Az Apple Pay a legnépszerűbb mobilfizetéses szolgáltatások egyik, amit például annak köszönhet, hogy az iPhone-okon csak ezzel lehet kényelmesen, érintésmentesen tranzakciókat bonyolítani. A szolgáltatás pont emiatt hosszú ideje a szabályozók célkeresztjében van, de most ennél egy sokkal égetőbb probléma adódott vele.
Elkezdte égetni a hazai felhasználóközönség pénzét, és egyelőre nem igazán tudja senki sem, hogy pontosan mi történik, ez pedig az áldozatoknak egészen félelmetes.
A nagyobb portálok közül elsőként az Index számolt be arról, hogy az Apple Pay háza táján valami nagyon kisiklott. Az olvasók jelezték a lapnak, hogy a mobilfizetési rendszer teljesen megbolondult, eszeveszett módon kezdett kisebb-nagyobb tételeket levonni. Mostanra az is biztossá vált, hogy több bank ügyfelei érintettek, és a levont tételek a lehető legszélesebb skálán mozognak. Az OTP, az MBH és a Raiffeisen Bank is jelezte mások mellett, hogy százával állnak sorba a panaszos ügyfelek, és a beszámolók szerint a vonalak nagyon leterheltek.
Az eddigi beszámolók alapján, jellemzően olyan összegek tűnnek el a felhasználók számláiról, amik előfizetési díjaknak tűnnek, de egészen biztos, hogy nem jogosan kerülnek felszámolásra. Akik érintettek, azoknál általában nem egy nagy, hanem számos kisebb levonás történt, amik együtt már egy igazán jelentős összeget adtak ki. Több tíz, ha nem százezres összegeket számolt fel az Apple Pay apránként, rövid időn belül.
299, 899, 1990, 2790, 3390, 4490, ilyen és ezekhez hasonló összegek lettek felszámolva, nagy mennyiségben.
Az Indexnek nyilatkozó egyik károsult arról írt, hogy összesen 550 ezer forintja veszett a semmibe, miután 74 (!) tranzakció történt az Apple Pay fiókján keresztül a kártyájáról. Mindez 5 perc leforgása alatt. A Telex számolt be arról, hogy egy érintettnek a Revolut számlájáról vontak le egyben 129 990 forintot, ami még a mostani mintázatból is igencsak kilóg, ezt követően a szolgáltatót letiltották, és milyen jól tették, mert néhány perccel később megint megpróbáltak egy ilyen összeget felszámolni. A második kísérlet már kapufa lett, és ebben az esetben az első levonás összege is visszakerült a kártyára rövid időn belül, ami már valószínűleg a Revolut közbelépésének köszönhető.
Egyes feltételezések szerint korábbi hibás kifizetések kerülhettek most elő valamilyen oknál fogva. Olyan összegeket próbálhat bevasalni az Apple Pay, amiket korábban nem sikerült. De fontos, hogy ezek nem valóban fennmaradó tartozások, hanem olyan összegek, amik egyébként már rendezve lettek. Arról is lehet olvasni, hogy sok esetben a kifizetések nem értek célt, sikertelenek voltak, és a levonás igazából nem történt meg.
A pénzintézetek is tanácstalanok az ügyben, felvették a kapcsolatot az Apple-lel, de arról nem tudni, hogy a vállalat mit reagált. Az ügyintézők jellemzően csak azt tudják tanácsolni a felhasználóknak, hogy zárolják, függesszék fel a kártyájukat, vagy korlátozzák a levehető összeget 0 vagy 1 forintra, amennyiben ez megoldható. Bizonyos esetekben a rendszer magától letiltotta a kártyákat, mikor érzékelte, hogy valami nincs rendben a tranzakciókkal. A bankok egy része ilyen esetekben ingyenesen pótolja a kártyát, és a mostani helyzetre tekintettel valószínűleg egyébként is közreműködőbbek lehetnek majd ügyfelekkel.