Shop menü

NVIDIA TELEMETRIA – MINDEN, AMIT TUDNI ÉRDEMES

Csokorba szedtük, mit lehet tudni a telemetria szolgáltatás működésével kapcsolatban, valamint az Nvidiát is megkérdeztük, hogy teljes legyen a kép.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Nvidia telemetria – Minden, amit tudni érdemes

Az Nvidia egy ideje telemetria segítségével gyűjt be különböző adatokat a GeForce videokártya tulajdonosoktól, illetve azok rendszereiről, ami ellen mostanában sok felhasználó tiltakozik, mondván nem tudtak erről az egészről. Hogy pontosan milyen adatokat gyűjt az Nvidia, azt rövidesen részletezzük, de azt már most le kell szögezni, hogy az adatgyűjtés ténye szerepel az Nvidia adatvédelmi nyilatkozatában. Mivel a driver telepítése során a végfelhasználói licencszerződést el kell fogadni, így a felhasználó az adatgyűjtéshez is hozzájárul (tehát igazából sosem volt titok, csak ez az a szöveg, amit senki nem szokott elolvasni).

A telemetria működése

A telemetria szolgáltatás jelenlétét elsőként a francia CanardPC munkatársai vették észre, ám mivel nyomtatott sajtóról van szó, a dolognak nem lett különösebb visszhangja. A szóban forgó írás keretén belül, ami egyébként júliusban jelent meg, a GeForce 368.25-ös driver óta a telepítés során a telemetria szolgáltatás is automatikusan aktiválódik. Ez a szolgáltatás alap esetben anonim módon gyűjti az adatokat: a telepítés folyamán azonnal elküldi a szoftver az adott videokártya PCI ID-jét a gfswl.geforce.com címre, méghozzá adattitkosítás alkalmazása nélkül. A szoftvermodul ezzel együtt néhány egyéb adatot is továbbít az Adobe és a Google Analytics felé – például a monitor azonosítóját és a képátló értékét –, ezután a rendszer különböző hardveradatait szedi össze és küldi el a telemetry.nvidia.com címre.

Mi a helyzet, ha a GeForce Experience szoftvert is telepítjük?

Noha a GeForce Experience használata opcionális, ha mégis szükség van az alkalmazásra a 3.0-s kiadás óta már csak felhasználói fiók regisztrálásával juthatunk hozzá a teljes funkcionalitáshoz. A GeForce Experience ugye alapértelmezetten települ, ha telepítés során nem döntünk másképp, ha pedig felhasználói fiókot is regisztrálunk, akkor új szintre lép az adatgyűjtés. A telepítés és a belépés után részletes hardverinformációt küld a szoftver a gfe.nvidia.com/getsugar címre, amelyben minden fontos adat megtalálható, beleértve az alaplap gyártóját és típusát, az aktuális BIOS verziót, a csatlakoztatott USB meghajtók azonosítóit, a rendszermemória mennyiségét, illetve az adattároló(k) azonosítóit – és még sok mást – is.

Galéria megnyitása

A szoftver normál működés közben lejegyzi és továbbküldi a futtatott alkalmazások – nem csak a játékok – neveit, a futtatás időpontját és hosszát, valamint a játékok esetében azt is, hogy milyen beállítások mellett milyen teljesítménnyel futott az adott cím, plusz még egyéb statisztikai adatokat is összeszed. Ennél érdekesebb, hogy a különböző segédprogramok esetében „vizsgálja” a szoftver, egyes lapokon mennyit időzik a felhasználó, valamint azt is, hova kattint. Az adatokat a később az Nvidia felé továbbítja a szoftvermodul.

Miért van erre szükség?

A fenti adatok összegyűjtésével az Nvidia gondoskodhat róla, hogy az esetleges hibákra hamarabb fény derüljön, a hiba feltárását pedig óriási mértékben segíti, ha minden fontos adat rendelkezésre áll. Ezáltal még jobb szolgáltatást, még jobb felhasználói élményt nyújthat a cég, ami összességében remek dolog. Amennyiben erről a felhasználók már a driver telepítése során értesülnének, esetleg akár el is dönthetnék, kérnek-e az efféle adatgyűjtésből, egészen biztosan nem háborodnának fel annyian a különböző fórumokon, mint manapság.

Mitől fél a többség?

Attól, hogy az Nvidia a GeForce Experience felhasználói adatok, illetve a telemetria adatainak összefésülésével már nem csak anonim, hanem „nevesített” adatgyűjtésre is képes lehet. Ennek keretén belül a fentebb említett adatcsomagok mellé a regisztráció során megadott felhasználói adatok is „hozzácsaphatóak” a bejegyzésekhez, csak össze kell őket fésülni az adatbázisokban, vagy eleve a további felhasználásnak megfelelően kell őket eltárolni. Az így összegyűjtött adatokat, sőt, még az adott konfiguráció IP címét, illetve esetenként a felhasználó tartózkodási helyét is továbbíthatják az illetékesek harmadik fél számára – például kereskedelmi partnereknek, reklámcégeknek, illetve egyéb cégeknek és/vagy szervezeteknek, akik ezeket különböző célokra használhatják fel. Ez az, ami a felhasználók többségénél kicsapta a biztosítékot. Amennyiben minden így történne és tényleg kikerülnének a személyes adatok, az probléma lenne, de az Nvidia szerint erről szó sincs.

Mi az Nvidia hivatalos álláspontja?

Természetesen megkérdeztük az Nvidiát is, mi a helyzet a telemetria kapcsán. A hivatalos reakció alapján a GeForce Experience a felhasználói élmény növelése miatt gyűjt bizonyos adatokat már az 1.0-s kiadás megjelenése óta. Ezek között hibajelentések, összeomlással kapcsolatos jelentések, valamint rendszerinformációk szerepelnek, cserébe viszont optimális beállításokat és az adott rendszer igényeinek megfelelő drivert kaphat a felhasználó.

Az Nvidia ezeket az adatokat megoszthatja bizonyos partnereivel, de ezt csak anonim módon teszi – felhasználói szintű adatok nem kerülnek ki a cégtől. A GeForce Experience 3.0 érkezésével ez a gyakorlat nem változott, mindössze annyi történt, hogy az adatgyűjtés most már valós időben történik, felhasználó-azonosításra alkalmas adat pedig továbbra sem adható ki harmadik fél számára.

A telemetria kikapcsolása

Kikapcsolhatjuk, de a közös érdek az, hogy működjön az adatgyűjtés.[/

A szoftvermodult egyszerűen és gyorsan deaktiválni lehet, ehhez elég a SysInternals nevű szoftvert használni, amennyiben a MajorGeeks leírását követjük, de számos egyéb módon is elérhető, hogy a telemetriához tartozó szolgáltatások ne induljanak el minden egyes rendszerindításkor, így az adatgyűjtés megakadályozható. A fentiek alapján erre a lépésre nincs feltétlenül szükség, de a gyanakvóbb GeForce tulajdonosok elgondolkodhatnak rajta. Viszont azt is érdemes szem előtt tartani, hogy minél nagyobb minta érkezik a felhasználói bázistól, annál jobb lesz a driver és annál hamarabb ki tudnak javítani egy-egy olyan hibát, amelynek okait részinformációk birtokában csak sokára találnák meg.

És ha csak a személyhez kötést akarjuk elkerülni?

Mivel egyelőre nem kötelező a GeForce Experience használata, így felhasználói fiók regisztrálására sincs szükség, bőven elég lehet, ha új driver telepítésekor kivesszük a pipát a GeForce Experience opció elől, így az alkalmazás nem települ, ezáltal „névhez kötött” adatgyűjtés sem történik – legalábbis az Nvidia részéről…

Az adatainkat mások is gyűjtik

Naivitás lenne azt hinni, hogy az Nvidia az első, aki efféle adatgyűjtésbe kezdett, gondoljunk csak a Windows 10 adatgyűjtése kapcsán kirobbant botrányra, vagy éppen a FaceBook folyamatos nyomon-követésére – és akkor a hivatalos vagy fél-hivatalos szervekről még nem is beszéltünk.

Minden egyes adatunkat lehetetlen megvédeni, de tudatos felhasználóként minimalizálhatjuk a veszélyt, ha megteszünk bizonyos óvintézkedéseket. Például olykor-olykor elolvassuk a végfelhasználói licencszerződéseket.

Egyébként a Radeon Software Crimson Edition 16.5.3 óta az AMD is gyűjt bizonyos adatokat az adott rendszerekről, méghozzá anonim módon. Az adatgyűjtés célja ebben az esetben is a felhasználói élmény javítása.

Vicces, de általánosságban véve talán van valami abban a mondásban, hogy "Ha valami látszólag ingyen van, akkor Te magad vagy az áru." És abban is van valami, hogy jellemzően inkább azok aggódnak az ilyesmi miatt, akiknek vaj van a fülük mögött, de ez már egy másik történet. Az egészséges gyanakvásra és a józan észre természetesen mindig szükség van, de a bizalmatlanság csak addig hasznos, amíg nem csap át túlzott paranoiába.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére