Shop menü

NVIDIA DLSS 2.0, 3.0 ÉS 3.5: KÉPMINŐSÉG ÉS TELJESÍTMÉNY A MAXIMUMON - GEFORCE RTX 40 DLSS TESZT - TECH VIBES

Az NVIDIA úttörő az AI alapú képjavítás területén, de vajon, hogy viselkednek a fejlesztéseik a legizzasztóbb helyzetekben?
Keszthelyi Dániel
Keszthelyi Dániel
NVIDIA DLSS 2.0, 3.0 és 3.5: képminőség és teljesítmény a maximumon - GeForce RTX 40 DLSS teszt - Tech Vibes

A videokártyák piacvezető gyártója még 2018-ban vezette be a Deep Learning Super Sampling eljárást, röviden a DLSS-t, mely a gépi tanulás és a vállalat egyedi algoritmusainak segítségével új lehetőségeket nyitott a videojátékok élvezetéhez. A technológiát azóta is rohamtempóban fejlesztik, a legújabb mérföldköveket pedig a GeForce RTX 40 széria szolgáltatja a DLSS 3 Frame Generation, illetve a legfrissebb DLSS 3.5 Ray Reconstruction formájában, melyek kiegészítik a DLSS 2.0 Super Resolution-t. Hogy a kódnevek és rövidítések mit takarnak, azt a teszteredmények ismertetése előtt röviden összefoglalom. 

A PC-s játékosoknak tagadhatatlanul nincs könnyű dolga, hiszen egyre több alkotás jelenik meg, amely még az olyan izmos csúcskártyákat is kihívás elé állítja, mint az RTX 4080, vagy napjaink legerősebbje, az RTX 4090, nem beszélve az olcsóbb, de visszafogottabb 4060, 4060 Ti, 4070 és 4070 Ti modellekről. Az elvárttól elmaradó teljesítmény oka lehet a látványt megkoronázó Ray Tracing és Path Tracing bekapcsolása, vagy akár a nem éppen maradéktalan optimalizáció a játékstúdiók részéről. Az NVIDIA azonban olyan megoldást kínál a vásárlóknak, mely a legjobb látványt és a játék maradéktalan élvezetét biztosító sebességet egyszerre kínálja fel számunkra. 

Éppen ezért az aktuális vizsgálat tárgya nem más, mint az NVIDIA teljes DLSS palettája, benne a Super Resolution segítségével elért képkockaszámot látványos mértékben megnövelő, de önállóan is működő DLSS 3 Frame Generation és a legfrissebb DLSS 3.5 Ray Reconstruction, mely a Ray Tracing technológiát hivatott támogatni és a következő szintre emelni. A teszt során tehát arra kerestem a választ, hogy mely GeForce RTX 40 videokártyák jelentik a legjobb választást azok számára, akik valóban az elérhető legjobb teljesítményt és képminőséget keresik, esetleg kevesebb pénzből gazdálkodnak, de magas grafikai beállítások mellett is megfelelő képkockaszámot szeretnének elérni. 

Mivel játszottunk?

Galéria megnyitása

Az NVIDIA szeptember 21-én vezette be a DLSS 3.5 Frame Generation-t, mely egybeesett a Cyberpunk 2077-hez érkező 2.0-s verziófrissítéssel, így a pár nappal később landoló Phantom Liberty DLC már szintén teljeskörű ellátással élvezhető. Ennek köszönhetően játékosok százezrei győződhetnek meg a képkockageneráló eljárás hatékonyságáról és a GeForce RTX 40 széria képességeiről.

Galéria megnyitása

Szerencsére október 27-én befutott a teljes DLSS csomaggal felvértezett Alan Wake 2 is, ezzel már két olyan elképesztően látványos alkotás áll rendelkezésünkre, melyek nagyszerűen demonstrálják az NVIDIA DLSS technológia és a GeForce RTX 40-es kártyák képességeit. A különleges narratív szerkezetű túlélőhorrort azóta a Game Awards rendezvényen többszörösen is díjazték egyediségéért, de többek között jól ismert hardveréhségéről is, különösen ha a Ray Tracing is képbe kerül.

DLSS körkép: Super Resolution, Frame Generation és Ray Reconstruction

Ez a cikk nem a technológiai háttér mélyanalitikus elemzésére szolgál, ugyanakkor a fogalmak tisztázása fontos, hogy jobban érthessük, mit is takarnak a tesztek eredményei. A DLSS (Deep Learning Super Sampling) Super Resolution az NVIDIA házi fejlesztésű képjavító technológiája, mely az RTX 20-as szériájával mutatkozott be és azóta is kizárólag az RTX termékcsaláddal elérhető. Az eljárás lényege, hogy mélytanulás segítségével a natívnál alacsonyabb felbontású képet skáláz fel a kívánt felbontást megközelítő eredménnyel, ezáltal a GPU-ra alacsonyabb terhelés hárul, a képkockaszám pedig magasabb lesz.

Galéria megnyitása

Ezt az RTX 30-as generációval a DLSS 2.0 követte, mely a fejlesztéseknek köszönhetően a nyersen generáltnál jobb élsimításra és összességében a natív felbontást is meghaladó minőség elérésére képes, továbbá az alkalmazása anélkül is lehetséges, hogy kifejezetten az adott játékra tanítanák be, ezért egyre gyakrabban találkozhatunk vele. A DLSS Super Resoltution opció mára már nagyjából 400 játékban elérhető, ezzel hatalmas segítséget nyújt a magasabb felbontások eléréséhez, miközben nagyban megkönnyíti a Ray Tracing opció használatát. Azonban az erőforrásigényes fények és árnyékok hatékony bevetését a DLSS 3.0 és 3.5 frissítések segítik csak igazán.

Galéria megnyitása

Kezdetben a DLSS-ről kizárólag a felskálázásra, a Super Resolution lehetőségre asszociáltunk, de a GeForce RTX 40 érkezésével ez megváltozott. A DLSS 3.0 a Frame Ganeration eljárást takarja, mely két hagyományosan létrehozott képkocka közé egy algoritmus által generált képkockát illeszt, ezzel jelentős mértékben növelve a másodpercenként produkált képkockaszámot. Fontos, hogy kizárólag az Ada Lovelace architektúrára építkező kártyákkal elérhető, mivel a folyamatban kulcsszerepet játszó Optical Flow Accelerator (OFA) sokkal fejlettebb és hatékonyabb lett, mint amivel az Ampere architektúra dolgozik. A legfiatalabb DLSS 3.5 a Ray Reconstruction funkciót jelöli, mely a sugárkövetést teszi még látványosabbá és egyben gyorsabbá, felváltva az eddig használt zajszűrő eljárásokat. Jelenleg a Portal RTX kiadását leszámítva csak a tesztünkben is szereplő két játékban elérhető, de a jövőben számos további címben számíthatunk rá.

Galéria megnyitása

Hogy mely RTX videokártya a legjobb választás a maximalista játékosok számára? Hogyan dolgozik a Super Resolution, a Frame Generation, illetve a DLSS 3.5 Ray Reconstruction éles bevetésen és mely beállításokkal hozhatjuk ki a legtöbbet nagyétvágyú játékainkból? Erre a kérdésre a Phantom Liberty kiegészítővel megtoldott Cyberpunk 2077 és az egészen friss és látványos Alan Wake 2 tesztelésével kerestem a választ. Ha tudni akarjuk, hogy kinek melyik RTX 40-es videokártya a legjobb választás, remélhetőleg az alábbi tesztek eredményei kielégítő válasszal szolgálnak.  

Tesztkonfiguráció

Ez a PC dolgozott a játékok alatt.

  • ALAPLAP: ASUS ROG STRIX B760-G GAMING WIFI  
  • CPU: Intel Core i9-13900K  
  • AIO: Deepcool LT720  
  • RAM: 2x16 GB GSKILL TridentZ DDR5 6400 MHZ  
  • PSU: BeQuiet Straight Power 1200  
  • SSD: Kingston KC3000  

"Kártyapakli"

Galéria megnyitása

RTX 4060

A legvékonyabb pénztárcákhoz igazodó kártya a sorozat belépőmodellje, az RTX 4060, 8 GB GDDR6 memóriával. A legkönnyebben hűthető és legkisebb Lovelace GPU az igazán kompakt PC-kbe tökéletes választás, ráadásul az alapmodell 115 wattos fogyasztásához papíron egy 300 wattos tápegység is elegendő lehet. Mi viszont a GIGABYTE GV-N4060WF2OC-8GD WINDFORCE OC modelljét választottuk, melyen a két ventilátor szinte túlzás, mindenesetre érdemes legalább egy 450 wattos tápegységgel készülni, hiszen a gép többi elemére is gondolnunk kell. 

RTX 4060 Ti 

A következő lépés az RTX 4060 Ti, mely fizikai méreteit tekintve nem különösebben licitál rá nem Ti változatra, viszont magabiztosabb teljesítményt ígér, akár 1440p-s felbontáson. Ezzel együtt is mindössze 160 watt körül alakul a fogyasztása, tehát egy nagyjából 650 wattos tápegység bőségesen elegendő lesz a meghajtásához. Érdekessége, hogy készült belőle 16 GB-os verzió is, de mi az ASUS DUAL-RTX4060TI-O8G Dual OC megoldását használtuk, mely az eredeti 8GB-os kiadásra épül, csak megemelt órajelekkel. 

RTX 4070 

Egy korábbi tesztünkben már bemutattuk a középkategóriás kártyát, mely magabiztos teljesítményt hozott. Legnagyobb erénye, hogy az RTX 3080-nal párba állítható teljesítményt jóval barátságosabb fogyasztás és szinte zajtalan működés mellett produkálta. Éppen ezért a GAINWARD 3826-BLISS Panther modelljén látható tripla ventilátoros hűtés több, mint elegendő még akkor is, ha a kártyát naphosszat csúcsra járatva dolgoztatjuk. 

RTX 4070 Ti 

Az utolsó lépés a 4080 előtt természetesen egy Ti modell, mely 1440p-re már meglehetősen jó választásnak tűnik. A számítási teljesítménye nagyjából 85 wattal nagyobb fogyasztást eredményez a sima 4070-hez képest, ezért még bőven beleférhetünk abba a 750 wattos ajánlott keretbe. Mivel az RTX 4070 esetében jó tapasztalataink voltak, a 4070 Ti esetében is a GAINWARD Panther verziója mellett döntöttünk, mely jelenleg a harmadik legolcsóbb az elérhető modellek között. 

RTX 4080

A tesztben szereplő kártyák közül az RTX 4080 volt a "kisebbik nagyvad", bár vérszegénynek azért nehezen lenne nevezhető, hiszen jelentősen lehagyja az előző generáció csúcsát jelentő RTX 3090 Ti-t. A papíron is izmos teljesítmény tehát garantált, a Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING kártyája ráadásul alaposan feldobja az amúgy is ígéretes összképet. A látványos dizájn, a WINDFORCE hűtés és a DUPLA BIOS egyaránt említésre érdemesek, kifejezetten 1440p, illetve játéktól függően 4K felbontásra. 

RTX 4090

Nyers erő tekintetében a teszt nagyágyúja természetesen az RTX 4090, mely a jelen generáció és persze minden idők legbrutálisabb gaming videokártyája. Ezt az összes korábbi, asztali VGA-t zárójelbe száműző fizikai megjelenésével is aláhúzza, az MSI Gaming X Trio modellje így egyszerre stílusos és félelmetes hardver. A negyedik generációs Tensor magok és a harmadik generációs RT magok félelmetes erőt képviselnek, így a TRI FROZR 3 hűtés kifejezetten jó szolgálatot tett, kiváltképp a 4K-val és Ray Tracinggel eltöltött játékórák alatt.  

Mi micsoda?

FPS: AVG / MIN / MAX - Átlag / Minimum / Maximum 

SR – DLSS Super Resolution 

FG - Frame Generation 

RR - Ray Reconstruction 

RT - Ray Tracing 

PT - Path Tracing 

Kiegészítés az Alan Wake tesztekhez: a Film Grain, Motion Blur és VSync ki voltak kapcsolva. A Ray Tracing és Path Tracing HIGH beállításon futottak. Kikapcsolt Ray Tracing és Path tracing esetén a Direct Lightning és Transperency opciók is ki voltak kapcsolva. 

Kiegészítés a Cyberpunk 2077 (Phantom Liberty) tesztekhez: a Ray Tracing PSYCHO beállításokon futott. A Ray Reconstruction csak Path Tracing esetén volt elérhető, viszont DLSS nélkül nem. A DLSS felskálázás QUALITY beállitáson ment. 

Jól működik a DLSS? Milyen kártya kell nekem? 

A teszt során pozitívan csalódtam az NVIDIA képjavító megoldásában, mely nagy utat járt be a DLSS 1.0-s verziója óta. Super Resolution esetén a végeredményként elénk táruló látvány az átlagos játékos számára szinte megkülönböztethetetlen lesz a hagyományos módon renderelt képtől, ami igazán jó hír azok számára is, akik ezeknél visszafogottabb RTX 40-es kártyában, esetleg asztali PC helyett notebookban gondolkodnak. A Frame Generation gyengébb modelleknél kiváltképp hasznos lesz, ráadásul a teszt során nem találkoztam a felskálázással járó szembetűnő képi hibákkal, vagy a generált képkockákból adódó zavaró jelenségekkel. 

RTX 4090

A magas grafikai beállítások végül kirajzolták számunkra a lényeget és elárulják nekünk, hogy melyik GeForce RTX 40 kártya milyen felbontáshoz ajánlható. Természetesen az RTX 4090-ben van annyi erő, hogy natív 4K-s felbontáson is szépen dolgozzon, a Ray Tracing azonban alapos kihívást jelent. Még szerencse, hogy a Super Resolution és a Frame Generation megmentik a helyzetet, így a látvány mellett a megfelelő képkockaszám miatt sem kell aggódnunk. Ha maradéktalan 4K-s élményre vágyunk és a Ray Tracing opciókhoz is ragaszkodunk, akkor az RTX 4090 az egyértelmű választás, ahol a DLSS opciók a legnehezebb helyzetben is segítenek. A Ray Reconstruction használata is feltétlenül ajánlott, ugyanis tovább javít az amúgy is ütős látványon, miközben hatékonyabban is dolgozik a gyári zajszűrő eljárásoknál. 

RTX 4080

Bár általában az RTX 4080-ról elmondható, hogy a játékok többsége alatt kiváló teljesítményt nyújt, 4K-s felbontáson az Alan Wake és a Cyberpunk 2077 is képes zavarba hozni, maximális beállításokon tehát nem kapunk átlag 60 fps-t. Még szerencse, hogy némi a finomhangolással, a Super Resolution és a DLSS Frame Generation bekapcsolásával maradéktalanul játszhatóvá váltak, miközben a vizualitás is megnyerő maradt. Csak a Path Tracing kezét kellett elengedni, a minimum képkockaszám máris bőven 60 fölött, a látvány pedig nagyszerű maradt. Aki hosszú távra keres kártyát, az vegye figyelembe, hogy amennyiben a látvány terén nem óhajt kompromisszumot kötni, az RTX 4080 egy magabiztos kártya 1440p-s, avagy QHD felbontáson, de a Super Resolution, illetve a Frame Generation alkalmazásával még 4K-ra is jó választás, hiszen így ott is bőven 60 fölött lesz az átlag fps. Szerencsére nem minden játék olyan erőforrásigényes, mint ez a kettő, így sok esetben 4K-ban sem kell aggódnunk, a Super Resolution rengeteg esetben elérhető, a Frame Generation-t pedig egyre több új játékba beépítik. 

Az RTX 4070 Ti 

Itt 4K-s felbontáson már Ray Tracing nélkül sem közelítjük 60 fps-t, az átlag valahol 30 körül jár. A helyzet megváltozik, amint Super Resolution-re kapcsolunk, tehát még a Frame Generation nélkül is drasztikusan javul a sebesség, de a megfelelő élményhez azért a Frame Generation-re is szükség lesz. A Ray Tracing ezen a felbontáson nem kegyelmez, kizárólag az RTX 4090 képes tartani a tempót, tehát a realisztikusabb fények és árnyékok részletességéből érdemes lejjebb adni, esetleg teljesen kikapcsolni a következetesen magas fps eléréséhez. Az RTX 4070 Ti leginkább 1440p-hez ajánlott, ahol minimális Ray Tracing még opció lehet, anélkül pedig kiváló választás, hiszen a DLSS minden tekintetben alapos támaszt jelent a részletgazdag grafikus környezet megteremtéséhez. 

RTX 4070 

Bár az RTX 4070 sem nevezhető egy gyenge kártyának, az újabb játékok olyan részletes világokat hoznak magukkal, ahol ez a teljesítmény már több kompromisszumot követel a játékosoktól. Ez azt jelenti, hogy a natív 4K felbontást ezekben a játékokban még Ray Tracing nélkül sem érdemes erőltetni, a 60 körüli átlag azonban elérhető, ha a Super Resoluton mellett a Frame Generation is dolgozik! Emellett 1440p-ben továbbra is nagyszerű sebességet érhetünk el, hiszen natív felbontáson is képes megugrani a 60 feletti átlagot. A DLSS és Frame Generation csak hab a tortán, ami azt jelenti, hogy még hosszú ideig nagyszerű teljesítményt kaphatunk ettől a kártyától, tehát ez az abszolút középút, ahol egy kis finomhangolással még a legújabb játékokból is rengeteget hozhatunk ki. 

RTX 4060 Ti  

A közép- és belépőkategória esetében a kártyáknak és a DLSS technológiának az 1440p-vel kell megküzdeniük. Az RTX 4060 Ti esetében natív QHD felbontáson bőven 60 fölött lesz az átlag fps, természetesen Ray Tracing nélkül. Ha azonban a sugárkövetésre is szükségünk van, akkor azt csak 1080p-n, DLSS Super Resolution és Frame Generation mellett fogjuk elérni, úgy viszont menni fog, ami nem kis dolog, ismerve a játékokból kicsikarható részletességet. Az RTX 4060 Ti tehát azoknak jó döntés, akik beállításoktól függően 1440p és 1080p felbontásokon szeretnének játszani, illetve nem bánják, ha ezt többnyire Ray Tracing nélkül kell megtenniük. Fontos, hogy Super Resolution és Frame Generation mellett a DLSS csodát tesz a teljeítménnyel, hiszen 60 körüli átlagot csikarhatunk ki ezekből a játékokból Ray Tracing mellett is, bár a Path Tracing talán jobb, ha kikapcsolva marad. 

RTX 4060 

A széria 1080p-re tervezett belépőmodellje volt az, ahol a DLSS a legnagyobb szolgálatot tette. Bár azt gondolhatnánk, hogy a Ray Tracing bekapcsolása teljesen ellehetetleníti a játékot, de ez nem így van. Azt persze nem állíthatom, hogy a legkisebb RTX 40-es erre lett kitalálva, de a DLSS Super Resolution és a Frame Generation párosa megengedi számunkra, hogy belekóstoljunk a tökéletes fény-árnyék hatásokba, a Ray Reconstruction ráadásul nem csak a látványon javít, de még vissza is fogja egy kicsit a sugárkövetéssel járó terhelést. Itt mégis érdemes lehet visszavenni a grafikai beállításokat, ugyanis az Alan Wake és a Cyberpunk 2077 még natív felbontáson, Ray Tracing nélkül is túlsúlyos lesz ahhoz, hogy maximális részletesség mellett 60-on tartsa az átlagos képkockaszámot. Természetesen a DLSS itt a hóna alá nyúl és biztosítja, hogy a felskálázás és a generált képkockák együttesével szuper élményben legyen részünk. Igazi Full HD kártya, DLSS-sel megtámogatva.

Összesítés 

Az NVIDIA DLSS jelenleg elérte azt az állapotát, ahol még a legolcsóbb GeForce RTX 40 videokártyából is sokkal többet hozhatunk ki, mint azt az alapteljesítménye ígérné. Ezért a DLSS 2.0 Super Resolution, DLSS 3.0 Frame Generation és DLSS 3.5 Ray Reconstruction együttese kiérdemli a techológia számára a Perfect Choice díjat, mivel a két hírhedten VGA-gyilkos címmel is eredményes küzdelmet vívtak. Az AI által lehetővé tett felskálázás, képkockagenerálás és képjavítás hármasával a látvány és teljesítmény tényleg a maximumon lehet, még a szerényebb konfigurációval rendelkező játékosoknál is. Külön említést érdemelnek a gamer notebookok, hiszen a szűk fizikai keretek közé préselt hardvereknek itt kell igazán bizonyítaniuk. A megújult DLSS pedig nem csak a mobil GPU-k terheit csökkenti, de a kompakt gépekből olyan többletteljesítményt képes kifacsarni, mely hatalmas előnyt jelent.

Galéria megnyitása

Az Ada Lovelace architektúrával meghajtott GeForce RTX 40 széria tagjai minden felhasználó számára nyújtanak megfelelő választási lehetőséget, a DLSS 2.0, 3.0 és 3.5 pedig garantálják, hogy az izzasztó helyzetekben se kelljen abbahagynunk a játékot. Különösen igaz ez az RTX 4060, 4060 Ti és 4070 esetében, ahol a Super Resolution, a Frame Generation, illetve adott esetben a Ray Reconstruction alaposan behozzák a lemaradást. Ellensúlyozzák a fizikai hiányosságokat a nagyobb kártyákkal szemben, a kispénzű játékosoknak így nem kell lemaradnia a legújabb megjelenésekről és a kiváló látványról. Kíváncsian várjuk hát, hogy az NVIDIA milyen fejlesztésekkel rukkol elő és milyen frissítésekkel növeli tovább a DLSS opciók hatékonyságát.

8.3
A tesztelt játékok nem kímélik a hardvereinket, de a DLSS technológia bizonyította, hogy méltatlan körülmények között is van lehetőségünk magas minőség mellett játszani.
+ A DLSS Super Resolution önmagában is hatékony
+ A Frame Generation pedig megváltás a nagy étvágyú játékok esetén
+ Együtt nagyot dobnak az olcsóbb kártyák, pl. az RTX 4060 és 4060 Ti alapteljesítményén
+ A Ray Reconstruction növeli a Ray Tracing minőségét, miközben enyhíti a terhelést
+ A DLSS minden RTX tulaj számára ajánlható funkció
+ A Ray Reconstruction az összes RTX kártyával működik
+ A kisebb RTX 40-es kártyák jól fogyasztanak és alig melegszenek
- A csúcskártyák továbbra is hatalmasra fizikai kiterjedéssel bírnak
- A felső kategóriában a magas fogyasztással is számolnunk kell
- DLSS, illetve generált frame-ek nélkül olykor meg kell izzadnunk a képkockákért
Design
8.0
Innovation
8.5
Reliability
8.5
Specification
8.5
Price/Performance
8.0

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére