Shop menü

NŐ AZ ABLAKNÁL – ALFRED HITCHKOCK BEMUTATTA

Egy toposszá kopott ötlet leporolása nem feltétlenül probléma, viszont az ügyesen alkalmazott új elemek hiánya kellemetlen.
Gera Krisztián
Gera Krisztián
Nő az ablaknál – Alfred Hitchkock bemutatta

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Rajt' ne fogjanak

Az irodalmi trendek kiszámíthatatlanságára keresve sem találhatunk jobb példát az A. J. Finnként publikáló Daniel Mallory bizarr históriájánál. A szerkesztőként dolgozó férfi első, magyarul is olvasható regénye, a Nő az ablakban ugyanis megjelenése pillanatától fogva botrányok kereszttüzébe került. Hiszen, mint arra a kritikusok rámutattak, igen nehéz nem a Hátsó ablak és a Sigourney Weaver főszereplésével készült Tökéletes másolat sajátos, mérsékelten eredeti szerelemgyermekének tekinteni. Emellett a problémákat tovább fokozta, hogy a reflektorfényben sütkérező szerző a marketing-hacacárét felpörgetendő, a brazil szappanoperák hírhedten sokat szenvedő főhőseinél is tragikusabb életet hazudott magának.

Öngyilkosságba menekülő testvér, rákban elhunyt anya, és acélos akarattal legyőzött agydaganat: egy szó sem volt igaz könnyfakasztó dajkameséiből – ahogy Oxfordban szerzett doktorátusát is élénk fantáziája szülte. Viszont az olvasókat vajmi kevésbé érdekelték ezek a furcsaságok, így műve hosszú heteken keresztül a bestseller-listák élén tanyázott. Sőt, Joe Wright adaptációjának köszönhetően immár az ihletforrást eddig kihagyók is rácsodálkozhatnak az utóbbi pár esztendő egyik, ha nem a legmeghökkentőbb szórakoztatóipari anomáliájára.      

Leskelődő

Anna Foxnak (Amy Adams) hosszú és kitartó fejlődésre volna szüksége ahhoz, hogy csődtömegként hivatkozhassanak rá. A borra és antidepresszánsokra építő étrendjéhez foggal-körömmel ragaszkodó, ráadásul családját is elüldöző lélekbúvár agorafóbiás nyomorultként vegetál a gyógyulás legkisebb reménye vagy igénye nélkül. Napjait analitikusa vérének szívásán túl egyedül a közelében lakók megfigyelése teszi hellyel-közzel elviselhetővé

. Azonban mikor egy új, barátságos család költözik a környékre, mentális egészsége lassan javulni kezd. Mígnem egy este szemtanúja lesz annak, hogy a cserfes matriarchát (Julianne Moore) halálra késeli annak hirtelen haragú, bankár férje (Gary Oldman). A kétségbeesett elmeturkász persze azonnal értesíti a hatóságokat, de a törvény éber őrei hamar a tudtára adják, hogy ideje volna bevonulnia egy szanatóriumba, mivel a pénzember nejének semmi baja. A futóbolodnak elkönyvelt terapeuta természetesen hallatlanul felháborodik a sértő megjegyzéseken, és éktelen patáliát csap. Ám helyzetén nem sokat segít, hogy egy vadidegen nő valóban azt állítja, hogy ő a spekuláns hites arája, és ezt a férfi, annak fia, illetve kismillió bizonyíték is alátámasztja. A megalázott Anna ezért eltökéli, hogy kibogozza az elsőre felfoghatatlannak tűnő rejtély szálait - nem is sejtve, hogy ezzel elszabadítja a poklot.

Csere-bere

Frappánsnak vagy frissnek trükkösen bélyegezhető alapszituáció, de tartozunk annyival a tényeknek, hogy leszögezzük: a nyilvánvalóan a feszültségkeltés nagymesterének köpönyegéből előbújó thriller megkísérel több, szebb és jobb lenni szolgai kváziplágiumnál. A legfontosabb különbség az, hogy az idegroncsként vegetáló pária a fizikai akadályoztatás hiánya miatt aktívabb a kőszikla-mobilitású fotográfusnál.

Ennek hála, egy komfortzónáját el-elhagyó, cselekvő főhős kissé takaréklángon égő, ám logikus nyomozásában merülhetünk el. Ellenben sajnos azzal, hogy a tolószékéhez kötöttséget felváltja a kezelhető és legyőzhető pszichikai kényszer, odavész a totális kiszolgáltatottság nyomasztó-adrenalinpumpáló atmoszférája. Elvégre a politoxikomán asszony messze nem egy direkt konfrontációnál egy partra vetett hal túlélési esélyeivel bíró szerencsétlen.

Hasonlóképpen, a relatíve kiterjedt szereplőgárda is inkább hátrány, mintsem előny, mert a hosszabb-rövidebb időre felbukkanó mellékalakok többnyire a sztorit alig befolyásoló, és halmazati büntetésnek hajmeresztően klisés papírmasé-figurák. Vagyis sorsuk abszolút közömbös, és azzal, hogy direkt benyomásokat szerzünk róluk, odalesz a Raymond Burr által 1954-ben megformált, banálisan amatőr feleséggyilkost a bűn kiismerhetetlen-talányos angyalává emelő misztikum.

Ergo, amit nyerünk a réven, azt el is veszítjük a vámon, és ez még úgy is súlyos problémát jelentene, ha a rafináltnak szánt fordulatok nem lennének szégyenteljesen triviálisak. Megkockáztatom: ha korábban akárcsak egy Columbo-epizód kedvcsinálóját is láttuk, vagy elolvastunk egy egyperces krimit, akkor a legkevésbé sem lepődünk majd meg a molyrágta csavar-pótlékokon. Ennek tükrében nem csoda, hogy a tehetségüket megcsillogtató színészek is csupán annyit érnek el, hogy emberfeletti erőfeszítések árán a tisztes középszer szintjére rángatják a végeredményt.

Verdikt

Összességében tehát a Nő az ablakban egy, a Netflix-blődliknél egy fél fokkal nívósabb, de ezzel együtt is bántóan inspirálatlan tucatpróbálkozás. Ha nem vágyunk többre egy lazításnak-levezetésnek optimális, ám maga után semmiféle tartósabb benyomást nem hagyó, feledhető stílusgyakorlatnál, ne is keresgéljünk tovább. Viszont ha ennél komolyabb igényeink vannak, vitathatatlan, hogy a lassan a hetvenet taposó etalon, a Disturbia vagy a Denzel Washinton nevével fémjelzett A csontember ezerszer jobb, izgalmasabb és tartalmasabb választás.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy nem különösebben eredeti regény remek színészekkel teli adaptációja.
Az alakítások jók, és akad pár, a jól ismert receptet megkavaró újdonság.
Az új elemek mérsékelten működnek, és összességében túlságosan sokat merít az ihletforrásból.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére