A napokban jelentette be az Európai Bizottság, hogy a több hónapig tartó vizsgálatok során arra a megállapításra jutott, hogy az iPadOS is egy központi platform szolgáltatás, és ennek megfelelően vonatkozik majd rá az új digitális piacokról szóló jogszabály. Arra lehetett számítani, hogy az Apple majd megpróbál ez ellen harcolni, de nem így alakult.
Eredetileg az Apple azt hangsúlyozta, hogy az iPadOS az iOS-től teljesen különálló platform, éppen ezért az iPadOS-nek véleményük szerint nem kell megfelelnie az új DMA jogszabálynak. Az Európai Unió illetékese, Margrethe Vestager azonban arról számolt be a hónap elején, hogy a vizsgálataik alapján az iPadOS sem mentesülhet az új kritériumok alól.
Mikor egy új platform bekerül az új digitális piacokról szóló jogszabály alá – miután úgy találják a szakemberek, hogy az egy központi platform szolgáltatás a piacon – akkor 6 hónapja van a fejlesztőnek, hogy a DMA-nak megfelelően alakítsa át a felület működését. Az Európai Bizottság minden esetben biztosítja ezt az időt, így az körülményektől függetlenül az iPadOS-nél is hat hónapja van az Apple-nek.
A vállalat gyorsan elfogadta a döntést, nem harcol ellene, már azt is jelezte, hogy ennek megfelelően gondoskodni fognak a harmadik féltől származó piacterek, alkalmazásboltok támogatásáról. Ez mindenképpen örömteli az Apple részéről, és sok változást jelent majd az iPadOS égisze alatt az elkövetkezendő időszakban. Arról viszont egyelőre nem tett említést a cég, hogy mikorra várható például a külső telepítési lehetőségek engedélyezése.
Legközelebb az iPadOS 18 hozhat jelentősebb átalakulást, de az iOS-nél is a 17.4-es frissítéssel jött be egy sor olyan újítás, amit a DMA-nak köszönhetünk Európában. Ez alapján akár még hamarabb is léphet az Apple az iPadOS-nél. Mivel hat hónapja van megfelelni a DMA-nak, és valószínűleg nem lesz nagy munka a módosításokról gondoskodni, miután az iOS-nél ezeket már egyébként is megtette, így talán nem kell erre őszig várni.
Az Apple az úgynevezett Core Technology Fee (CTF) adón is alakít, ugyancsak az Európai Bizottság kérésének eleget téve. Frissítette a cég a fejlesztőkre vonatkozó díjhoz kapcsolódó előírásokat. Ez több vitát is kiváltott, mióta az Apple beharangozta. Az Apple úgy döntött, hogy mégsem kell majd azoknak a fejlesztőknek fizetnie a szolgáltatásaik után, akik semmilyen bevételhez nem jutnak a telepítésekből, és alkalmazáson belüli bevételszerzési lehetőségekkel sem rendelkeznek.
Azok a fejlesztők, akik 10 millió eurónál kisebb éves bevétellel rendelkeznek, ugyancsak mentesülnek majd a CTF alól. Ezeknek a fejlesztőknek egy 3 éves felkészülési időszakot biztosít a vállalat. Elmondása szerint ezzel lehetővé teszik azt, hogy a kreatív alkalmazásokat létrehozók gyors növekedést tudjanak elérni a területükön. Viszont ha a bevételük ebben a 3 évben átlépi a 10 millió eurót, akkor onnantól már számolni kell a plusz költségekkel.
Az Európai Bizottság egyébként vizsgálja az Apple újfajta adóját, melynek értelmében minden évben az első telepítés után 0,5 eurót kell a cégeknek befizetnie a vállalat kasszájába. Amennyiben a telepítések száma éves szinten eléri az 1 milliót. Valószínűleg nem akar erről lemondani a cupertinói alakulat, és ezért könnyített rajta, hogy az EB elnézőbb legyen ezzel. Az Apple-nek még sokat kell dolgoznia azon, hogy a DMA-nak teljesen megfeleljen, és közben azért próbál új bevételszerzési lehetőségeket kialakítani.
Amennyiben az Apple nem tesz eleget a DMA jogszabály minden pontjának, esetleg nem működik együtt az Európai Bizottsággal bizonyos esetekben, eljárás indul ellene. Már több vizsgálatot is indított az EU illetékes szervezete a digitális piacokról szóló jogszabály miatt, persze ez nem jelenti azt, hogy rögtön büntetni is fogják az érintetteket. Az európai biztosok azt szeretnék elérni, hogy a kapuőr vállalatok tartsák magukat a szabályokhoz, nem elsődlegesen a pénzbehajtás lenne a cél egy korábbi állásfoglalás szerint. Ugyanakkor a büntetés mértéke jelentős mértéket ölthet.
A DMA jogszabályt figyelmen kívül hagyókat az Európai Bizottság versenyjogi és antitrösztjogi politikáért felelős szakemberei akár az éves bevétel 10 százalékára büntethetik. Persze a maximális bírság kiszabására még a korábbi rendszerekben sem volt példa, de a lényeg az, hogy gond nélkül lehet egy-egy vállalatot, platformot akár több milliárd dollárra büntetni. Ha pedig nem tesznek eleget az EB kérésének, abban az esetben a büntetés mértéke akár még tovább nőhet. (Ismételt visszaéléseknél papíron már akár az éves forgalom 20%-ának megfelelő bírság is kiszabható, és egyéb intézkedések is szóba jöhetnek.)