A YouTube elkezdte üldözni, sőt, szó szerint irtani a hirdetésblokkoló szolgáltatásokat. Ennek a kellemetlen hatását a felhasználók azonnal megérezték globálisan, de nemcsak nekik fáj a dolog, hanem azoknak is, akik ezeket a szolgáltatásokat fejlesztették az elmúlt években.
A hirdetésblokkolóknak mindig is nagy piaca volt, de most jelentősen szűkülni kezdhet a felhasználók köre. Sokan indítanak azzal egy böngésző használatba vételét követően, hogy letöltenek egy megfelelő kiterjesztést, vagy beállítanak ideális szűrőket az integrált reklámblokkolóknál. Hiszen sok olyan alternatív böngésző van, amiben ez már helyből biztosított valamilyen formában, sok esetben ez eleve egy húzó funkciónak számít. De az, hogy a YouTube egyre erőteljesebben lép fel ezek ellen, elkezdte az embereket eltántorítani.
A Wired beszámolója szerint minden fejlesztő azt tapasztalta az elmúlt napokban, hogy csökkenni kezdett az aktív felhasználó bázis, illetve a szokottnál lényegesen nagyobb volt a rotálódás, újak jöttek, miközben sokan távoztak.
Nem minden platformnak van rálátása teljesen pontos használati adatokra biztonsági okokból, de például az AdGuard azt nyilatkozta, hogy naponta több mint 11 ezer felhasználó törli a böngészőben használt kiterjesztését az utóbbi időben. Egyébként is van egy szokványos fluktuáció, de egy ez hónappal ezelőtt még hozzávetőlegesen alig napi 6 ezer főt érintett átlagosan. Ezzel párhuzamosan az új telepítések trendje is módosult, de a lényeg itt az, hogy az elvándorlás üteme a duplájára nőtt.
Azt is elmondta az AdGuard technológiai vezetője, Andrey Meshkov, hogy a csúcs október 18-án volt, akkor egy nap alatt 52 ezer felhasználó vált meg a cég által fejlesztett böngészőkiterjesztéstől.
A szakember igyekezett azt is hangsúlyozni, hogy az AdGuard előfizetői száma szerencsére nem ingott meg. Azoknak a körében, akik fizetnek a szolgáltatásért, megfelelő hűség tapasztalható. Persze, ahol fizetnek azért, hogy minden lehetőséget kihasználjanak, valószínűleg más extrákról nem akarnak lemondani, az AdGuard ugyanis nemcsak egy hirdetésblokkoló.
Egy másik csapat, a Ghostery azt nyilatkozta, hogy a felhasználói aktivitás nagyjából stagnált októberben. Nem csökkent a tábora, de növekedni sem tudott, pedig a telepítések száma 3-5-ször több volt, mint korábban, de ezzel együtt a törlések száma is kilőtt, és a többszöröse lett a megszokottnak. Azt tapasztalják, hogy elkezdtek a felhasználók egy keringőt: keresgélik, hogy melyik lehet az a szoftver, ami megfogja a reklámokat a YouTube-on.
A Ghostery törléskor megjelenő kérdőívében az eltávolítás mellett döntők nagyjából 90 százaléka jelölte meg indoknak azt, hogy a YouTube-on nem tudta megfogni a reklámokat a kiterjesztés. Azt is hozzátette a Ghostery, hogy a jelek szerint sokan próbálnak meg böngészőt váltani. Az Edge böngészőben történő telepítések száma 30 százalékkal emelkedett októberre az előző hónaphoz képest.
A YouTube-nak nem számít, hogy az emberek törlik-e a hirdetésblokkolókat, nem az a célja, hanem az, hogy a YouTube-on ne használják ezeket a szoftvereket. A Google szeretné elérni, hogy minél nagyobb legyen a bevétel a reklámokból a videomegosztón, meg persze az sem gond neki, ha valaki az előfizetés mellett dönt.