Ha valaki a 2010-es évek közepén azt mondja, hogy néhány év múlva a fiatalok körében a Facebook egyáltalán nem lesz menő, valószínűleg nem lett volna látnokként kezelve. Szinte mindenki úgy gondolta, hogy a gyerekek már a Facebook világában fognak felnövekedni, és nem lesz olyan gyerek, akinek ne lenne profilja a közösségi oldalon. Most azonban azt lehet látni, hogy sok tininek, ha van is profilja, nem különösebben foglalkoztatja a dolog.
A Pew Research Center legfrissebb felmérése szerint az Egyesült Államokban a fiatalok körében partvonalra került a Facebook, és egyelőre nem is látni azt, hogy ez a trend egyhamar megváltozna, szóval tovább csúszhat a lejtőn a piacvezető platform. A TikTok felemelkedésekor már lehetett azt látni, hogy a fiatalok körében a pörgősebb, multimédiás felületek nagyon népszerűek, de a jelek szerint a Meta sem gondolta, hogy a baj ekkora lehet.
Ugyanis azt lehet látni, hogy bár reagál a trendek változására a Meta, nagyon el van késve, és szinte már csak tűzoltásra képes. Egykor még mindenki őt szerette volna követni, ma azonban már csak kétségbeesetten, a meglévő felhasználók igényeit figyelmen kívül hagyva próbálnak kapkodni a fiatalok irányába. Számos olyan fejlesztési irányt jelöltek ki, ami ellen felemelték az emberek a hangjukat, de a cég többször is megerősítette, hogy ez az új irány, és kész. No, de nézzük, hogy mi is a gond egészen pontosan.
Azt lehet látni a Pew Research Center által most kiadott adatok szerint, hogy a 2014-2015-ben mért felhasználói szokásokhoz képest az erőviszonyok teljesen átalakultak. A 13 és 17 év közötti megkérdezettek 7-8 évvel ezelőtt még nem kevesebb, mint 71 százalékban vallották, hogy rendszeresen használják a Facebookot, ezzel szemben a friss kimutatás szerint ez a korosztály ma már csak 32 százalékban használja a legnagyobb közösségi oldalt. Csökkent a népszerűsége a Twitternek is, de itt csak 33-ról 23 százalékra módosult az érték, ami még nagyot bukott, az a Tumblr, ezt 14 százalék helyett már csak mindössze 5%-nyi megkérdezett használja.
A felszálló ágon vannak - nem meglepő módon - azok a szolgáltatások, amiknél a képi tartalom a legfontosabb. Az Instagram a korábbi 52%-os felhasználói táborát képes volt 62 százalékra emelni, ami azt jelenti, hogy a most 13-17 éves gyermekek között már majdnem kétszer annyian használják rendszeresen az ugyancsak Meta terméknek számító Instagramot, mint a zászlóshajónak számító Facebookot. A Snapchat még szebben tudott növekedni, 41%-os átlagos használatról 59 százalékra lépett előre.
A Pew Research Center korábban nem mérte fel azt, hogy mi a helyzet a Reddittel, a WhatsAppal, a YouTube-bal, vagy éppen a Twitch-csel, ami kicsit szomorú, de most már ezt is tudjuk. Ezeken felül pedig már képbe került a TikTok is, ami 2014-ben igazából még nem is létezett az aktuális formájában – akkoriban kezdte nyitogatni a szárnyait a Musical.ly, ami az inspirációt adta a platformnak. Most már azt is tudjuk, hogy ezek milyen népszerűek a fiataloknál.
A YouTube ül a trónon, ezt szinte kivétel nélkül minden Z generációs tini szereti, 95 százalékuk néz rendszeresen videókat a platform keretei között. A TikTok a második a sorban, megelőzve az Instagramot, a fiatalok 67 százaléka használja ezt a szolgáltatást. A Twitch a Twitter alá sorolt be; a főleg játékos streamekre használatos felületet a tinik 20 százaléka használja napi szinten, a WhatsAppon csak a gyerekek 17 százaléka cseveg folyamatosan, a Reddit pedig egy 14 százalékos tábort képes elérni.
Tisztán látszik, hogy manapság a gyerekek inkább fotós, videós környezetben szeretnek tájékozódni - egy korábbi hírben arról is beszámoltunk, hogy már a Google helyett is sokan a TikTokon vagy az Instagramon keresnek inkább, amikor valamilyen információra van szükségük.