Shop menü

RADEON HD5830: A HIÁNYZÓ LÁNCSZEM

Bár a megjelenését sokáig csúsztatgatták, végül csak befutott az áthidaló megoldás, aminek egy igen nagy árrést kéne lefednie.
Svindler ^2
Svindler ^2
Radeon HD5830: A hiányzó láncszem

Bevezető

Itt van hát a kártya, amitől oly sokan várták a megváltást: a Cypress GPU-k legkarcsúbb változata, ami egyben az ATI utolsó tagja is a DX11-es családban, legalábbis többről egyelőre nem tudunk. Ez azt jelenti, hogy a cél sikerült, a Fermi architektúrára épülő nVidia kártyák megjelenése előtt kaphatóak HD5000-es Radeonok 10-től 150 ezerig, mindenki válogathat ízlése és pénztárcája szerint. Persze a valóság nem ennyire rózsaszínű, mert kisebb-nagyobb csalódások azért követték a kártyák megjelenését. Vannak nagyon jól eltalált példányok, és vannak kevésbé dicséretre méltóak, legalábbis ha az árazást nézzük. Első pillantásra ebbe a csapdába készül beleesni a HD5830 is, hiszen megjelenésekor nem éppen azt az árcédulát fűzte fel rá az AMD, amit sokan titkon reméltek, így a kártya inkább áll közelebb a HD5850-hez, mint a HD5770-hez. Teljesítményre az előző generáció csúcskártyája mellé pozícionálták, tehát papíron HD4890 szinten illene teljesítenie. Mielőtt az esélyek latolgatásába kezdenénk, nézzük a tényeket számokban:

Galéria megnyitása

Amit a HD5850 elkezdett azt a HD5830 folytatja, csak sokkal fájdalmasabban. A GPU-ból most egy sokkal komolyabb szeletet tiltottak le: hiába vártak a kezdeti pletykák 1200-1280 shadert, végül csak 1120 maradt, amit cserébe magasabb órajelen járatnak. Ennél komolyabb kasztrálás, hogy a ROP egységeket (amik például az élsimításért is felelnek) lazán megfelezték. Hogy ez mennyire fájdalmas pont az felbontás függő, de mi úgy voltunk vele, hogy mivel manapság nagyon terjednek az 1920x1080-as monitorok, ezért erre érdemes koncentrálni, főleg egy 60 ezres kártya esetében. A feketeleves után jó pont, hogy a memória sávszélesség sértetlen, ugyanazt kapjuk, ami már a HD5850-nél is megvolt, így ha szűk keresztmetszetekbe futunk, akkor az inkább a GPU, mint a memória miatt lesz. A HD4890-hez viszonyítva az 5830-nak a technológiától eltekintve (DX11, 40nm, stb.) is vannak előnyei és hátrányai. A több textúrázó mindenképpen jól jön, és shaderekből is jól el vagyunk látva, de már tapasztalatból tudhatjuk, hogy ez nem sokat jelent, a Cypress nem skálázódik olyan jól, mint azt a számok mutatják. Sávszélességből szinte ugyanannyival rendelkezik mindkét kártya, az egyetlen komoly különbség még az órajel, a régi Radeon javára. Ha valahol kevés lenne a 16 ropi, ott ez jól jön, egyébként csak kompenzációnak felel meg a több shader blokk ellen. Érdekes egyébként, hogy az ATI-nál miért döntöttek a ROP blokkok tiltogatásánál, de a válasz valószínűleg annyi, hogy így több GPU-t tudnak felhasználni a hibásak közül.

PowerColor HD5830 PCS+

A nálunk járt kártya ezúttal a PowerColor színeiben pompázott és igen masszív dobozt kapott. Akik figyelték híreinket a HD5830-asokról azok láthatták, hogy olyan, hogy referenciahűtő nem nagyon van, szinte minden gyártó más megoldást pakolt a saját kártyájára, így a PowerColor sem kivétel. Az óriási bordázatnak nincs akkora súlya, mint azt ránézésre várná az ember, valószínűleg rezet még a magja körül se látott soha, de ez nem gond ha jól végzi a dolgát. Terhelés alatt hallatja a hantját, de sosem válik porszívóvá, üresjáratban, pedig szinte hallhatatlan. Ezt mondjuk a visító processzorhűtőnk mellett nehéz volt megállapítani, de amikor már a PowerColor ventilátorának lapátjai darálták a fülemet és még mindig azt hallottam, az meggyőző volt.

Galéria megnyitása

A PCS+ azt jelenti esetünkben, hogy gyárilag tuningolt példányról van szó, ami a PC oldala szerint a gyári 800/1000 helyett 825/1050-et jelent. A mi példányunk mégis 850/1000-en ketyegett, úgy látszik máshová került a memória tuningja a végleges változatnál. Hogy a teszt az általánosabb, nem húzott egyedekről mutasson képet, visszavettük az órajeleket a gyári értékekre.

Tesztgép

Alaplap: Asus Maximus III Formula

Processzor: Intel Core i5-750@4GHz

Memória: 2x2GB Kingston DDR3-1333@1600MHz

Grafikus kártyák: Asus HD5770 CuCore, PowerColor HD5830 PCS+, Asus GTX275, Asus GTX285 Matrix, Asus HD5850, HIS HS4890

Tápegység: Corsair TX650

Operációs rendszer: Windows 7 Professional 64bit

Driverek: Catalyst 10.2, GeForce 196.75

Órajelek, hőmérséklet, fogyasztás, tuning

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Letiltott részek a Cypress GPU-ban ide vagy oda, a magasabb órajel valószínűleg magasabb feszültséget is igényel, mert a fogyasztási adatok nem olyan szépek, mint ahogy azt az ember várná. A tuningolt gépünk nem igazán akart beállni egy-egy fix értékre, úgyhogy az eredmények átlagok. Üresjáratban érdekes, hogy többet eszik a HD5830, hiszen ugyanazokon az órajeleken megy, mint a HD5850, és mégis. A FurMarkot ráeresztve már a GTX-ek nyomába ered, míg ha az egész gépet terheljük, akkor körülbelül egy szintre kerül a HD5850-nel. Általánosságban azonban többet fogyaszt nála miközben gyengébb. Szomorú dolog még akkor is, hogy ha a GeForce-ok, így is többet kérnek enni.

Galéria megnyitása

A hőmérsékletek csak tájékoztató jellegűek, hiszen a HD5770-en és a HD5830-on is a gyártóspecifikus hűtő teljesített szolgálatot. Az Asus CuCore hűtője nem olyan impozáns, mint amilyennek be van állítva, teljes terhelés alatt eléggé felfűti a Radeont, igaz cserébe igyekszik, hogy ne legyen túl hangos. 90 fok felett kb. nulla sikerrel, de normál terhelés mellett a kártya nem éri el ezt a szintet. A PowerColor HD5830-a nagyon szépen teljesít, terhelés alatt a leghűvösebb volt a mezőnyben, nem is csoda, hogy bírta a kártya a plusz MHz-eket.

Tuning

És, hogy pontosan mennyit? Nem is keveset! Bár a Catalyst csak 900MHz-ig engedi húzni a magot, az MSI utánégetőjével ennél tovább jutottunk, egész 960MHz-ig. Valamivel felette is működött még a kártya, de már fagyogatott, úgyhogy beálltunk erre a még tökéletes értékre, ami kerek 20% tuningot jelent. Ennyit a memóriák is mentek, 1250-en voltak néha problémáink, de az 1200-at csont nélkül vitte a kártya. Mivel nagyon kevés ideig volt nálunk a kártya, így nem mértük végig rajta az összes tesztet, de a Crysis alatt mutatott teljesítménye alapján van, amikor meg is mutatkozik tisztán a plusz 20%.

Galéria megnyitása

Tesztek I.

Galéria megnyitása

Az első teszt nem mutat túl rózsás képet a HD5830-ról, a HD4890, aminek a helyét készül átvenni, otthagyja bő 10%-kal. Mindenki más a már jól ismert helyén van.

Galéria megnyitása

World in Conflict alatt már besorol, oda ahova kell, a tökéletes középutat képviseli a HD5770 és a HD5850 között.

Galéria megnyitása

Újabb vereség, kicsit érthetetlen módon. A HD4890 valamiért nagyon jól szerepel ilyen beállítások mellett.

Galéria megnyitása

Quake alatt is győz a plusz órajel, a ROP egységek megnyirbálása miatt inkább a HD5770-hez áll közelebb a kártya.

Galéria megnyitása

Fallout 3-ban megint a HD5830 a középút, de a HD4890 nagyon jól szerepel.

Tesztek II.

Galéria megnyitása

Az nVidia kártyák jól teljesítenek Far Cry alatt és a HD5850 is eléggé elhúz, de az 5830 legalább tartja a lépést elődjével.

Galéria megnyitása

Végre egy látványos előzés, már épp ideje volt, mert eddig nem teljesített túl rózsásan az új VGA.

Galéria megnyitása

Döntetlen megint.

Galéria megnyitása

Stalker alatt jól jönnek a plusz shaderek, főleg maximális részletesség mellett.

Galéria megnyitása

Crysis alatt egálban vagyunk.

Minimum fps

Sok meglepetés itt nincs, de aki szeretné átnézné hogy alakulnak a minimum fps-ek az itt megtalálja, ahogy a Stalker tesztet is részekre bontva.

Összesítés

Galéria megnyitása

Gondolom a tesztek után senkit sem lep meg, hogy ha nem is sokkal, de a HD4890 erősebb az új kártyánál, cserébe az meg többet tud egy kicsit. Sajnos nem először ez a konklúzió, de most mégse érezzük egálban a két kártyát. A HD4890 több játékban nyer, mint veszít, és bár üresjáratban többet fogyaszt utódjánál, terhelés alatt ez már nem igaz, tehát igazából a HD5830 egyetlen komoly előnye a DX11 marad. Ez viszont kevés, ha azt nézzük, hogy árban a HD5850-hez áll közelebb, teljesítményben pedig a HD5770-hez, és ezen már a driverek sem fognak sokat változtatni. Nincs mit szépíteni rajta, a kártya bevezető ára kicsit magasra sikerült: 58-60 ezer forint körül futottak be az első példányok, és tekintve, hogy az AMD 50 ezer alatt osztogatta a HD4890-et ez magas. Nem várjuk el, hogy ugyanannyi legyen, elvégre a régi Radeon akkor már kifutó széria volt, de 50-55 felett (kiszereléstől függően) nem szabadna lennie 5830-nak lennie. Ez sajnos nem az a kártya, amire oly sokan vártak, legalábbis még nem az.

A tesztben használt termékeket a következő helyekről kaptuk kölcsön: Asus Magyarország, Cédrus, CHS, Expert és Ramiris. Ezúton is nagy köszönet értük!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére