Shop menü

NE SZÁMÍTSUNK NATÍV (HARDVERES) DIRECTX 9 TÁMOGATÁSRA AZ INTEL XE IGPU-K ÉS DGPU-K ESETÉBEN

Az Intel natív hardveres támogatás helyett emulációra vált, ami nem feltétlenül baj, sőt, igazából egy igen okos lépésnek tekinthető.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Ne számítsunk natív (hardveres) DirectX 9 támogatásra az Intel Xe iGPU-k és dGPU-k esetében

űAz Intel hivatalos weboldalán található információk alapján úgy tűnik, az Xe architektúra köré épülő iGPU-k és dGPU-k esetében nem áll rendelkezésre DirectX 9-es támogatás, legalábbis natív, hardveres módon nem, helyette a Microsoft emulációjára támaszkodik a rendszer. Az Xe-LP és az Xe-HPG architektúrák lényegében a D3D9On12 emulációt használják, ami elsőre nem hangzik túl jól, ám igazából nincs vele probléma, sőt, a driverfejlesztés szemszögéből nézve még egy frappáns megoldásnak is mondható – rövidesen kiderül, miért.

A fentebb említett D3D9On12 emuláció alapját egy nyílt forráskódú konverziós réteg biztosítja, ami úgy működik, hogy a DirectX 9-es grafikai parancsokat nem a driver, hanem a D3D9On12 réteg kapja meg a DirectX 9 API-tól, majd ezeket a parancsokat lefordítja D3D12 API hívásokra, így igazából emulációs alapon valósul meg a DirectX9 támogatás. Az emuláció szó hallatán teljesítménycsökkenésre gondolhatunk a natív hardveres támogatáshoz képest, ám az információk alapján a D3D9On12 emuláció igazából közel olyan jó teljesítményt kínál, mint a natív DirectX 9 mód.

Galéria megnyitása
A konverziós réteget a Microsoft fejleszti, így ezzel az Intelnek nincs dolga, a parancsokat sem a GPU driveren keresztül hajtja végre a rendszer, hanem a D3D9On12 rétegen keresztül, ami ebben az esetben kvázi GPU driverként viselkedik. Mivel az Intel háza táján amúgy is bőven van munka a driverfejlesztéssel kapcsolatban, nem olyan nagy baj, ha a DirectX 9-es játékok optimalizálását „kiszervezi” a vállalat a D3D9On12 emuláción keresztül a Microsofthoz, így ugyanis a többi API támogatásának javítására koncentrálhatnak – DirectX 11 alatt még eléggé gyenge a teljesítmény, és ezt maga az Intel is elismerte. Dolgoznak a helyzet javításán, ez azonban sok erőforrást és időt igényel.

Amennyiben a Microsoft D3D9On12 emulációja tényleg annyira ütőképes, ahogy azt a Microsoft állítja, az is előfordulhatna, hogy az AMD és az Nvidia is elgondolkodik az emuláció bevezetésén. A feltételezés ellen szól, hogy mindkét vállalatnál több évtizedes driverfejlesztési tapasztalat bújik meg a háttérben, a DirectX 9 teljesítményre sem igazán lehet panasz, és az efféle emulációs megoldások igazából a processzor vállára helyeznek extra terhet szoftveres mivoltuk miatt, ami a natív DirectX 9-es módhoz képest lassulást is eredményezhet e két gyártó termékei esetében. Az emuláció egyes esetekben egyébként problémákat is okozhat a régebbi játékoknál.

Az Intelnél más a helyzet, ugyanis dGPU fronton egyáltalán nincs tapasztalatuk a DirectX 9 támogatás megvalósítása terén, csak az iGPU-k esetében foglalkoztak ilyesmivel, így nem ördögtől való, ha az Xe architektúránál teljes egészében emulációra bízzák a DirectX 9 támogatás megvalósítását. Van elég dolguk a fejlesztőknek a háttérben, hiszen a többi API kapcsán is optimalizálni kell a teljesítményt, ami nem kis feladat.

A legkisebb probléma, ha ugyan a DirectX 9-es emuláció miatt néhány régebbi játékban hibák jelentkeznek, hiszen a játékok többsége így is elfogadhatóan fog működni, míg ha ezt saját driverfejlesztői munka keretében akarnák elérni, az Arc sorozat tervezett rajtjáig ez aligha sikerülhetett volna, azaz egyáltalán nem lenne normális DirectX 9 támogatás. Még a DirectX 11 API körül is bőven vannak hiányosságok, amelyekkel sokkal fontosabb foglalkozni.

Az Intel Arc sorozatú videokártyái várhatóan még idén debütálhatnak, ám azt még mindig nem árulta el a vállalat, mikor kerül sor a globális rajtra. Reméljük, már nem kell sokat várni rá.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére