Shop menü

NÉGY ÉV FEJLESZTŐMUNKA UTÁN ELKÉSZÜLT A NYÍLT FORRÁSKÓDÚ FURYGPU – 720P-S FELBONTÁSBAN FUT RAJTA A QUAKE

A nyílt forráskódú GPU hardveres és szoftveres fejlesztését egyedül végezte a 14 éve játékfejlesztőként tevékenykedő Dylan Barrie.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Négy év fejlesztőmunka után elkészült a nyílt forráskódú FuryGPU – 720p-s felbontásban fut rajta a Quake

Egy lelkes játékfejlesztő érdekes projektre adta a fejét négy esztendővel ezelőtt, amihez Ben Eater programozható 8-bites számítógépe adta az ihletet anno. A 14 éve játékokat fejlesztő Dylan Barrie szabadidejében kezdte el csinálgatni a FuryGPU névre keresztelt projektet, amellyel eredetileg csak annyi volt a célja, hogy megmutassa, lehetséges nyílt forráskódú GPU-t építeni egy Xilinx FPGA felhasználásával, valamint a szükséges Windows drivereket is meg lehet írni egyedül, ha elég elhivatott és elég kitartó az ember. No meg persze kellő tudás sem árt a projekthez.

Galéria megnyitása

A kész mű egy PCI Express slotba illeszkedő videokártya lett, ami dizájn terén a 20 évvel ezelőtti termékeket idézi, viszont ezen a fejlesztésen már olyan modern videó kimenet is található, mint a DisplayPort vagy a HDMI. Noha már a hardvert sem egyszerű elkészíteni, már ami a nyomtatott áramköri lap fejlesztését illeti, pedig a Xilinx Kyria System-on-Module típusú megoldás esetében az FPGA-hoz kapcsolódó áramkörök már a SoM fedélzetén helyezkednek el, maga a videokártya pedig csak négy PCI Express sávot használ.

Galéria megnyitása

A négy év alatt elkészített nyílt forráskódú GPU a jelenlegi formájában már képes 2D-s és 3D-s megjelenítéssel kapcsolatos feladatok kiszolgálására, ugyanis a szükséges szoftveres támogatás is rendelkezésre áll hozzá. A készítő szerint ez, vagyis a Windows operációs rendszerhez szükséges driverek megírása okozta a legnagyobb fejtőrést, ez volt a projekt legnehezebb része, de végül nemcsak a driver készült el, hanem egy egyedi grafikus alkalmazás-programozási interfészt (API-t) is létrehozott, amelyen keresztül biztosított a kommunikáció a rendszer és a GPU között, plusz Windows kernel driverek is készültek, amelyek a kijelző és az audió sávok kezeléséhez szükségesek.

Első körben csak egy egyszerű demót szeretett volna létrehozni a fejlesztő, amelynek középpontja egy pörgő kocka volt, ám később, ahogy a projekt egyre fejlődött, már egy újabb cél kezdett kirajzolódni: jó lenne, ha az ikonikus PC-s játék, a Quake is elfutna az új videokártyán.

A gondolatot tett követte, elkészült a szükséges szoftveres támogatás, mára pedig odáig jutott a projekt, hogy 720p-s felbontás mellett stabil 60 FPS-es teljesítménnyel fut a Quake Timedemo, ami azért komoly fegyvertény, hiszen a teljes munkát egymaga végezte el. A fentebb linkelt videón 44 FPS-es teljesítményről esik szó.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére