Shop menü

OFFICE 365: IRODA A FELHŐBEN

Teszteltük a Microsoft legújabb irodai csomagját. Mi az az Office 365, és mi köze van az Office 2013-hoz? Mik az újdonságok? Kiderül a cikkből!
Czigléczky Gábor
Czigléczky Gábor
Office 365: iroda a felhőben

Office 365

Utoljára 2010 novemberében foglalkoztunk a Microsoft Office termékcsaládjával: az akkori cikkünkben áttekintettük az irodai csomag történetét a kezdetektől egészen a 2010-es verzióig, majd ez utóbbi újdonságait veséztük ki alaposabban.

Az azóta eltelt két és fél évben nagyon sok minden megváltozott. A mobil eszközeink vezérlésében immár az érintőképernyő játssza a főszerepet, a laptopok és netbookok helyett leginkább táblagépeket használunk, előterébe kerültek a közösségi, valamint a felhő alapú szolgáltatások. A trendekre a Microsoft egy kicsit megkésve reagált ugyan, de mára az asztali és a mobil platformokra is elkészültek azok a termékek, amelyek az imént felsorolt területeken erősítettek. Tavaly megjelent ugyanis a Windows 8 és a Windows Phone 8 is, és ez év januárjában hivatalosan elstartolt az Office 2013, az irodai csomag legfrissebb verziója is. Cikkünkben ez utóbbit mutatjuk be részletesebben, méghozzá az Office 365-ön keresztül, amelyet egyszerre tekinthetünk terméknek és szolgáltatásnak is.

Mi is az az Office 365?

Az Office 365 új logója

A szoftveróriásnak rá kellett döbbennie, hogy a megannyi – nagyrészt ingyenes – webes szolgáltatás előtérbe kerülésével a boltokban megvásárolható, sokszor meglehetősen drága programcsomagok csillaga szép lassan leáldozóban van. Éppen ezért az irodai csomag már nem csak hagyományos termékként vásárolható meg, hanem integrált internetes szolgáltatásokkal, Office 365 néven lényegében előfizetéses konstrukcióban is. A teszthez használt Otthoni prémium (Home Premium) verzió például havonta 2 999 Ft-ért, évente pedig 29 999 Ft-ért vehető igénybe. Ráadásul ezért a pénzért nem egy, hanem mindjárt öt számítógépen válik használhatóvá (amelyek lehetnek Windows vagy Macintosh rendszerűek). Amennyiben egy korábbi telepítést már nem használunk, eltávolíthatjuk a gépről, illetve a Microsoft-fiókunk adminisztrációs felületéről is, ezáltal felszabadul egy lehetőség az ötből. Fontos megjegyezni, hogy az előfizetéssel együtt a termékfrissítések is ingyen vannak, így január óta a 365 telepítésével már a 15.0-s verziószámot és 2013-as évszámot viselő szoftverekhez jutunk hozzá.

Megújult a telepítő is: egy egészen kis keretprogramot kell letöltenünk, amely az Internet-kapcsolatunkat felhasználva installálja fel a programokat. Érdekesség, hogy néhány másodperc után már használhatóvá válnak a csomag elemei, ám a teljes körű funkcionalitás eléréséhez meg kell várnunk a folyamat végét.

Hasonlóan a Windows 8-hoz, a programok beállításait az online fiókunkba menti a rendszer, így egy másik gépen bejelentkezve a megszokott és testreszabott munkakörnyezet fogad bennünket.

Az említett változatban a következő komponensek állnak rendelkezésre: Word, Excel, PowerPoint, valamint OneNote, Access és Publisher (ez utóbbi három csak Windows esetén elérhető). Ugyanakkor meglepő, hogy a csomagba belefért az Outlook is, korábban az otthonra szánt összeállításokból ez rendre kimaradt.

Két nagyon fontos extráról kell még szót ejtenünk: egyrészt kapunk pluszban 20 GB-nyi SkyDrive online tárhelyet, másrészt hozzájutunk az Igény szerinti Office (Office on Demand) szolgáltatáshoz, amely arra jó, hogy egy Windows 7-tel vagy 8-cal és internetkapcsolattal rendelkező számítógépen folyamatos átvitellel (streaming technológiával) használhatjuk a megszokott programjainkat, anélkül, hogy azokat telepítenünk kellene.

A fenti bekezdés fényében nem meglepő, hogy az új szoftverekben központi helyet kapott a felhőalapú tárolás lehetősége. Mindenhol közvetlenül tudunk menteni az integrált SkyDrive Pro segítségével, illetve azonnali megosztásra is módunk nyílik. A Microsoft-fiókunkon kívül számos más szolgáltatással is össze tudjuk kapcsolni az irodai csomag elemeit: Facebook, Flickr, YouTube, LinkedIn, Twitter.

Az internetes extrák itt még nem érnek véget: a 365 előfizetés tartalmaz havonta 60 percnyi Skype-hívást, ami a Microsoft szerint több mint 40 országba irányuló beszélgetésre használható fel.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy az idáig felsoroltak pusztán az online használatot érintő fejlesztések voltak, a 2013-as verzió számos használható újítással könnyíti meg a dokumentumok előállítását. Nézzük meg részletesen, melyek ezek!

Az Office 2013 újdonságai

Az Office 2013 újdonságai

A Microsoft a Windows Phone 7 mobil operációs rendszerrel indult el az úgynevezett Metro (később Modern) UI dizájnelemei irányába, amelynek a lapos, kétdimenziós külső a legfőbb ismertetőjegye. A máig nagy viták és szélsőséges érzelmek kereszttüzében álló Windows 8 fejlesztése során az asztali alkalmazások az utolsó pillanatban kapták meg az ezzel harmonizáló új külsejüket.

Az új Office bármelyik programjának elindításakor rögtön ezzel a letisztult, leegyszerűsített felülettel találkozunk. Következzen egy kép, amely a Word szalagos eszköztárát hasonlítja össze a régi és új verzióban.

Office 2010 (fenn), 2013 (lenn)

A Visual Studio 2012-ben is alkalmazott új menüszalagban a fülek nagyobbak lettek, az elrendezés némileg szellősebbé vált, a feliratok pedig nagybetűsek, ezáltal jobban olvashatók. Az ablak kerete ezúttal nem átlátszó, viszont feldobható különféle mintázatokkal, illetve három különböző háttérszín közül választhatunk (fehér, világos- és sötétszürke).

Az érintőképernyős használat itt is nagy hangsúlyt kapott. A nemrég tesztlaborunkat megjárt Acer W510-re feltelepítettük az Office 2013-at, és örömmel tapasztaltuk, hogy végre ezeken az eszközökön is jól használhatóvá igyekeznek tenni ezeket a programokat.

Word 2013 táblagépen

Ahogyan a fenti képen is jól látható, multitouch környezetet érzékelve a program tovább nagyítja a szalag gombjait, illetve jelentősen megnöveli a köztük lévő távolságot, így teszi komfortosabbá a parancsok kiadását.

A 2010-es verzióban debütált Backstage nézet, amellett, hogy a felhő-integráció elemeivel gazdagodott, letisztult és átlátható külsőt kapott, amely teljesen illeszkedik a többi dizájnelemhez. Elmondható, hogy az egységes kinézet leginkább a 2013-as változatban valósul meg, eltűntek a korábbról jól ismert, régi zárványként felbukkanó inkonzisztens külsejű elemek (például az ósdi Egyenletszerkesztő). Ugyanitt említhetjük meg, hogy a Word dokumentumba beágyazott diagram szerkesztésekor már van lehetőségünk arra, hogy jóval kényelmesebben, egy teljes funkcionalitású Excel-ablakban módosítsuk az adatokat.

Tovább bővült azon parancsok köre, amelyekhez úgynevezett „élő előnézet” tartozik (vagyis még az előtt látjuk egy formázás vagy beszúrás hatását, mielőtt azt ténylegesen végrehajtanánk).

Az új Backstage nézet

Az új nézetben a legutóbb használt mappák és dokumentumok könnyen elérhetőek, ezáltal ritkábban van szükség a Tallózás párbeszédablak használatára. A mentéshez kapcsolódó újítás, hogy a formátumok köre kibővült: a termék immáron támogatja a szabványos Szigorú Open XML és az Open Document Format 1.2-es verziójának használatát is.

Sablonok új dokumentumhoz

Az Office mindig híres volt arról, hogy számos sablonnal könnyítette meg a munkát, ez az új verzióban sincs másképp. Természetesen, amennyiben nem tudunk választani a beépítettek közül, az Interneten található számos ingyenes minta közül kereshetünk, a programba beépített kereső segítségével.

Ezek a csomag összes elemét érintő, átfogó újdonságok voltak, most pedig nézzük meg, hogy a jól megszokott programok milyen hasznos funkciókkal gazdagodtak (a teljesség igénye nélkül).

Az Office programok újításai

Az Office programok újításai

Látványos és hasznos képességek birtokába jutott a csomag szövegszerkesztője, a Word. Előbbi csoportba tartozik az úgynevezett Olvasómód, amely lényegében eltünteti a menüket, a szalagot és nagyméretű lapozó gombokkal segíti a navigációt. Főképp táblagépeken lehet hasznos, ezzel egy időre e-book olvasót csinálhatunk a készülékünkből.

Olvasómód

Hosszú dokumentumok olvasását könnyíti meg, hogy újbóli megnyitásuk után ott tudjuk folytatni, ahol abbahagytuk, mivel megjegyzi a pozíciónkat a fájl bezárásakor. Ami ennél lényegesen fontosabb, hogy a 2013-as verzió képes PDF fájlokat megnyitni és szerkeszthető állománnyá konvertálni (a mentés eddig is elérhető volt).

A netes integráció jegyében immár online képeket, sőt videókat is beszúrhatunk a DOCX fájlokba. Az egyszerű korrektúra nézet elrejti a megjegyzéseket, de a margón jelzi azok tényét. Ezekre immár válaszolni is tudunk, sőt a Microsoft-fiók integrációjának köszönhetően akár a programból kezdeményezhetjük a korrektor felhívását, vagy e-mailt is küldhetünk neki.

Bár a Word nem kiadványszerkesztő, számos olyan funkcióval rendelkezik, amellyel mutatós brosúrákat is tudunk készíteni. Ezt könnyíti meg, hogy képek mozgatásakor végre megjelennek a segédvonalak, melyekkel egyszerűbben tudjuk őket egymáshoz vagy a szöveghez igazítani.

Kevesebb látványos, de annál hasznosabb újdonságokkal gazdagodott a táblázatkezelő, az Excel. A Villámkitöltés segítségével a program a munkalapon már szereplő adatok alapján megpróbálja megtippelni, mit szeretnénk a cellákba beírni, és felajánlja az automatikus kitöltést (természetesen nem muszáj elfogadnunk az ötletét).

Gyorselemzés

Egy adattartomány kijelölésekor bukkan fel a Gyorselemzés eszköz, amellyel pillanatok alatt formázhatunk, diagramot készíthetünk, vagy akár sor- és oszlopösszegeket, átlagokat számíttathatunk ki. Ráadásul az Excel képessé vált arra is, hogy az adatok alapján javaslatot tegyen a megfelelő diagramtípusra.

Diagram finomhangolása

Szintén grafikonok készítésekor jön jól az elkészült ábra mellett felbukkanó három gyorsgomb, amellyel az eredményt módosíthatjuk (címkéket, feliratokat, vagy a megjelenés különféle paramétereit). Új függvényeket is kapunk, például római szám arabbá átalakításához, bitenkénti műveletekhez, vagy éppen komplex számok kezeléséhez.

A bemutatók készítésére használt PowerPoint is régen várt újdonságokkal bővült. A Wordnél már említett pozícionálást segítő segédvonalak itt is megjelentek, ám nem csupán az objektumok relatív pozícionálását teszik lehetővé. Létrehozhatjuk őket úgy is, mint például a CorelDRAW-ban, így akár minden elemet egymáshoz tudunk igazítani (ráadásul minden dián).

Az új Előadói nézet

Diavetítéskor jó szolgálatot tehet az új Előadói nézet, amellyel vetítés közben megtekinthetjük a diákhoz fűzött jegyzeteket, kinagyíthatunk részleteket, illetve a bemutató tetszőleges pontjára ugorhatunk. Az új verzió támogatja a szélesvásznú (16:9 arányú) megjelenítőket, így az elkészült műveket erre optimalizálhatjuk.

A korábbi változatokban már bemutatkoztak a témák, itt továbbfejlesztették őket: a témaváltozatok ugyanolyan megjelenést, de más színösszeállítást tartalmaznak. A színátvivő megfelel a Photoshop „pipetta” eszközének, és a képernyő bármely pontjának RGB színkódját képes megfogni, majd egy adott alakzatra alkalmazni. A modern trendeknek megfelelően a program új kodekeket támogat (például a népszerű H.264-et), valamint felkészítették az érintőképernyőn történő használatra is.

Az Access adatbázis-kezelő SharePoint-alapú webalkalmazások készítésére alkalmas, különféle sablonok alapján, amelyet természetesen módosíthatunk.

Az Outlook elsősorban megújult, leegyszerűsített külsejével, integrált Hotmail és Outlook.com csatlakozási lehetőségével, valamint a Windows 8-ból és a Windows Phone-ból ismert Személyek (People) hub integrálásával próbál hódítani. A szoftver beépített időjárás-előrejelzést is tartalmaz a szabadtéri programok megszervezéséhez.

A méltatlanul mellőzött kiadványszerkesztő, a Publisher az új verzióban elsősorban képkezeléssel kapcsolatos fejlesztésekkel, a Wordből már ismert kép- és szövegeffektusok átvételével hívja fel magára a figyelmet.

A OneNote asztali verziója

A jegyzetek készítésére szakosodott OneNote sokat profitált a felhőalapú szolgáltatások integrálásából. A feljegyzések megoszthatók, így csoportmunka-eszközt is varázsolhatunk a szoftverből. Az integráció itt is tetten érhető: Excel-táblákat, valamint Visio-diagramokat is beszúrhatunk, amelyet aztán a megfelelő Office-programban kényelmesen szerkeszthetünk. A platformfüggetlen szinkronizáció nem csupán a Microsoft-alapú termékek esetében elérhető, Windows Phone mellett Android, iOS, de még a szomorú sorsú Symbian operációs rendszeren alapuló eszközökön is megtekinthetjük a jegyzetfüzeteinket.

Természetesen az érintőképernyővel kapcsolatos fejlesztésekből nem maradt ki ez a program sem: táblagépeken ujjal vagy stylussal rajzolt ábrákkal is kiegészíthetjük dokumentumainkat.

Ráadásul, amennyiben Windows 8-at használunk, a lehetőségek ennyiben nem merülnek ki. Nézzük meg, milyen extrákkal találkozhatnak az új operációs rendszer felhasználói!

A Windows 8 és az új Office

A Windows 8 és az új Office

Az új operációs rendszer és irodai csomag ezer szálon kötődik egymáshoz. Egyrészt az Office 2013 a külsején egyértelműen a Metro UI hatását és a Windows 8 kilapított felületét viseli magán, másrészt a finoman szólva is mérsékelt sikert elért (elemzők szerint inkább megbukott) Windows RT a Word, Excel, PowerPoint és OneNote előzeteseit tartalmazta, ami a végleges verzió megjelenésekor frissíthetővé vált arra.

Amennyiben körülnézünk a Windows Áruházban, két Office-programnak találjuk meg a natív Modern UI-változatát. Az egyik nem más, mint a OneNote, amelynek teljesen érintésre optimalizált verzióját tölthetjük le ingyen x86 és ARM platformra egyaránt.

OneNote a Metro UI-n

A másik ilyen szoftver a Lync, amely a Microsoft Office Communicator utódja, és vállalati felhasználók számára biztosít azonnali üzenetküldést, HD-felbontású videokonferenciát, valamint csoportmunka-eszközöket. Tekintettel arra, hogy a tesztelt szoftver otthoni prémium verzió volt, ez a program nem állt rendelkezésre, mint ahogy a szükséges Lync-fiókkal sem rendelkeztünk, emiatt nem is tudtuk kipróbálni.

A Windows 8-at sok kritika érte a modern felületű beépített alkalmazások funkciószegénysége miatt, ezért is lehet érdekes az a pletyka, hogy az Outlook hamarosan kap egy Metro UI-s kistestvért, hasonlóan a fenti két alkalmazáshoz. Ez főképp a Windows RT-nek lenne létszükséglet, hiszen ez a platform szenved az alkalmazások hiányától.

Termékváltozatok, konstrukciók, zárszó

Termékváltozatok, konstrukciók

Már volt szó róla, hogy az új irodai csomagot kétféle konstrukcióban vásárolhatjuk meg. A „hagyományos” termékek Office 2013 néven futnak, és többféle változat is kapható belőlük, attól függően, hogy otthoni vagy irodai felhasználás a cél. Az Otthoni és diákverzió nagyjából 42e Ft-ba kerül, csak a Word, Excel, PowerPoint és OneNote programokat tartalmazza. Az Otthoni és kisvállalati csomag 81e Ft-ért az Outlookot is magába foglalja, míg 160e Ft-ért a Publisher és az Access is rendelkezésünkre áll a Professional változatban. A vállalkozások mennyiségi licensszel is megvásárolhatják az Office-t, Standard és Professional Plus összeállításban. Ez utóbbinak az előbb felsorolt összes szoftveren kívül az InfoPath űrlapkészítő és a már említett Lync is része.

Az Office 365 Otthoni prémium változata a tesztalany, így erről már külön nem kell szót ejtenünk. A Kisvállalati prémium verzió legfeljebb 25 felhasználóval számol, és mindegyikük legfeljebb 5 példányban használhatja az asztali szoftvereket. Emellett böngészőben használhatják az Office Web Apps-t, Windows Phone-on pedig a mobilverziókat is. A használható szoftverek megegyeznek a Professional Plus változattal (kivéve az InfoPath-t). A Midsize Business már legfeljebb 300 felhasználót tud kiszolgálni, és a fentiek mellett Active Directory-t, SharePoint intranet-helyeket kínál a középvállalkozások számára, aránylag megfizethető áron (12,30 euró + ÁFA felhasználónként, havonta).

Zárszó

Az Office 2013 és felhőszolgáltatásokkal megbolondított előfizetéses változata, az Office 365 jól sikerült termékek. Egységes, elegáns külső, üzembiztos működés, és kiemelkedő szolgáltatásválaszték jellemzi őket. A zászlóshajónak számító programok fontos és hasznos újdonságokat kaptak, és az otthoni verzió árazása is barátira sikeredett.

A 2010-es változat cikkét úgy fejeztük be, hogy megjósoltuk az irodai csomag egy részének felhőbe költözését. Az új változat valóban ebbe az irányba mozdult el, és az integráció meglehetősen jól sikerült, az asztali tulajdonságok megtartásával. Az érintőképernyős használat terén is jelentős az előrelépés, bár a Modern UI-alkalmazások terén van még hová fejlődni. Izgalmas jövő előtt áll tehát az irodai csomag, és a továbbiakban is kíváncsian kísérjük figyelemmel a sorsát.

Hasznos linkek:

Office honlap

Webshop: Office 365, Office 2013

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére