PES 2017 - Az eddigi legjobb PES?

Befutott a legújabb PES, lássuk miben más, mint eddig!

PES 2017 - Az eddigi legjobb PES?

1. oldal

Annak idején a PES 2015 meglepően kellemes élményt nyújtott sok évnyi FIFA után, aztán a PES 2016-nál megtört a varázs, a PC-s sporttársakat nagyon elintézték – bár az is igaz, hogy a későbbi frissítések hatására egész játszhatóvá vált a Konami focis játéka. Most pedig újabb év telt el, itt a PES 2017, a kérdés pedig adott: jobb, vagy rosszabb, mint elődje? Mi változott? Mi nem? És mi a helyzet a FIFA vs PES párharccal? Ezeknek a kérdéseknek járunk most utána.

Először is kezdjük a hibákkal: ahogy a korábbi részekben, úgy idén sem sikerült megreformálni a menürendszert: a design ugyan minimálisan változott (nem feltétlenül előnyére), de az indokoltnál tovább tartó töltés úgy maradt, ahogy eddig… Rányomunk a továbblépésre, és hosszú másodperceket várhatunk, mire eljutunk a következő menüszintre. „És akkor mi van?” Tehetik fel a kérdést PES-rajongók, és persze, igaz ami igaz, ez nem sokban befolyásolja a focimeccseket, de akkor is, jussunk már el egy meccsindításig anélkül, hogy perceket vacakolnánk a menüben (hacsak nem a csapatbeállításokról van szó).

A PES 2016 egyik nagy hibájaként rótták – róttuk – fel, hogy a PC-s látvány jócskán elmarad a PS4-es és Xbox One-os grafikától, ami sajnos idén is fennáll: újgenerációs konzolokon láthatóan szebbek a közeli bejátszók és a közönség is, ezt ebben a videóban magatok is megtekinthetitek. 5:10-től azonban érdemes megnézni magát a meccsek kinézetét is, ahol annyira sok különbséget nem lehet felfedezni, a játék 80%-ban pedig úgyis ezt a nézetet látjuk.

A PES sorozatnak sosem volt erőssége az online rész, és nem is a PES 2017 lesz az, ami változtat ezen: ha nagy nehezen sikerül is ellenfelet találnunk, a meccseken még mindig érződik az a mikrolag, ami miatt lehetetlen a megfelelő időpillanatban passzolni és/vagy rálőni, így élvezhetetlen az online összecsapás. Pláne akkor, amikor a játék kidob a meccsből, mivel elvesztette a kapcsolatot a szerverekkel… Szóval ezen a téren még jócskán van mit javítaniuk Konamiéknak.

Offline téren viszont nem várt újításokat köszönthetünk: itt van pl. a Versus mód, aminek lényege, ha szemtől-szemben (egy gépen) játszunk egy barátunkkal, akkor a játék követi és folyamatosan jegyzi a meccsek történéseit, még akkor is, ha csapatokat váltunk. És hogy ez miért jó? Mert az eredmények alapján érdekes statisztikákat mutat meg nekünk, amiket kielemezve jókat mosolyoghatunk egymás teljesítményén.

Szintén offline újítás az adaptív MI: amennyiben a gép ellen játszunk, az MI folyamatosan monitorozza taktikánkat, és ahhoz igazodik. Tehát pl. ha sokat passzolunk egy adott játékosnak, egy idő után több védőt állít rá, ha sok hosszú indítást csípünk el, inkább rövid passzokat alkalmaz, stb. A bírók is fejlődést mutatnak: míg a ’15-ben túl szigorúak, a ’16-ban túl engedékenyek voltak, itt mintha megtalálták volna az arany középutat, aminek kifejezetten örülünk.

2. oldal

Van egy-két olyan új elem is, amit a FIFA-ból emeltek át (és ezt egyáltalán nem negatív értelemben mondom): megjelentek az egy gombbal állítható csapatmentalitások, így pillanatok alatt védekező, vagy támadó stílusra válthatunk; illetve a szögleteknél is a FIFA-hoz hasonlóan trükközhetünk különböző formációkkal, hogy tuti gól legyen a beadás vége. Apropó beadás: a pontrúgások nyila is megváltozott, most már nem a röppálya végpontját mutatják meg nekünk, hanem a körülbelüli érkezési pontot, így sokkal nagyobb kihívás pl. gólt lőni egy szabadrúgásból.

Legnagyobb újításként a Real Touch rendszer lett beharangozva: ennek lényege, hogy a különböző játékosok saját képességeik és a labda fizikai tulajdonságai alapján kezelik a „dönit”, így változatosabbá, sokszínűbbé téve a játékot. És való igaz, már nem annyira kiszámítható, hogy egy-egy erősebb passznál hogyan és merre pattan a labda, viszont ez is kétélű: az egy dolog, hogy ellenfelünket beugrathatjuk, de ugyanúgy magunkat is.

A myClub (az a játékmód, mint ami a FIFA-ban a FUT) is kapott egy új opciót: játékos megfigyelők segítségét kérhetjük (persze fizetségért cserébe), hogy az általunk kiszemelt játékost leigazolják hozzánk. A többi móddal viszont mostohán bántak a készítők: minimálisan, vagy egyáltalán nem újítottak rajtuk. No és mi a helyzet a licencekkel?

Ez a kérdés is évről-évre előkerül, amit rutinos PESisták karlegyintéssel elintéznek: vacak, de pillanatok alatt letölthetőek olyan beállítási fájlok, amikkel kipofozhatjuk a csapatokat, illetve át is nevezhetjük őket, szóval nem kell nagyon berezelni. Igen ám, de aki kifizet X összeget egy teljes játékért, az joggal várhatja el, hogy utána ne kelljen belenyúlnia, ha élvezni szeretné a vásárolt árut.

Idén a Barcával kívántak nagyot durrantani a fejlesztők, ami szép is, meg jó is, viszont több probléma felmerül vele kapcsolatban: a kidolgozott, licencelt csapatok és játékosok mellett még inkább feltűnő a többi csapat kidolgozatlansága. A magyar válogatott pedig úgy ahogy van, kuka, a Cheslock, Carragher, Dunlop és hasonló nevű fantáziajátékosokkal együtt. Szóval licenc-téren van még hova fejlődni, ahogy eddig is minden évben, de szívből reméljük, hogy egyszer elérkezünk ahhoz a ponthoz, amikor alapból az összes csapat valós pompájában kerül be a PES-be.

És ezzel el is érkeztünk a legégetőbb kérdésekhez: mi a helyzet magával a tényleges játékmenettel? Milyen érzés játszani? Mielőtt azonban rátérnék erre, egy kis gyorstalpalót ejtsünk meg: a rudigól olyan mázligól, ami a fizikai motor hibáiból adódik, az érmefeldobás pedig az eleve elrendelt eredményű meccsek elmélete (a gép feldob egy érmét, ma Jani nyeri ezt a meccset, onnantól Jani ellen nincs esély).

3. oldal

A FIFA-ban minden évben hemzsegnek a rudigólok, és rengetegszer van olyan érzése az embernek: ha beleszakad sem nyerheti meg az adott meccset, mert olyan, mintha a gép csalna, és az ellenfélnek adná a győzelmet. A PES eddigi részei pont azért voltak meggyőzőek, mert rudigól alig, érmefeldobás pedig egyáltalán nem volt benne. Eddig!

A PES 2017-ben ugyanis több olyan meccset is játszottam élő ellenféllel, ahol hiába hajtottam a csapatot, alakítottam ki folyamatosan a helyzeteket, egyszerűen csak nem akart beakadni az a fránya gól. Míg – és ez itt a fő probléma – ellenfelemnek olyan rálövések is áthaladtak a gólvonalon, amikről még ő sem gondolta, hogy sikerülni fog. Konkrét példa: csatáromhoz pattan a labda, üres a kapu, 3 méterre tőle. Mit csinál? Mellé lövi. Ellenfél csatára viszi a labdát oldalt, már kb. az alapvonalnál jár, de rálövi, hátha lepattan a védőmről, és szöglet. Nem, mert bement. Szinte nullszögből, úgy, hogy egy védő állt előtte, a kapust pedig még nem is említettem… És ilyesmi nem egyszer, nem is kétszer, hanem sokkal többször megtörtént.

Pontosan az, ami az őrületbe (kontrollertörésbe) tud kergetni egyeseket a FIFA-ban, most a PES-ben is megjelenik... Nem ez az az irány, amit látni szeretnénk. Vegyük át a FIFA-ból a stabil online részt, a licenceket, akár a sztori módot is, csak ne ezt. Ne az érmefeldobást, mert az a szép játék halála.

Ezzel el is érkeztünk az örök kérdéshez: FIFA, vagy PES? Összesítsünk: a FIFA 17 játékmódokban, licenc-ügyileg és online meccsekben veri ugyan a PES-t, de még mindig rengeteg rudigóllal és érmefeldobással találkozhatunk benne (ez már spoiler volt a közelgő FIFA 17 teszt kapcsán, utólag, illetve előre is bocsi), a PES-ben pedig ugyan megjelentek ezek a véletlenszerű elemek, de még mindig kisebb arányban. A PESezen kívül talán nem olyan csilivili, de egy fokkal még mindig élvezhetőbbek a meccsek, ha a játékkép egészét nézzük.

Szerintem legalábbis ez a helyzet, de Ti se tartsátok magatokban, mit gondoltok a Pro Evolution Soccer legújabb részéről, a PES és a FIFA párharcáról, kíváncsiak vagyunk a véleményetekre. A PES 2015 80%-ot, a PES 2016 50%-ot kapott tőlem (akkor még PC-s változatot teszteltem!), a PES 2017-tel jelenleg így állok:

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward