A világ egyik leghasznosabb találmánya a kerék. Ősidők óta jelen van, az évek során pedig rengeteget mindenre használtuk már. Napjainkban egy igencsak jelentős forradalom zajlik, aminek a kerék, és az elektromosság a két főszereplője – itt azonban nem az autókra gondolok, sokkal inkább az egyszemélyes mikromobilitási eszközökre, amiket könnyedén a kezünkbe tudunk venni, és akár a metróra is felszállhatunk velük, mint például egy roller.
Egyre több világszinten ismert márka van jelen az elektromos roller piacon, az egyik a Xiaomi, amely leginkább mobiljairól híres, de ebben a szegmensben is erősen megvetette a lábát. A másik nagy a Segway, amiről első körben talán szintén nem a rollerek jutnak eszünkbe, de a cég jelenleg azon van, hogy ez megváltozzon. Mai tesztalanyunk egy Ninebot roller, ami a Segway alá tartozik.
Egy roller mindenképpen a funkcionalitásról kell, hogy szóljon, azonban a külső sem utolsó szempont, amiben a Ninebot igencsak kiemelkedő. Minőségiek az anyagok, jó az összeszerelés, egyáltalán nem kelt olcsó kínai hatást, annak ellenére, hogy 200 000 Ft alá árazták. Ez elsőre soknak hangozhat, azonban az elektromos rollerek között ez egy belépő szintű kategória. Ebben az ársávban pedig kétségtelenül jól áll a Ninebot megjelenés és anyaghasználat téren.
A váz felül fekete, alul pedig piros, ami karakteres megjelenést kölcsönöz a járműnek. A kormányon található a fék, a gázkar, a csengő, illetve egy színes kijelző, amin láthatjuk a sebességünket, az akkumulátor töltöttségét, a lámpa állapotát, illetve a vezetési módot. Hátul és elöl is van lámpa, utóbbi pedig kiemelkedően jó, kb. 10 méterre világít egy kellően széles sávban, így biztosan fognak majd minket látni, és mi is látjuk majd az utat magunk előtt. Emellett pedig több macskaszem is található a rolleren, így a láthatóságra sem lehet egy rossz szavunk sem. Hajtást az első kerék kapott, egy 350W-os kefe nélküli motor jóvoltából, fék pedig mind a kettőben található – elöl elektronikus, hátul pedig dobfék.
Előbbi vissza is tud termelni áramot, akárcsak egy elektromos autó esetében, ennek a mértéke pedig állítható. Nekem ez nagyon tetszett, be is állítottam maximumra, így pedig amellett, hogy alig kellett fékeznem, még plusz hatótávot is nyertem.
A kerekek nem tömör gumiból vannak, hanem rendelkeznek belsővel. Minden városban előforduló terepen kényelmesen tudtam közlekedni, lehetett szó aszfaltról, csúszósabb térkőről, földútról, sőt akár még murváról is. Amit viszont hiányoltam, az a rugózás, ugyanis itt a gumikon kívül semmi nem csillapítja a rázkódást, ez pedig néha zavaró tud lenni.
Nem egy ilyen, vagy ehhez hasonló elektromos járművel volt már dolgom, illetve egy Onewheel elektromos gördeszkával járok munkába napi szinten. A három legnépszerűbb kérdés pedig, amit mindig megkapok ilyen járműveknél, az a "milyen gyorsan képes menni?", m"ekkora a hatótávja?" és a "milyen nehéz?"
Ezek mind teljesen jogos kérdések, sőt talán a három legfontosabb sarokköve egy ilyen eszköznek. A maximálisan elérhető sebesség 25km/h, ami városi közlekedéshez teljesen elegendő. Hozzá kell tennem, hogy ez egy tipikus munkába/iskolába járós „igás ló” roller, a szó jó értelmében. Ehhez viszont az is hozzátartozik, hogy a rollerünk még sport módban sem lesz annyira dinamikus. Persze aki sosem állt még ilyen eszközön, annak lehet, hogy még ez is sok lesz, a lényeg viszont az, hogy ez nem egy versenyló.
A hatótáv 38 km, ami városi közlekedésre bőven elegendő, én volt hogy csak két naponta töltöttem a rollert. Persze ez a táv akkor valósulhat meg, ha nem nyélgázon megyünk az eszközzel sport módban, ugyanis akkor ez könnyen le tud csökkenni akár a kétharmadára, ami még mindig elviselhető napi ingázáshoz. A töltési idő pedig 6,5 óra, ami ha éppen nem este töltjük a rollert akkor azért sok tud lenni.
Harmadik pontunk pedig a súly, amit nem mondanék soknak, de kevésnek sem, ugyanis 16.3 kg-ról beszélünk. Ez egy felnőtt férfinak nem kéne, hogy gondot jelentsen, egy hölgy számára azonban már bizonyára sok lehet. Hozzátartozik még az igazsághoz, hogy a roller külön szerszám használata nélkül nem összecsukható, ami nagyban megnehezíti a szállítást - így levinni egy lépcsőn nem éppen a legkellemesebb.
Ez azonban nem feltétlenül probléma, hiszen ha számunkra elegendő ez a hatótáv, és közben nem kell tömegközlekedésre szállnunk, sokat lépcsőznünk és így tovább, akkor boldogok leszünk vele. Én az agglomerációból járok be, és HÉV-et, illetve metrót legalább igénybe kell vegyek, így nem feltétlenül tartanám a legoptimálisabbnak magamnak. Ami pedig a mi súlyunkat illeti, maximum 120 kg-ot nyomhatunk, ha szeretnénk ráállni erre a kicsikére.
A Ninebot számos hasznos funkcióval el lett látva. Három vezetési módja van, amiből az első az eco. Itt maximum 15 km/h-val tudunk menni, illetve a nyomatékunk is kisebb lesz, így a roller lassabban tud gyorsulni, cserébe nagyobb lesz a hatótávja. Második mód a Standard, ahol már el tudjuk érni a maximális 25 km/h-át, és kicsivel több is lesz a nyomaték. Végül pedig a Sport mód, ahol a 25 km/h mellett sokkal nagyobb erőt fektet majd a roller a gyorsulásra, amitől már egészen dinamikus lesz az utakon.
Meg kell említeni még a Gyalogos módot, amit vezetési módnak nem neveznék: itt nem kell a rolleren állnunk, egyszerűen csak sétálhatunk mellette rátett kézzel, a motor pedig rásegít, egészen 5 km/h-ig, így különösebb erőfeszítés nélkül tudjuk bárhová vinni.
További funkciókat érhetünk még el az appon belül, ugyanis az is jár a roller mellé – ez az előny, ha egy nagy cég gyártja a terméket.
Egy remek alkalmazást rakott össze a gyártó, szép, átlátható, hasznos funkciókkal.
Ezzel persze nem egyedüli a piacon, de kevés gyártó mellékel manapság alkalmazást a rolleréhez. Ebben láthatjuk az összesen megtett kilométerünket, a pontos akkumulátor töltöttséget és a fennmaradó hatótávot. Ezen felül rögzíthetjük a rollerrel megtett utunkat, ezt pedig megoszthatjuk az alkalmazás közösségi fülén. A roller rendelkezik lopásgátló móddal is, amit, ha bekapcsolunk, akkor hangjelzéssel és erős fékezéssel próbálja majd meggátolni az illetéktelen személyt az elvitelben – így elhajtani biztos nem tud majd vele. A szoftverben tudjuk állítani a fékezés során történő visszatöltés mértékét is.
Összességében azt kell, hogy mondjam, egy remek rollerrel volt dolgom. Ár - érték arányt tekintve nem a legjobb választás, viszont túlárazottnak sem mondanám. A legnagyobb ellenfele a Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 lehet, ami könnyebb, és nagyobb hatótávval rendelkezik, de ugyanakkor gyengébb a motorja és kevesebb az utas megengedett maximális súlya, illetve a töltési ideje is jóval hosszabb. Akinek szüksége van egy jól összerakott rollerre egy megbízható gyártótól, ami igazán mutatós, és messzire képes menni, annak bátran tudom ajánlani a Ninebot KickScooter D38E-t.