Radeon R9 380X gyorsteszt: a hiányzó láncszem

Óriási lyuk tátongott eddig ott, ahol egykoron a GTX770 és az R9 280X játszottak meccset. Most viszont végre kipróbálhattuk, hogy mire képes egy teljes értékű Tonga.

Radeon R9 380X gyorsteszt: a hiányzó láncszem

R9 380X

Az AMD tavasszal kitalálta, hogy új chipek híján átnevezi a teljes videókártya kínálatát, majd hozzáad néhány Furyt, és kész is az idei Radeon vonulat. Mivel az „újdonságok” eleinte néhány árkategóriában túl voltak árazva (elég csak a 390-es családra gondolni), ezért a tájékozottabb vásárlók inkább a jobb áron kínált, képességek terén viszont teljesen azonos előző generáció megmaradt tagjait kezdték el hazavinni. Aztán ahogy az Nvidiánál szép lassan eltűntek a GTX770-esek, úgy az AMD-nél is kikoptak a 280X-ek, a végeredmény pedig az lett, hogy 60 ezer forint után egy óriási ugrás következett, a következő lépcsőfok a 100 ezer forint lett, ha valaki teljesítményben is előre akart lépni, nem csak a memória mennyiségében. A GTX960 és 970 között nem maradt semmi, ahogy az R9 380 és 390 között sem. Pedig főleg az utóbbi esetben elég egyértelmű volt, hogy mit rakhatna le az asztalra az AMD. A Tonga GPU még R9 285 néven mutatkozott be anno (ebből lett idén a 380), és a frissített GCN architektúrának hála kisebb memória-sávszélesség mellett is képes volt hozni elődje sebességét. Viszont azt már a kezdetektől tudni lehetett, hogy a 285 és a 380 nem egy-egy teljes értékű GPU-t hordoz, le van tiltva néhány shader és olyan pletykákat is hallani lehetett, hogy a Tonga GPU memória-vezérlője 384 bites, szóval lenne még mivel villogni, az AMD mégsem tette. Aztán hó közepén bemutatkozott az R9 380X, amit vártunk, mint a messiást, hogy betöltse azt az óriási árrést. Nézzük is mit hozott nekünk a korai Mikulás.

Ahogy az látható a 380X memória adatsíne maradt 256 bites, viszont aktív mind a 2048 shader. Az órajelekkel sajnos nem volt túl bevállalós az AMD, egész konkrétan a 380X ezen a fronton ugyanazt nyújtja, mint a kistestvére. Ennek köszönhetően matematikailag a várható sebességnövekedés nulla százaléktól (sávszélesség limit) 14 százalékig terjedhet (shader limit), ami nem túl combos, de cserébe az árazásnál sem szállt el az AMD, az új kártya listaára csak 15%-kal magasabb, mint a 380-asé, miközben már alapból 4GB memóriával érkezik, ami manapság nem egy hátrány. Papíron a fogyasztása sem nőtt, szóval korrekt ajánlatnak tűnik, de hogy tényleg az-e, annak mindjárt utánajárunk.

A kártya, fogyasztás, 3DMark

Mi egy STRIX szériás ASUS kártyával próbálhattuk ki, hogy milyen is egy 380X. Az ASUS terméke ha csak a Windowsban mászkálunk képes akár ki is kapcsolni a ventilátorait, szóval akár teljesen csendben is lehet, de terhelés közben sem üvöltözött igazán. A hűtő már ismerős lehet a 380-as STRIX-ről, aminek a gyári ajánláshoz képest nincsenek túl magas órajelei.

Éppen ezért, hogy minden referencia órajelen menjen, a 380-ast egy kicsit meg kellett tuningoljuk, míg X jelzésű tesóját vissza kellett fogjuk.

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Processzor: Intel Core i5-3570k@4.4GHz

Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866

Grafikus kártyák: MSI GTX960 Gaming 2GB, Gainward GTX970 4GB, ASUS R9 380 STRIX 2GB, ASUS R9 380X STRIX 4GB, ASUS R9 390 STRIX 8GB

Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W

Operációs rendszer: Windows 8.1 64bit minden frissítéssel

Driverek: GeForce 359.00, Radeon Software Crimson Edition

Megjegyzés: igyekeztünk minden kártyát referencia órajeleken járatni, de az MSI GTX960-asa annyira meg van tuningolva gyárilag (és még sok más márkánál is ezt látni, ami persze nem baj), hogy még a maximális órajel csökkentéssel is 4 százalékkal a referencia felett marad. A teszteket így csináltuk végig, de az átlagolt végeredményből ezért lehúztunk néhány százalékot, ami így becsült eredmény.

Nem, nem ittunk semmit, és nem, nem cseréltük fel a két 380-ast. A helyzet az, hogy érdekes módon a sima 380-asunk magasabb feszültséget kapott, ezért egy kicsit többet evett. Ebből azért még nem lehet levonni következtetésnek, hogy a 380X-ek kevesebbel is beérik, de az biztos, hogy a TDP esetében az AMD nem füllentett, a 380X tényleg körülbelül ott van fogyasztásban, mint a sima 380-asok.

A szintetikus tesztben 10 százalék előrelépésre sem képes a 380X a 380-ashoz képest, ami nem egy túl jó kezdet, de nézzük inkább hogyan teljesít a páros játékok alatt.

Játéktesztek 1/2

Játéktesztek 2/2

Extrák

Ezt a két játékot az átlagolásba nem vettük bele, mert a World of Tanks nagyon CPU limitált, míg az új Batman ha feltekerjük a beállításait úgy eszi a memóriát, hogy csak pislogtunk. Könnyű vele még a 4GB-ból is kifutni, mindezt 1080p-ben! Ezért hagytuk ki a tesztből a két 2GB-os kártyát, nem akartuk miattuk lefogni a játékot. Na meg azért biztos ami biztos alapon megvárunk még pár patchet, mielőtt beemeljük a kötelező darabok közé a játékot, elég botrányos volt, ahogy megérkezett anno. Jövő év elején egyébként frissítjük a tesztjátékok sorát, és valószínűleg a régebbi Batmant is nyugdíjazzuk (és igen, már az új Battlefrontot is nézegetjük).

Átlagteljesítmény, verdikt

Természetesen most is átlagoltuk a teszteket, az eredmény pedig a következő sorrend lett:

A közel hat százalékos előrelépés nem túl sok, így már értjük, hogy miért nem erőltette az AMD eddig a teljes értékű Tonga GPU használatát. A helyzet az, hogy jelenleg 64 ezer forint környékéről indulnak a 4GB-os R9 380-asok, ami azt jelenti, hogy 70 ezer forint felett maximum a nagyon extrém 380X-eken érdemes gondolkodni. Egyelőre még nem tudjuk, hogy ha befut minden kártya, akkor milyen árak lesznek, kell ehhez még pár hét, de reményeink szerint a legolcsóbb 380X-ek nem fognak 70 ezer forint fölé menni. Ha mégis, akkor nem nagyon érdemes számolni velük. Amíg ez kiderül, addig érdemes egy kicsit foglalkozni a már bejáratott riválisokkal.

A GTX960 versus R9 380 meccsből még mindig utóbbi kerül ki győztesen, ha csak a teljesítményt nézzük, és újabban már nem is drágább az AMD kártyája. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a GTX960-asok elég nagy gyári tuningot szoktak kapni, és a túlhajtott kártyák könnyen hozzák a 380 sebességét, mert azzal finomabban bánnak a gyártók tuning frontján. Ha nem kívánunk magunk is tuningolni, akkor érdemes a gyártói honlapokon tájékozódni a termékek órajeleiről, ezen felül pedig csak a két fél extráival érdemes törődni. A 380-nak talán jobban fekszik majd néhány DX12-es cím a jövőben, és támogatja a FreeSyncet is, valamint az AMD is egyre jobban ráfekszik végre a szoftveres oldalra, míg az Nvidia GeForce Experience már most sok hasznos és könnyen elérhető extrát nyújt, és hát a GTX960-nak világbajnok fogyasztása van. Rengeteg apró dolog van, amit megfontolhatunk, de a lényeg, hogy rosszul egyik kártyával sem járhatunk, a jelenlegi játékkínálat mellett hasonló produkcióra képesek.

A GTX970 vs R9 390 meccs talán érdekesebb. Bár teljesítményben ez a két megoldás fej-fej mellett halad, végre elmondhatjuk, hogy árban is. A 390-esek ára sokat esett a bemutatkozásuk óta, és a 8GB memória elég impozánsnak hat, még ha egyelőre nagyon kevés játék is van, ami képes kihasználni. A GTX970-nek így akadt egy igen komoly kihívója az ünnepi szezonra. Ha a tápegységünk bírja, bizony érdemes a 390-en is komolyan elgondolkodni.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward