nagyon tapasztalhattunk, nagyrészt a 32bites Vista alatt teljesített a 64bites rendszer. A SiSoft Sandra volt az egyetlen szoftver, amely 64bites vátozatban került a gépre, mivel a telepítő automatikusan a rendszer számára megfelelő változatot installálja. Ez a szoftver sem teljesített jobban 64bit alatt.
A tesztrendszereknél 4 GB memória esetében kipróbáltuk a Photoshopot és a F.E.A.R-t kikapcsolt lapozófájl mellett is, hiszen kíváncsiak voltunk a rendszer teljesítményére, ha csak a fizikai memória van használatban. A Vista egyből figyelmeztetett, hogy a lapozófájl minimális mérete 200 MB, így nem javasolt kikapcsolni, mivel a rendszer stabilitását veszélyezteti. Esetünkben semmi probléma nem adódott a lapozófájl kikapcsolásából, ám 2 GB vagy kevesebb memória esetén egyes alkalmazások rendellenesen működhetnek, vagy el sem indulnak lapozófájl nélkül, ezért érdemes kísérletezgetni. A lapozófájl optimalizálásával sebességnövekedés érhető el, ám az optimális méret a felhasználó által alkalmazott programoktól és a memória mennyiségétől függ. Mindenki más véleményt hangoztat, a nekünk megfelelő méretet érdemes kikísérleteznünk. Sokan emlegetik azt is, hogy a lapozófájlt érdemes külön partícióra tenni, ám ez csak részben igaz. Ha külön partíción helyezzük el a pagefile.sys fájlt, akkor nem hogy sebességnövekedést, hanem sebességcsökkenést tapasztalhatunk. Ám, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy két merevlemez található gépünkben, akkor viszont érdemes a plusz merevlemezen elhelyezni a lapozófájlt. Némi sebességnövekedést tapasztalunk majd, de legtöbbet a lapozófájl kikapcsolásával érünk, persze csak ha 2 GB vagy inkább 3 - 4 GB memória található gépünkben.
3DMark06, Everest 4.00, SisoftSandra
A tesztet min már oly sokszor, most is a szintetikus alkalmazásokkal indítjuk, közülük is a 3Dmark sorozat 2006-os tagját vesszük elő egy teszt erejéig.
A 3DMark 06-ban az összpontszám tekintetében az XP teljesít legjobban, ugyan nem elfelejtendő, hogy ez a tesztprogram még annak idején erre a rendszerre íródott, elkészülésekor a Vista még javában készült. A Vista alatti tesztekben a Shader model megmérettetések eredményei alacsonyabbak, mint XP-n, sőt a processzor pontszámok is lemaradnak Vista esetében.
A következő tesztprogramunk az Everest 4.00.976-os változata.
A teszteredmények rendkívül érdekesek, a 4 GB-os memória mennyiségnek főként másoláskor volt jelentősége, egyéb esetben csak kevéssel teljesített jobban a rendszer 4 GB rammal.
A SiSoft Sandra 1180-as változata következik, pechünkre a teszt elkészülte után nem sokkal jelent meg a legfrissebb változata az alkalmazásnak.
Összességében az XP alatti tesztek vezetik a mezőnyt, a 32bites és a 64bites Vista alatt valamivel kisebb teljesítményre képes a rendszer, de a különbség nem jelentős. Érdekesség, hogy a tesztprogram telepítője automatikusan a 64bites változatát installálta fel a 64bites Vista Ultimate rendszerre, ám előnyt sajnos nem jelentett a 64bites alkalmazás használata.
WinRAR, SuperPi 1.5, PCMark05
A szintetikus tesztek második felvonásának első tesztjét a Winrarral indítjuk.
A WinRar legjobban XP alatt teljesített, a 32bites és a 64bites Vista rendszerek esetében ném teljesítmény csökkenés volt tapasztalható, persze ez csak pár KB/s-os differenciát jelent, egyszóval különbség, de nem hatalmas.
SuperPi-ben a két Vista fej-fej mellett haladt, az XP viszont szépen elverte mindkét Vista kiadást.
A PCmark 05-ös verziója 64bites Vista esetében sajnos nem adott pontszámot, csak hibára hivatkozott akármit is csináltunk. A problémát nem oldotta meg az alkalmazás újratelepítése, új patch beszerzése, sőt a rendszer driver frissítése sem, így sajnos a 64bites Vista teljesítményét nem tudtuk lemérni.
A sok szintetikus alkalmazás után végre a játékok következnek, majd a cikk végén egy igazi különlegességgel szolgálunk.
F.E.A.R, CoH, Quake IV
A játékok közül elsőként a F.E.A.R-t helyeztük nagyító alá.
A játékban 1024x768-as és 1280x960-as felbontásban az volt a tendencia, hogy a 32bites Vista 1-2 FPS lemaradással követte az XP-t, a 64bites Vista viszont szintén 0,5-2 FPS lemaradással kullogott a 32bites Vista után. Ám 1600x1200-as felbontásban felborult a sorrend. A két Vista elverte az XP-t, egyes felbontásokban jelentősebb a különbség. Ez rendkívül bíztató eredmény, reméljük nem BUG.
1920x1440-ben szintén azt tapasztaltuk, amit 1600x1200-ban: meglepő módon mindkét Vista elverte az XP-t, ráadásul elég jelentős mértékben.
A következő játék a Company of Heroes. Ez a játék a 64bites Vista rendszer alatt elég érdekes dolgokat művelt, nevezetesen 2-3 kékhalállal ajándékozott meg minket, de szerencsére némi patchelés után már hajlandó volt az együttműködésre.
A Company of Heroes esetében szintén elég vegyes a kép. "Alacsonyabb" felbontáson a Vista és az XP között árnyalatnyi különbségek vannak, ám 1920x1440-es felbontásban hol az egyik, hol a másik rendszer teljesít jobban.
A tesztek alapján a Quake 4 nem igazán fekszik a Vista-s rendszereknek: az XP-nél egyes esetekben 7-10 FPS eltérést tapasztaltunk az XP javára. Összességében a játéktesztek eredményei nem mondhatóak rossznak, ám valószínűleg a későbbiekben fejlődni fognak a játékok Vista alatt is, egyelőre az XP egyértelműen alkalmasabb játékra.
Photoshop, F.E.A.R meg egy kis utorrent
A tesztek végén egy érdekességgel is szolgálunk. Kipróbáltuk, hogy a Photoshop mennyi idő alatt töltődik be az egyes operációs rendszerek és memória konfigurációk esetén.
A mezőnyben túl nagy különbségeket nem tapasztaltunk, a 32bites Vista azonban 1 x 1 GB memória használatakor igencsak lassúnak bizonyult, így az 512 MB-os teszttől eltekintettünk. Összességében a Vista rendszereken jól futott a Photoshop, a tapasztalatok szerint zökkenőmentesebben, mint XP esetében.
A következő teszt a képméretezés. Ehhez előző cikkünk logóját használtuk fel: a 60 x 60-as képet 25000 x 25000-es felbontásra nagyítottuk, a folyamat sebességét mértük.
A 64bites Vista eredményei nem meglepőek, hiszen ez a rendszer képes profitálni a 4 GB memóriából, míg a másik két rendszer csak 3,25 GB-ból gazdálkodott.
A teszt színesítésének érdekében 4 GB ram mellett kikapcsoltuk a lapozófájlt is, majd ismét lefuttattuk az előbb ismertetett két darab tesztet. A Vista egyből problémázott, hogy a lapozófájl méretének minimum 200 MB-nak kell lenni, ellenkező esetben a rendszer instabillá válhat, illetve rendellenes működést tapasztalhatunk. Hát, nem tapasztaltunk semmi problémát, mindössze annyit, hogy a rendszerek gyorsultak, ez meg ugyebár nem probléma, sőt.
A Photoshop betöltésére pozitívan hatott a PageFile kikapcsolása, semmilyen hibával nem találkoztunk a teszt során.
A képméretezés esetében az történt, amire számítottunk: a 64bites Vista végzett az élen, ennyit számít a 4 GB ténylegesen rendelkezésre álló memória. A 32bites rendszereken is jobban ment a méretezés PageFile nélkül: csendben tette a dolgát a rendszer, semmi winyó kattogás nem volt. A 32bites Vista valamivel gyorsabban végzett a feladattal, mint az XP.
A különlegességek sora még nem ért véget, a következő teszthez a uTorrent 1,72-es változatát és 5 linux torrentet is segítségül hívtunk. A torrent az 5 feladattal futott a háttérben, így vizsgáltuk a rendszer teljesítményét.
Elsőként a F.E.A.R alatti teljesítmény vizsgáltuk.
XP esetén 2-3 FPS, míg Vista esetén 7-8 FPS különbséget mértünk, azaz ennyivel lassult a rendszer attól, hogy a háttérben futott a torrent.
A torrent hatását természetesen a Photoshop működésénél is vizsgáltuk.
A torrent 2-3 másodperces lassulást eredményezett a rendszerben, ez pedig nem mondható rossz eredménynek.
A méretezésnél 10-20 másodpercet jelentett a torrent háttérben történő futása, de itt se felejtsük el, hogy 4 GB-ot csak a 64bites Vista használhatott a memóriából. Ennek fényében levonjuk a végső következtetéseket.
A végszó...
Összességében elmondhatjuk, hogy ha 4 GB rendszermemóriában gondolkodunk, akkor az XP 32bites változata kiesett, a Vista 32bites változata szintén nem jó választás alap esetben, de a PAE mód bekapcsolása némileg javíthat a helyzeten, ám mivel ezt még nem próbáltuk, a rendelkezésre álló háttéranyag viszont elég zavaros, így érdemben nem foglalunk állást a PEA mód mellett, egyelőre. A 32bites Vista egyes esetekben jobban teljesít, mint az XP-s rendszer, máshol rosszabbul. A nagy gyártók egy része korábban már kijelentette, hogy a Vista SP1-es javítócsomagjának megjelenéséig nem kívánja használni az új operációsrendszert, ez mindent elmond. A Vista esetében sokat javult a driver ellátottság, ám még manapság sem tökéletes. A 64bites változat esetén rosszabb a helyzet, legalábbis ezt tapasztaltuk. Egyszóval a Vista-ra való váltással még mindig érdemes várni.
Ha mégis Vista-ban gondolkodunk, akkor a zökkenőmentesebb használat érdekében ajánlott 2 GB memóriával rendelkező rendszer, a 4 GB-nak egyelőre a 32bites Vista-n szintén nincs sok értelme,mivel a Vista 32bites változata is csak 3,25 GB-ot lát a 4 GB ramból (PAE figyelembe vétele nélkül, mivel nem tudtuk kipróbálni). Ahogy az XP esetében is, úgy a 32bites Vistánál is járható út a 2 X 1GB-os és 2 X 512 MB-os memória konfiguráció használata, hiszen ekkor a 4 darab rammal dual channelben üzemel a rendszer. XP-nél a /3GB kapcsolót is segítségül hívhatjuk, ha 3 vagy 4 GB ramunk van, ugyanis ekkor az alkalmazásokhoz a gyári beállítás 2 GB-os limitje helyett 3 GB maximális ram mennyiséget engedélyez az XP az alkalmazásoknak. Ez főként nagy memóriaigényű alkalmazások futtatásakor lehet előny (képszerkesztés, videó vágás), ám egyéb esetben, úgymond átlag felhasználás mellett nem vehető észre teljesítménynövekedés.
A 64bite Vista inkább akkor lehet alternatíva, ha ram igényes alkalmazásokat használunk, és szükségünk van a 4 GB vagy akár nagyobb rendszermemória által nyújtott előnyökre. Ezzel a rendszerrel valóban tapasztaltunk különbségeket a 2 GB-os és 4 GB-os konfigurációk között, illetve a másik két rendszerrel összehasonlítva egyaránt. A 64bites Vista még küszködik driver problémákkal, ebbe mi is belefutottunk. Igazi értelme akkor lesz, ha natív, 64bites programokat futtatunk rajta, hiszen ekkor érzékelhető majd jelentősebb teljesítmény növekedés (persze x64-es processzor kell hozzá, de ez egyértelmű).  Egyelőre csak akkor érdemes 64bites rendszerben gondolkodni, ha komolyabb munkára kívánjuk használni a rendszert és minden driver elérhető. Az átlagfelhasználó szintjén egyelőre nem érdemes 64bites rendszerre váltani, bár ahogy láttuk a Photoshop 4 GB rammal jobban teljesített 64biten, mint a 32bites rendszerek esetében, de ez nem is csoda, mivel ez esetben rendelkezésére állt a teljes, 4 GB-os rendszermemória.
Összességében elmondhatjuk, hogy a 2 x 1 GB-os vagy a 2 x 1 GB + 2 X 512 MB-os rendszermemória konfiguráció éri meg legjobban, mivel ezek a memória méretek kihasználhatóak. 4 GB memóriában gondolkozhatunk ugyan, de egyelőre túl sok értelme nincs. A Vista-ra történő váltással szintén ez a helyzet, a 32bites verzió jóval stabilabb lett, mint korábban volt, illetve jobb a driver ellátottsága is, mint korábban, de a 64bites változat sajnos még tartalmaz kisebb hibákat, főleg a driver támogatás tekintetében. Ha nem sürgős a váltás, akkor azt tanácsoljuk, hogy maradjon a felhasználó a jól bevált XP-nél legalább addig, míg a Vista SP1-es csomagja megjelenik.