A Bűvös- később Rubik-kocka nevű, világhírűvé lett játék árnyékában egy másik, hasonló nehézségű, azonban kézi, elektromos játék tervei is elkészültek néhány lelkes magyar honfitársunk jóvoltából. No nem kvarcjáték, azok ekkor idehaza még lényegében ismeretlenek, de egyébként is nekünk drágák voltak. Nekem egy hétzenés kvarcóra és a kvarcjáték között kellett választanom, szülinapra inkább a karóra maradt, mely az ősi "egygombos" helyett immár csuklóm dísze lett. A döntést még az sem befolyásolta, hogy óra a kvarcjátékban is volt.
De térjünk rá a témára végre! Szatmári Ferenc, Dávid Gábor és Mérő László nemcsak a "vasfüggönyön inneni", nyugatra történő játékfejlesztés kapcsán lett ismert. Megalkották egy XL25 nevű, hordozható elektronikus szórakoztató kütyüt, egy logikai játék prototípusát.
Ezt követően a külföldön élő, magyar származású Stein Róbert és az Andromeda LTD egyengette a játék útját: a "szoftvert" az angolok csinálták meg, majd Hong Kongban gyártották. Az eszköz lelke egy négy bites Texas Instruments TMS1000SLC mikrovezérlő, a hetvenes évek közepéről mely 1k ROM és 64 bájt (!) RAM memóriával rendelkezik. A pletykák szerint még 2022-ben is fellelhető volt Novotrade-készletből megmaradt, XL25-re felprogramozott IC.
E mikrovezérlő-családot elég széles körben használták, például számológépek alapjaként is. A burkolat összetevői számomra szintén korabeli számológépekben előforduló anyagoknak tűnnek.
Az XL25 kialakítása olyan kapcsolók felhasználásával történt, melynek közepe egy-egy vörös LED dióda. Hangja - mely elnémítható volt - pedig a kvarcórákból is ismert piezohangszóróból érkezett. Az XL25 belsejéről nem találtam egyetlen fotót sem, sőt általában hiányos információk lelhetők fel róla. Ezúton is köszönöm a szetszedtem.hu ezermester blogírójának segítségét, fotói nélkül e cikk jóval szegényebb lett volna. Remélem nem lövöm le a poént, a képen szereplő eszköz összeszerelve, működőképesen került vissza gazdájához.
Többnyelvű felirat - francia, angol, német, holland - látható a különböző gépeken, vagy csomagolásán, így vélhetően sok országban kiadták.
A csomagolás az eszközt és a használati útmutatót tartalmazta, némi hungarocell, esetenként garancialevél kíséretében.
Az XL25 négy ceruzaelemről, vagy a kornak megfelelően külső betápról is üzemel.
Magyarországon én nem emlékszem egyáltalán erre - bár ehhez az is hozzájárulhat, hogy egy kisgyereknek ez a fejtörő nem biztos, hogy elég izgalmas volt, inkább idősebbek számára készült. Azonban a lenti képen látható példány Használati Útmutatója magyar nyelvű, így mégis lehetett hazánkban megvásárolható példány. Mérő László egyik videójában hallottam róla először, azóta keresgéltem.
A játék lényege: egy 5x5-ös LED mátrixon el kell érjük, hogy az összes lámpa világítson úgy, hogy egy megadott minta szerint tudjuk azokat felkapcsolni: +,x, vagy lólépés-távolság, ahogy a sakkban láttuk.
A ketyerét 1983. januárjában szabadalmaztatták , és a Meleda-klubban is bemutatták, mely közel 30 éven át hasonló játékokkal foglalkozott.
Jó tíz évvel később a Tiger Lights Out, egy szintén ezen az elven működő játék került piacra. A különbség annyi volt, hogy a fényeket nem felgyújtani, hanem kioltani kell. Ebben 15 beállított pálya, és "rajzolási" lehetőség is van, a kézikönyvben pedig rengeteg további kézzel beállítható kezdés. Valójában később több hasonló elvű játékot is kiadtak, 3D-s megvalósítás, és több színű is létezik.
Mivel a VideoTON TVC játékfeljesztő versenyt idénre is meghirdették nem maradt más választásom, megcsináltam e játékot a gépre, kiegészítve kisebb és nagyobb táblákkal, véletlenszerű kezdéssel, és a Lights Out számomra ismert beállított pályáival.
Majd némi gondolkodás, selejtezés és egy csipet ügyeskedés után a 10 soros változatot is, mely a BASIC10Liner Extrem-256 kategóriában indul.