Shop menü

NEM HATJA MEG A TESLÁKAT, HA FOLYTON GYORSTÖLTÉST KAPNAK

A mai napig nagyon sokan féltik az akkumulátorokat a gyorstöltéstől, de egy friss felmérés például a Teslák esetében arra jutott, hogy kár ezen aggódni.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Nem hatja meg a Teslákat, ha folyton gyorstöltést kapnak

Az akkumulátorok nem tudtak olyan gyorsan fejlődni, mint ahogy azt sokan várták, ezt felismerve pedig a cégek elkezdtek azon dolgozni, hogy a telepeket minél gyorsabban lehessen tölteni. A felhasználókban viszont igazából folyamatosan él egy egészséges félelem a gyorstöltéstől, de sok esetben volt már arról szó, hogy nem kell ettől tartani, és most is egy olyan tanulmány jött, ami azt mutatja, hogy a gyorstöltés ártalmatlan megfelelő megvalósítás mellett.

Az elmúlt években a gyorstöltés és az ehhez megfelelő akkumulátortechnológiák fejlesztése folyamatosan zajlott. A személyautók körében a Tesla nagyon sokáig élen járt ebben, és igazából a mai napig a Teslának van globálisan egyedül olyan gyorstöltő hálózata, amit a tulajdonosok bátran igénybe vehetnek. Ennek köszönhetően pedig lényegében a Tesla autóiról lehet olyan kutatást végezni széles körben, ami a gyorstöltés hosszútávú hatásait vizsgálja, a Recurrent pedig publikált egy ilyen tanulmányt.

Galéria megnyitása

A Recurrent az Egyesült Államokban használt Teslákat vette górcső alá, és több mint 12 500 autót vizsgálva jutott arra, hogy nincs érdemi különbség abban, hogy milyen módon öregedik a villanyautókba épített telep az idő múlásával.

Model 3 és Model Y akkumulátorok állapotát mérték fel, mivel ezekből fut igazán nagy mennyiség az utakon. A Recurrent a két különböző személyautó adatait kettéválasztotta, hogy ne legyen esetlegesen amiatt torzítás, mert az egyik másként viselkedne, mint a másik. De az összeállításokból igazából az derült ki, hogy teljesen mindegy, melyik Teslát vizsgálják, ezek nagyjából ugyanúgy működnek.

A Model Y esetében a kimutatás 1000 az első ezer napot öleli fel, míg a Model 3-nál, ami hosszabb ideje piacon levő termék, már 2000 napot vizsgáltak. Ez azt jelenti, hogy az első években megvásárolt, tehát leghosszabb ideje forgalomban levő Teslák telepeit nézték meg közelebbről. Mind a két diagramon külön csík jelzi a rendszeresen gyorstöltéssel táplált és a ritkán gyorstöltött járművek képességét. Az előbbi esetben olyan autókat néztek, ahol 90% felett volt a gyorstöltési ciklusok száma, az utóbbiban pedig olyanokat, amiknél 10% alatt, hogy kellően nagy legyen a kontraszt.

Galéria megnyitása

Az egyetlen komolyabb következtetés, amit le lehet vonni a telepek élettartamának alakulásából, hogy az első 800-1000 használatban töltött nap viseli meg ezeket a legjobban. Abban az időszakban a kezdeti hatótávuknak nagyjából 8-10%-át veszítik el. A Model 3-akból kinyert adatok alapján ez után az öregedés drámaian belassul, és 2000 használati napot követően is tudják az eredeti hatótávuknak minimum a 88 százalékát, de inkább még egy kicsit többet is.

Galéria megnyitása

A vonaldiagramokon vannak néhol kicsit nagyobb eltérések, de azt látni kell, hogy ezek direkt fel vannak nagyítva. Valójában tehát legfeljebb 1 százaléknyi különbség tapasztalható a megvizsgált járművek teljesítőképességében. Ráadásul a vonalak szinte folyamatosan metszik egymást, szóval még csak arról sem beszélhetünk, hogy azért stabilan egy kicsivel alulteljesítenének azok a járművek, amik az életük jelentős részében Superchargerre jártak az újratöltések alkalmával.

Tehát a Recurrent teljesen egyértelműen arra jutott, hogy csak akkor érdemes a lassabb töltést választani, ha az ember azzal spórolni tud, minden egyéb mehet a gyorstöltés, az autók képesek megfelelően menedzselni az akkutömböt minden esetben.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére