Shop menü

P2P AUTÓMEGOSZTÁS

Tegyük fel, hogy egy adott napon nem használjuk gépkocsinkat, de valakinek a környéken szüksége lenne rá. Ilyen esetben hajlandóak lennénk bérbe adni autónkat egy idegennek? 
Jools _
Jools _
P2P autómegosztás

A New York Times múlt heti cikke érdekes jelenségre hívja fel a figyelmet: az interneten elterjedőben van egy újfajta szolgáltatás, az „autómegosztás” (carsharing) intézménye. Tegyük fel, hogy egy adott napon nem használjuk gépkocsinkat, de valakinek a környéken szüksége lenne rá. Ilyen esetben hajlandóak lennénk bérbe adni autónkat egy idegennek?

Számos amerikai autómegosztó oldal ‒ Getaround, RelayRides, JustShareIt ‒ próbálkozik ezen újfajta bérlési mód elterjesztésével, lehetőséget nyújtva a tulajdonosoknak, hogy bérlőt találjanak autóikra. Az említett cégek működése némiképp eltér, de általánosságban elmondható, hogy a tulajdonos a bérleti díj kétharmadát kapja kézhez. A RelayRides szerint egy közepes méretű, újszerű autó tulajdonosa évi háromezer dollárt kereshet, ha heti tíz órára kiadja gépjárművét.

A bérlés óránkénti díja biztosítással együtt 6‒8 dollár körül van, de a régebbi modelleket akár 3 dollárért is el lehet vinni. Minél „menőbb” az autó, annál borsosabb a bérleti díj is ‒ a Getaroundon keresztül bérelhető Tesla Roadsterekért 50‒75 dollárt is elkérnek egy órára.

Galéria megnyitása

A peer-to-peer rendszerű autómegosztás egyelőre kísérleti stádiumban van, San Franciscóban és még pár helyen működnek ilyen kezdeményezések. Hosszú időnek kell még azonban eltelnie ahhoz, hogy a hasonló rendszeren alapuló szoba-, lakás- és házbérlési platform, az Airbnb sikerességét megközelítse.

Shelby Clark, a San Franciscóban székelő RelayRides alapítója szerint a befektetők egyik nagy félelme az volt, hogy a tulajdonosok vonakodnak majd autóikat idegeneknek kölcsönözni. Erre az volt a válasza, hogy idegeneknek kiadni a nappalit egy éjszakára sokkal nagyobb betolakodást jelent az ember személyes terébe, mint kölcsönadni az autót, és az Airbnb sikeréből kiindulva világos, hogy sokaknak az első variáció sem jelent gondot.

A cégek kiterjedt biztosítást ajánlanak fel a tulajdonosok megnyugtatása végett, mindazonáltal egyelőre csak két állam ‒ Kalifornia és Oregon ‒ iktatta törvénybe, hogy a tulajdonosra nézve nem jár semmiféle negatív jogi következménnyel, amennyiben az autómegosztón keresztül szerzett bérlő karambolozik a kocsival. A többi államban amennyiben az áldozat perelni akar minden érintett felet beperelhet, ide értve az autó tulajdonosát is. A bérlők autóvezetői múltját is ellenőrzik a cégek, hogy kiszűrjék a kockázatot jelentő kuncsaftokat.

Galéria megnyitása

A Getaround egyszerű használatot tesz lehetővé: a Facebookon keresztül lehet bejelentkezni, és a tulajdonos szabályozza, hogy milyen körben hirdeti meg autóját. Így lehetséges kezdetben csak a baráti körnek bérbe adni, tovább csökkentve az első bérléseket kísérő aggodalmat, mondja Sam Zaid ügyvezető igazgató. A tulajdonos személyesen adja át a kulcsokat, és a bérlő fizeti az üzemanyagot, valamint a bérleti díjat.

A RelayRides egy kártyaleolvasó-rendszert szerel a gépjárműbe, amely az ablakon keresztül képes leolvasni a hozzáférést nyújtó kártyát. A kulcs ilyenkor a kocsiban van, tehát nem szükséges személyesen találkozni minden egyes bérlővel minden alkalommal. A benzinköltség pillanatnyilag még a bérleti díj részét képezi, de a közeljövőben ezt külön akarják választani. A beszerelt hardverben egy GPS-vevő is található, így a cég mindig tudja, merre jár az autó, és a távolból akár le is tudják állítani, megelőzve az esetleges lopást. A szerkezet 500 dollárba kerül, de a cég ingyen beszereli.

A JustShareIt januárban kezdte meg működését, és az előzőekben említett hardverhez hasonló készülékkel operál. Plusz szolgáltatásként ez tartalmaz például egy olyan szenzort, amely detektálja, ha hirtelen fékezés történt vagy vontatják az autót. Az oldalon hirdető tulajdonosoknak 249 dollárjukba kerül a készülék beszereltetése, valamint további 3 dolláros havidíjat kell fizetni a szolgáltatásokért.

A Getaround 536 aktív autót listáz San Francisco és San Diego környékén, valamint 80-at Portlandben. A RelayRides oldalon kétszáz autó bérelhető San Franciscóban és Bostonban. A JustShareIten keresztül 60 autó és 4 motor bérelhető a San Francisco Bay régiójában. (Egyes európai országokban is vannak hasonló kezdeményezések, az működő platformok listája itt megtekinthető.)

És hogy miben jobb a peer-to-peer rendszer az egyszerű autóbérlésnél? Elviekben jobban kihasználja az egyes autók kapacitását. Ugyanakkor persze tartósan alkalmazva jelentősen lecsökkentheti a kocsi élettartamát, egyszerűen abból kifolyólag, hogy adott idő alatt több kilométert megy a jármű. Az új platformok azt is szeretik kihangsúlyozni, hogy a rendszer személyesebb szintre emeli a tranzakciókat, mivel a bérelt autók hétköznapi emberekhez tartoznak, nem pedig vállalatokhoz.

Az autómegosztás csak egyike a terjedőben levő kollaboratív fogyasztói megoldásoknak, hasonlóan az Airnbnb-hez vagy közösségi vásárlási akciókhoz. A módszer működőképességét hirdetők szerint az autómegosztásnak köszönhetően újra eljöhet az a kor, amikor több embernek van jogosítványa, mint ahány gépkocsi van a Földön.

 

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére