Shop menü

NEM HASZNÁLHATJÁK A JÁTÉKOK A VÖRÖSKERESZT EMBLÉMÁJÁT

Többek között a Prison Architect készítői sem tudták, hogy a vörös keresztes logót nem szabad használni az életerő-csomagokon (sem).
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Nem használhatják a játékok a Vöröskereszt emblémáját

Valószínűleg húsz évvel ezelőtt a Doom használta elsőként a vörös keresztet a felvehető életerő-csomagokon, és ez azóta egyfajta szokássá vált a játékiparon belül - ha látsz egy földön fekvő dobozkát, vagy falra szerelt állomást, amin ott figyel a vörös kereszt, viszonylagos biztonsággal tudhatod, hogy az meg fog gyógyítani.

Eddig azonban senki nem gondolt bele, hogy ez valójában illegális, a vörös kereszt ugyanis nem egy szabadon felhasználható szimbólum, hanem azt csak a nagybetűs Vöröskereszt, vagyis a humanitárius szervezet használhatja (mint ahogy a vörös félholdat is). Ezt egyébként az 1949-es genfi egyezményben fektették le, ami azt jelenti, hogy az embléma megjelenítése a Vöröskereszt engedélye nélkül valójában nemzetközi jogot sért.

Játékok vs. nemzetközi jog

De hogy derült ez ki? És miért pont most? Nos, a dolog úgy történt, hogy a Prison Architect fejlesztői (akik szintén használják a játékukban az emblémát) kaptak egy szívhez szóló levelet a brit Vöröskereszttől, melyben a szervezet ismertette a készítőkkel a fent említett jogi tényállást.

A szervezet egyértelművé tette, hogy az embléma a közhiedelemmel ellentétben nem a mentők, a gyógyászat, az egészségbiztosítás, az elsősegély nyújtás, vagy bármilyen más, gyógyítással/medicinával kapcsolatos szakma általánosan használható jelvénye. Sőt, az embléma ilyen jellegű használata, "legyen az bármilyen hasznos, vagy akár jelentéktelen dolog esetében" ahhoz vezet, hogy a "az embléma jelentősége megkopik".

A genfi egyezmény egyébként leginkább azért szabályozza ilyen szigorúan a vörös kereszt megjelenítését, mert nem egy példa akadt rá, hogy fegyveres erők próbáltak előnyt kovácsolni annak illetéktelen használatából. Ez történt például 2008-ban is, amikor a kolumbiai hírszerzés csapatai magukat a Vöröskereszt embereinek beállítva politikai foglyokat szabadítottak ki a lázadóktól. Ez pedig így, ebben a formában egyébként háborús bűncselekmény a genfi egyezmény szerint.

Nem ez az első eset

Habár az egész ügy most, a Prison Architect kapcsán került a felszínre, valójában nem ez az első eset, hogy a videojátékok fejlesztői és a Vöröskereszt összetűzésbe került. 2006-ban a szervezet kanadai ága kérvényezte egy számos játékfejlesztőt képviselő ügyvédi irodától, hogy az próbálja meg rávenni a klienseit arra, hogy ne használják játékaikban az emblémát. Szerintük ugyanis ha a vörös kereszt szimbólum jogtalan felhasználásáról van szó, akkor nincs olyan apró ügy, aminek ne lenne érdemes utána menni. Ráadásul véleményük szerint ez a videojátékok esetében különösen fontos, hiszen ez a médium rengeteg fiatalt képes megszólítani, akik ez alapján azt hihetik, hogy ez az embléma bárki által szabadon használható.

Vélhetően a problémával több fejlesztői is szembesülhetett az utóbbi húsz évben, hiszen például míg a Halo első részében vörös keresztes életerő-csomagokat találunk, addig a második epizódtól kezdve ezeket felváltotta egy piros H-betű.

A Prison Architect készítői, Mark Morris és Chris Delay ráadásul különösen nehéz helyzetbe kerültek, ugyanis a genfi egyezmény passzusai 1957-ben beépültek a brit törvényekbe is, vagyis törvénysértésről is beszélhetünk. Éppen ezért a két úriember úgy döntött, hogy nem éri meg feszegetni a témát, inkább az együttműködést választották, és megváltoztatták zöld színűre az emblémát a játékban.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére