Mióta a két gyártó bejelentette az új konzolokat, a legtöbbünk fejében ott keringett a kérdés: vajon a gyakorlatban melyik fog jobban teljesíteni? Az előző generációban bejött a papírforma, és a multiplatform játékok szintén kivétel nélkül jobban (nagyobb felbontásban, stabilabb framerate-tel) futottak PS4-en, mint Xbox One-on.
Most papíron elméletileg fordul a kocka, hiszen az Xbox Series X esetében 12 TFLOPS-os, míg a PS5 esetében 10,2 TFLOPS-os GPU-val számolhatunk, illetve a Microsoft konzoljának nagyobb a memória-sávszélessége, illetve egy kicsit magasabb órajelen ketyeg a processzora is.
A gyakorlatban viszont nem tudjuk, hogy a Sony valójában mennyi egyedi módosítást eszközölt az RDNA 2-es GPU-n, mert a vállalat továbbra is titkolózik a részletekkel kapcsolatban, de ha hihetünk a kiszivárgott híreknek, akkor elég sokat, így közel sem biztos, hogy pusztán a TFLOPS-értékek elárulják a teljes képet. És akkor persze ott van még az operációs rendszerek, illetve az API-k hatékonysága, amiben a Sony mindig is legendásan jó volt.
A Digital Foundry egyelőre egyetlen címmel, a Devil May Cry 5: Special Edition segítségével tudta letesztelni mindkét konzolt, és természetesen egy játékból nem érdemes túl sok következtetést levonni, főleg, hogy egy előző generációs anyag ráncfelvarrt verziójáról van szó. Ettől függetlenül azért érdemes megnézni, hogy teljesít a két konzol.
A Devil May Cry 5: Special Edition összesen nem kevesebb, mint négy különböző módot kínál a felhasználóknak, úgyhogy lassan ott tartunk, hogy akár a teljes PC-s grafikai beállítási menüt is betehetnék. A négy módban pedig jellemzően elég máshogy teljesítenek a gépek.
Normal Mode
Tulajdonképpen ez tekinthető az alap módnak, ami natív 4K-ban renderel. Ez nagy előrelépés a PS4 Pro és Xbox One X-hez képest, amik még temporális újraépítéssel érték el a 4K-t. A játék alapvetően unlockolt framerate-tel fut, és ez jelen esetben abban nyilvánul meg, hogy többnyire 60fps felett teljesít, de néha azért beesik 60 alá is. Úgy tűnik, hogy ebben a módban az Xbox Series X jellemzően néhány százalékkal gyorsabb, mint a PS5.
High Framerate Mode
A nevének megfelelően ez a mód a magas képfrissítésre koncentrál. A célfelbontás ilyenkor is 4K, azonban itt már temporális újraépítési technikákkal érik el a végleges képet, azonban ez a Digital Foundry beszámolója szerint annyira jól működik, hogy a gyakorlatban nem igazán lehet észrevenni a különbséget a natív 4K-hoz képest. Ebben a módban mindkét konzol átlag 100fps felett teljesít, azonban érdekes módon számos gameplay szituációban a PS5 messze jobbnak tűnik, mint az Xbox Series X, ráadásul stabilabban is tartja a framerate-et. A Digital Foundry szerint a dolog elég gyanús, sanszosan az Xbox valamiféle API-probléma ütközhet bizonyos helyzetekben.
Ray-tracing Performance Mode
Míg az előző két opciónál a ray-tracing nem aktív, addig itt már igen. Itt a játék natív 1080p-ben renderel, és a sugárkövetés mellett bekerül a felhozatalba a frustrum voxeles köd, ami alaposan átalakítja a teljes bevilágítást, főleg a sugárkövetéssel együtt. Képfrissítés tekintetében hasonlóra kell számítanunk, mint a Normal Mode esetében, tehát jellemzően 60fps környékén mozog a dolog, de az Xbox Series X egy-két százalékkal jobban teljesít, viszont a játékot lehetetlen teljes mértékben egy-az-egyben összehasonlítani két gépen, így ez gyakorlatilag hibahatáron belül van.
Ray-tracing Quality Mode
Itt már újra 4K-s képet igyekszik kirakni mindkét konzol a korábban már látott temporális újraépítés segítségével, a teljesítmény tekintetében pedig jellemzően némileg 60fps alatt kell kalkulálnunk. A két konzol teljesítménye 2-3 fps-en belül van egymáshoz képest, így tehát itt is hibahatárról beszélhetünk.