Oldal I.
Új hadszíntérre lépett az első világháborút feldolgozó PC játékok tekintetében a The Farm 51 nevű lengyel játékfejlesztő társulat. A kevésbé ismert, ám annál tapasztaltabb szakembereket felvonultató gárda ugyanis önmagában véve nem találta elég izgalmasnak az első nagy világégés hadviselését jellemző klasszikus lövészárok-harcot. NecroVisioN című alkotásukban ezért a játékmenet során a valóságos csatatérről fokozatosan egy démoni frontra helyeződnek át az események. A továbbiakban már ezen a fronton is keményen helyt kell állnunk, ha el akarjuk kerülni, hogy egy minden eddiginél borzalmasabb háború vegye kezdetét az emberi világban. Ennek eredménye pedig a megszokott háborús-lövöldözős, valamint a horrorisztikus FPS játékok érdekes ötvözete.
[bold]Nyugaton a helyzet változatlan?
[/bold] 
Az 1916-os esztendő még a világháború kellős közepén éri a jobb sorsra érdemes emberi világot. Naponta tízezrek esnek el és sebesülnek meg a csatatéren, habár a frontvonalak mozdulatlannak látszanak. Az erőviszonyok még egyik szembenálló fél javára sem dőltek el véglegesen, a lövészárkokban gubbasztó katonák szempontjából semmi sem utal arra, hogy a szörnyű háború hamarosan befejeződne.
Ezzel egyidejűleg azonban egy másik, csak kevesek számára ismert helyszínen is komoly események zajlanak. Mélyen a föld felszíne alatt ugyanis az emberi világból egykor kiűzött vámpírok legújabb nemzedéke jelentős terjeszkedésbe kezdett, és egyre nagyobb fenyegetést jelentett az ellenlábas természetfeletti teremtmények, a démonok számára. Utóbbiak azonban jelentős erőfölényben voltak a vérszívó lényekkel szemben, és sorozatos győzelmeket arattak felettük. A vámpírok és a démonok hadakozása azonban új fejezetbe lépett, mióta az előbbiek – felismerve az emberek háborúskodásában rejlő korlátlan lehetőségeket – sebesült katonák ezreit elragadva kezdték el feltölteni soraikat. Persze a démonok sem tétlenkedtek sokáig: mindent elkövettek azért, hogy a vámpírokat megelőzve elpusztítsák, esetleg gonosz céljaikra használják fel a bajba jutott embereket…
Az újonc amerikai katona, Simon Bukner is ekkortájt csöppen bele a csetepatéba. Kezdetben számára is a kegyetlen világháború jelenik meg napi aktualitásként. Hősünk azonban hamarosan rádöbben arra, hogy nem csupán a rohamsisakos német katonák szuronyától vagy gépfegyverétől kell óvakodnia, hanem a nem várt irányból, a föld mélyéből előretörő ördögi erők támadásától is. Kis idő múlva pedig már az újonnan nyílt démoni front válik uralkodóvá: egyenlőtlen harc kezdődik a veszteségeiket a katonák soraiból pótló alvilági lények és a végletesen megosztott és kiszolgáltatott emberiség között. Természetesen Buknert alakítva ránk vár a nemes feladat, hogy egy sebtében toborzott vámpír-zombi hadsereg segítségével megakadályozzuk az emberi civilizációt végleg romba döntő totális háború kibontakozását…
Oldal II.
[bold]A lövészároktól a poklok kapujáig
[/bold]
A játék jellegéből adódóan változatos pályákat járhatunk be a történetileg hiteles helyszínektől egészen a Lovecraft-novellák ihlette fantasztikus és félelmetes földalatti zugokig. A NecroVisioN kezdetben szinte semmiben sem különbözik a többi világháborús FPS cselekményvezetésétől és akcióitól, majd fokozatosan átfordul fantasy horrorba – ahogyan az ellenséges katonák mellett egyre több élőhalott kerül az utunkba. Nemsokára azon kapjuk magunkat, hogy komoly, fantasy játékokba illő boss-okkal nézünk farkasszemet, egy idő után pedig már sötét vájatokban, illetve alagutakban hentelünk. Végezetül eljutunk a démonok világába, amely igazi tűzfészekként várja, hogy csírájában fojtsuk el a ránk és az embertársainkra leselkedő további veszélyeket. Többjátékos mód esetén lehetőségünk van arra, hogy tisztán világháborús körülmények között harcolhassunk, de voksolhatunk a démonvilág porondján történő multizásra is.
A változatos pályák rengeteg titkos helyet rejtenek, emellett számos különböző útvonalon végigvihetőek. A különféle játékstílusokat kedvelők mind-mind megtalálhatják a maguk számítását – akik a kamikáze-módszerre esküsznek, teljes erőből belevethetik magukat a rohangálós tűzharcba, ám éppígy lehet rejtőzködve, újabb és újabb fedezéket keresve, megfontoltabban előrenyomulni vagy kisebb feladatokat megoldani. A játékot kísérő párbeszédek hemzsegnek a kíméletlen beszólásoktól és egyfajta fekete humor is felfedezhető bennük (pl. fejlövésnél „most megtanultad a nevem” és hasonlók).
Külön említést érdemelnek a játék során előforduló emlékezetesebb bossfight-ok. Az egyikben pl. egy szűk folyosón kell egy tankkal harcolnunk, miközben a gázmaszktól alig látunk. Egy másik ilyen küzdelem alkalmával egy aréna közepén egy hatalmas robot skorpióval vívunk, míg mi egy két lábon járó tankkal vagyunk. Ezek a harcok elég változatosak, és mindegyiknél van valami trükk amivel legyőzhető az adott ellenfél.
Oldal III.
Hagyományos és mágikus fegyverek
A játékmenetre jellemzően a harcrendszer tekintetében is keverednek egymással a realisztikus és a fantasztikus elemek. Fegyverzetünk túlnyomórészt hiteles első világháborús lőfegyverekből áll. Ilyen pl. a jól ismert, „lövészárok-tisztogatónak” is hívott Winchester vagy a feltűzhető szuronnyal és távcsővel rendelkező Mauser mesterlövész puska. Emellett a Colt és Parabellum típusú pisztolyok, illetve az automata fegyver sem hiányozhatnak a tarsolyunkból. Amennyiben szert teszünk rá, egy nehézgépfegyverrel is kedvünkre ritkíthatjuk az ellenség sorait.
A harcok hevében a különböző robbanóeszközök – mint a nyeles kézigránát, a gránátköteg vagy a dinamit – tehetnek jó szolgálatot számunkra, ám adott esetben a bajonettet és a lapátot is kiváló közelharci fegyverként használhatjuk. Hogyha fejlövést hajtunk végre, automatikusan adrenalin rush-t kapunk, ami gyorsulást és több sebzést eredményez. A challenge room-ban megoldott feladat jutalmaként pedig új fegyverekhez vagy egyéb ereklyékhez juthatunk. Egyébként a betöltő képernyőn alul megjelenő aktuális tippek segítik a harcokban való eligazodásunkat.
A földalatti teremtmények ellen vívott harcban azonban már korántsem elég az első világháborús haditechnika. Kénytelenek leszünk vámpír- vagy démontechnológiát alkalmazni a hatékony és sikeres támadások érdekében, illetve az általuk alkalmazott varázslatok kivédésére. A zombik ellen kezdetben a Winchestert is hatékonyan bevethetjük, ám a komolyabb ellenfeleket már nem sebzi a lövés. Ekkor jöhet jól a közelharci ütés az aktuális fegyverrel, pl. a szuronnyal vagy a puskatussal.
Irányítás, grafika és zene
Az irányítás a szokásos alapbeállításokkal működik. A karakter mozgása megfelelő: úgy mozog, ahogyan az elvárható – se különösebb pozitívum, sem pedig negatívum nem emelhető ki vele kapcsolatban. A játék DX9-es és DX10-es módban is indítható, utóbbi nyilván a lelkes Vista-rajongók számára.
A NecroVisioN a Painkiller némileg módosított és a játék igényeihez igazított motorját alkalmazza. A grafika tetszetős, a fejlesztők szerencsére nem csupán a puszta realitásra mentek – ez a játék egy bizonyos szakasza után teljesen érthető. Jól látszik minden, egy szavunk sem lehet a látvány esztétikumát tekintve – összességében éppen megfelelő. A zene is a helyén van: olyannyira illik a játékhoz, hogy teljesen beleolvad az atmoszférájába. Épp ezért szinte észrevehetetlen, de kitölti a csendet, amikor az effektek hangjai nem számítanak.
Összegzés
Igaz, hogy a játék során többféle FPS-stílus jellegzetességei előbukkannak, ám a NecroVisioN túlnyomórészt mégis a vérbeli öldöklésről szól. Egyfajta retró (nevezetesen Doom) feelingje van az alkotásnak: a harcok során rengeteg tucatellenféllel találkozunk, mígnem összefutunk egy-egy igazi nehézfiúval is. Az utóbbiak, vagyis a boss-ok ellen vívott csatákban a kilencvenes évek világa idéződhet fel bennünk, miközben jó sok lövéssel ártalmatlanná tesszük trükkös és segítőkkel védekező ellenfelünket. Ezt a hangulatot erősíti az eltalált grafika és a dinamikus zene – a játék leginkább a valódi értelemben vett, vérbeli FPS rajongóinak nyerheti el a tetszését.