Az elmúlt év meglehetősen izgalmasan alakult egyebek mellett az okostelefonok szempontjából is. A különböző negyedévekben a Samsung, a Huawei és az Apple is volt a trónon, és a cupertinóiak most, az évzárás alkalmával léptek az első helyre. És olyan rekordot villantottak, amire valószínűleg senki nem mert volna fogadni.
A negyedik negyedében az IDC adatai szerint 385,9 millió okostelefon fogyott világszerte, ami 4,3 százalékkal nagyobb mennyiség, mint az egy évvel korábbi volt. Viszont 2020 korábbi negyedévei nem festettek ennyire rózsásan, éppen ezért összességében negatív mérlegről számolhatunk be. 1,292 milliárd okostelefon talált gazdára tavaly, ami hozzávetőlegesen 80 millióval kevesebb, mint az egy évvel korábbi adat volt. Nagyon hosszú idő óta először esett az éves forgalom 1,3 milliárd alá.
A 2020-as évet 90,1 millió mobil eladását követően zárta az élen az Apple, ami döbbenetes teljesítmény. Az borítékolható volt, hogy bejön majd a vállalat az első helyre, de arra valószínűleg senki nem számított, hogy sikerül majd átlépnie a 90 milliós mérföldkövet. Az éves forgalma 206,1 millió eszköz eladását követően a második helyre lett elég. Az Apple a koronavírus-járvány ellenére képes volt 7,9 százalékos növekedést elérni, az ünnepek alatt pedig 22,2%-kal (!) adott el több iPhone-t, mint egy évvel korábban.
Az Apple az előző negyedévben még a negyedik volt, szóval nagyot fordult vele a világ, de valójában semmi meglepő nincs ebben. Azért alakult izgalmasan az évzárás a cupertinóiaknak, mert az iPhone 12 nem tudott a harmadik negyedév végén elrajtolni, ezért a teljes 2020-as forgalom ebből a szériából az utolsó negyedévre tevődött át. Októberig, novemberig kellett várnia a vásárlóknak, akik normál esetben már szeptemberben behúzták volna valamelyik új generációs, 5G-s iPhone-t.
A Samsung 73,9 millió Galaxy modellt adott el a negyedik negyedév során, ami éves szinten még 6,2 százalékos növekedést jelent, 2020 egészét tekintve viszont már mínuszba fordult a mérleg nyelve, méghozzá 9,8%-kal. 295,8 millió készülék eladása után most „csak” 266,7 millió mobilon tudott túladni. A Samsung bízik abban, hogy az idei évben már teljesen sikerül talpra állnia a COVID-19 hatásai után, és újra növekvő pályára tud állni, megőrizve az első helyét éves szinten.
A Xiaomi képes volt megszerezni a harmadik helyet, méghozzá stabil előnyt kiépítve érte ezt el. A kínaiak 32 százalékkal növelték a forgalmukat egyetlen év alatt, legalábbis negyedéves tekintetben. 43,3 millió okostelefont adott el a Xiaomi az ünnepek alatt a különböző árkategóriákat jól lefedve, és 147,8 millió készüléket tudott értékesíteni 2020 egészében. Mindent összevetve is 17,6%-kal erősödött a Xiaomi, ami egyedülálló az élmezőnyben.
Negyedik helyen az Oppo szerepel, ami azért érdekes, mert éves viszonylatban csak a hatodik helyet tudta megszeretni a vállalat. Az ünnepek alatt mindenesetre nagyon szépen szerepelt, és 33,8 millió készüléket értékesített, amivel 8,8%-os piaci részt szerzett. Az Oppo aránylag sikeresen tudott 2020-ban Európa felé nyitni, és ez is segíthette a vállalatot abban, hogy éves szinten októbertól decemberig 10,7%-kal tudott erősíteni.
Elsőkből lesznek az utolsók, tartja a mondás, és sajnos a Huawei most ezt át is érezheti. Az ötödik helyre esett vissza az utolsó negyedévben, de éves szinten azért még meg tudta tattani a harmadik helyét. 189 millió készüléket adott el a vállalat 2020-ban, az ünnepek alatt viszont már csak 32,3 milliós forgalma volt. Brutálisat bukott, 42,4%-kal esett az értékesítési mutatója az utolsó negyedévben.
Ki kell még térni a Vivóra is, aki az utolsó negyedévben lecsúszott a toplista első öt helyéről, de a teljes 2020-as eredményt tekintve már megcsípte az ötödik pozíciót 111,7 millió okostelefon eladását követően. Lényegében elképesztő stabilitástól tett tanúbizonyságot a márka, hiszen egy évvel korábban 110,1 milliós forgalma volt, szóval nagyjából ugyanazt tudta hozni a járvány ellenére, amit 2019-ben elért. Minimálisan még növekedett is, ha a másfél százalék számít valamit.
Érdekesség, hogy a Huawei gyors zsugorodásával a kisebb gyártók is nyertek, ugyanis hosszú idő után először emelkedett az egyéb kategóriába sorolt vállalatoknak a forgalma. A kisebb piaci szereplők 5%-kal tudtak több mobilt eladni a negyedik negyedévben, mint egy évvel ezelőtt, egészen pontosan 112,4 milliós példányszámról beszélhetünk. Éves viszonyokban nézve viszont már sokkal rosszabb volt a helyzet, ugyanis a korábbi 409,5 milliós darabszám 371 millióra olvadt.