Az Nvidia fejlesztőcsapata két korábbi szoftverkörnyezetet is nyílt forráskódúvá tett a napokban, az egyik az Nvidia PhysX, míg a másik az Nvidia Flow. Előbbi a fizikával kapcsolatos szimulációkat tette élethűvé az egyes alkalmazások és játékok alatt, ehhez GPU vagy CPU alapú számításokat végzett a szoftver, az adott implementációtól függően. utóbbi viszont már egy kifejezetten speciális megoldás, ami a folyadékdinamika szimulációjával foglalkozott, legyen szó klasszikus folyadékokról, tűzről, vagy éppen füstről. Az Nvidia csapata most ezt a két fejlesztőkörnyezetet tette elérhetővé a nyílt forráskódú szoftverek közössége számára, méghozzá BSD-3 licenc alatt.
Fontos adalék, hogy az Nvidia PhysX egy része, ami a processzor-alapú üzemmódhoz kapcsolódik, már a 2018-as esztendő végétől kezdve elérhető nyílt forráskódú verzióban, viszont a GPU alapú kódokat egészen eddig zártan tartották, de ennek a napokban vége szakadt. Azzal, hogy a forráskód széles körben elérhetővé vált, új lehetősége nyíltak a fejlesztők előtt arra, hogy a különböző játékok alatt PhysX és a Flow integrációt használjanak, valamint azt is megoldhatja a közösség, hogy a GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyák alatt is működjön a PhysX támogatás, az ugyanis jelenleg nem használható – csak akkor, ha a rendszerben egy régebbi generációs Nvidia videokártya is jelen van.
A PhysX lényegében valós időben végzett komplex számításokat a fizikát vezérlő motor működéséhez, ebben pedig nagy szerepet kapott a CUDA technológia, illetve a GeForce sorozatú videokártyák GPU-jának nagy párhuzamos számítási teljesítménye. Ezt a technológiát több népszerű játék is alkalmazta, például a Borderlands 2, a Mirro’s Edge, a Batman: Arkham Asylum, illetve a Metro 2033 is – sok egyéb mellett. Azzal, hogy az Nvidia csapata úgy döntött, kivezeti a 32-bites CUDA támogatást a Blackwell sorozatú GPU-val szerelt GeForce RTX 50-es videokártya-generációtól kezdve, a PhysX támogatás elrését is elgáncsolták, hiszen a legtöbb PhysX implementáció 32-bites volt az egyes játékok alatt. A PhysX szimulációk ezeknél a rendszereknél a CPU-ra kerülnek át, ami negatív hatást gyakorol a teljesítményre.
A Flow és a PhysX nyílt forráskódú verzióit most már széles körben lehet tanulmányozni, implementálni, illetve módosítani is. Nincs kizárva, hogy ennek köszönhetően a lelkes fejlesztők elkészítik azt a kompatibilitási réteget, ami lehetővé teszi, hogy a 32-bites PhysX implementációk a Blackwell alapú videokártyával szerelt rendszereken is működhessenek 64-bites módban. Azzal, hogy a Flow és a PhysX nyílt forráskódúvá vált, elméletben arra is lehetőség van, hogy a technológiák OpenCL vagy Vulkan alapokra is átültethetőek legyenek, ezzel az AMD és az Intel termékeivel is működhetnének. Erre van némi esély, de a PhysX és a Flow igazából már halott, elavult technológiáknak minősülnek, amelyek helyett fejlettebb alternatívákat használnak az egyes játékmotorok esetében – Unreal Engine fronton például a Chaos Physics motor van használatban.
Ennek ellenére a lépés több területre is pozitív hatást gyakorolhat, már amennyiben érdeklődést mutat a két technológia iránt a nyílt forráskódú szoftverek közössége. Erősen valószínű, hogy a nem is oly távoli jövőben hallhatunk majd érdekes projektekről, amelyek PhysX és Flow alapokra építkeznek. A Flow 2.2.0-s és a PhysX 5.6.0-s SDK itt érhető el.