Natural Selection 2 – Fajok háborúja

Napjaink FPS-einek tengerében egyre ritkábban találkozhatunk olyan darabbal, ami valami újat próbál mutatni, ám időnként felbukkan egy-egy érdekesebb darab. Ilyen a Natural Seletion 2 is.

Natural Selection 2 – Fajok háborúja

1. oldal

A tengerészgyalogos rohanva szelte át a reaktorszobát. Tudta, hogy hibát követett el, mikor leszakadt a társaitól, és közel merészkedett a bogarak fészkéhez, de felderítőként néha vállalni kell a veszélyeket. Most már nem volt mit tenni, meg kellett próbálnia minél hamarabb visszajutni a központba. Mikor a szobát elhagyva befordult a jobb oldali folyosóba, furcsa neszre lett figyelmes. Mintha apró acélpengék kopogtak volna a szellőzőjáratokban. Egy skulk – gondolta a katona, és megszorította csőre töltött gépfegyverét. A kis dögök nem bírtak ki pár lövésnél többet, de karmaik és fogaik még a legerősebb páncélt is képesek voltak átvágni, ráadásul villámgyors mozgásukat alig lehetett követni. A tengerészgyalogos látta, hogy az idegen a szelőző kijáratánál settenkedik, így célzásra emelte fegyverét. Ám amikor éppen meghúzta volna a ravaszt, váratlan dolog történt, mely megpecsételte az ifjú katona sorsát. A bogarak tönkretették a szektor áramfejlesztőjét, aminek köszönhetően az egész szoba sötétségbe borult. A sarokba szorított harcosnak csak egy másodpercbe tellett felkattintani a fegyverére erősített lámpát, ám ez az idő bőségesen elég volt a plafonról elrugaszkodó skulknak, hogy rávesse magát a zöldfülű katonára. A sötétben csak egyszer villant fel a torkolattűz, ám a golyók célt tévesztették. A tengerészgyalogos tudta, második lövésre már nem lesz lehetősége. Üvölteni akart, ám nyakán már össze is zárultak a rá támadó idegen pengeéles fogai…

A fenti sorokat látva sok olvasónak valószínűleg két gondolat jut eszébe: vagy elkészült a legújabb Aliens játék, vagy a Blizzard alkotott valami váratlant a StarCraft univerzumban, hiszen a tengerészgyalogosok és az idegenek harcáról ez a két sorozat ugrik be a legtöbb játékosnak. Nos, az imént felvázolt két lehetőség közül sajnos egyik sem valósult meg egyelőre, megjelent viszont a Natural Selection 2 (NS2) elnevezésű, többjátékos harcra kihegyezett FPS. Ez a név sokaknak talán ismeretlenül cseng, ami nem meglepő, hiszen az első rész nem egy teljes értékű játék volt, hanem egy mod, melyet a Half Life-hoz készítettek az Unknown Worlds Entertainment tagjai. Ám nem akármilyen modifikációról van szó, ugyanis 2002-ben még az év legjobbja címet is elnyerte, és stabil helye volt minden idők 10 legnépszerűbb Half-Life modja között, olyan illusztris vendégek társaságában, mint a Counter Strike és a Team Fortress. Egy olyan multis FPS-ről volt szó, melyben a tengerészgyalogosok (marine) és a Kharaa nevű idegen faj (aliens) tagjai csaptak össze a hatalmas, zegzugos pályákon.  A mod legnagyobb érdekessége az úgynevezett aszimmetrikus játékmenet volt, ami azt jelenti, hogy a két oldal teljesen eltérő karakterekkel, képességekkel, fegyverekkel rendelkezett, és mindenkinek megvoltak a maga gyengéi, illetve erősségei.

2. oldal

Hosszú várakozás után végre elkészült a folytatás is, mely megőrizte az előd játékmenetének lényegét, így a régi motorosok bizonyára hamar otthon érzik majd benne magukat. Természetesen technológiai szempontból azért sokat lépett előre a játék, amire nagy szükség volt, hiszen az első rész már egy évtizede jelent meg. Érdekes módon a hat éves fejlesztési idő ellenére számunkra néhol még mindig egy mod benyomását keltette a program. A játékot elindítva például nem láthatunk semmilyen intrót, vagy logót, azonnal a főmenübe dobnak bennünket a fejlesztők. A második indok már nem ilyen kellemes, ugyanis az NS2 az első két napon konkrétan játszhatatlan volt, a pályák betöltése nagyon sokáig tartott, de gyakran még az is nehézséget okozott, hogy a szerverlistát kiírja a játék. Szerencsére a fejlesztők megfelelően kezelték a helyzetet, és gőzerővel dolgoztak a javításokon, aminek köszönhetően a harmadik napra már működőképes állapotba került alkotásuk. Teljesen viszont még ma sem nevezhetjük bugmentesnek az NS2-t, ugyanis még most is előfordul, hogy nem tudunk csatalakozni a kívánt szerverhez, illetve az egyes pályák betöltése is sok időt vesz igénybe, függetlenül attól, hogy milyen erős vason futtatjuk a játékot (mi egy AMD Phenom II X4 955 CPU-val, 8 GB RAM-mal és AMD HD6870-es videókártyával ellátott gépre eresztettük rá a Natural Selection 2-t). Lenne még mit dolgozni az optimalizáción is, hiszen az említett tesztgépen, maximális részletesség mellett bizony elég hullámzó volt a sebesség, az idegenek által birtokolt területeken gyakran 30 képkocka/másodperc sebességre csökkent a teljesítmény, máshol viszont tartotta az elvárható 60 fps-t.

Technológiai szempontból tehát van még mit csiszolni a játékon, de a játékmenet színvonala szerencsére elhomályosítja ezeket a problémákat. Az ugyanis ugyanolyan izgalmas és érdekes, mint az első résznél. Továbbra is adott a két, egymástól eltérő faj, melyek kezeléséhez más-más taktika szükséges. Éppen ezért először mindenképpen ajánlott belenézni a Tutorial menübe, hogy alaposabban megismerhessük őket. Itt egy kicsit ismét úgy éreztük, mintha egy moddal játszanánk, ugyanis a játékban nincs interaktív, lépésről lépésre mindent elmagyarázó tanítómód. Csak egy tucat Youtube videót találhatunk, amelyekben a fejlesztők bemutatják, hogy miként is kell játszani. Ez sajnos nem terjed ki minden apró részletre, így továbbra is lesznek olyan elemek, amiket magunknak kell a gyakorlatban megismernünk. Ettől függetlenül, aki hajlandó legalább az alap videókat megnézni, és játszik egy-két összecsapást, az biztosan nem fogja elveszettnek érezni magát. Ajánlott viszont a Tutorial menü Explorer módjába is belekukkantani, ugyanis ott ellenfelek nélkül, élesben is kipróbálhatjuk a játék minden elemét. Egyébként az első pár harcunknál a nevünket zölddel fogja jelölni a program, jelezve a többieknek, hogy zöldfülűek vagyunk. De nincs mit szégyellni, szerencsére többnyire komoly, segítőkész tagokból áll a közösség, akik ráadásul tudják, hogy a siker kulcsa a csapatjáték, és ennek megfelelően játszanak.

3. oldal

Ami az eltérő fajokat illeti, elsőként lássuk, miként is működik az emberi oldal. Nekik csak egy egységtípusuk van, a tengerészgyalogos, aki a legegyszerűbb páncéllal és fegyverrel kezdi a csatát. Ezekkel persze nem sok esélyünk van az idegenek ellen, ezért van szükség egy parancsnokra, aki biztosítja a fejlődésünket. Az első és legfontosabb feladat tehát minden mérkőzés elején az, hogy egy személy beüljön a parancsnoki gépbe, és magára vállalja az irányító szerepét. Az ő feladata innentől kezdve az, hogy figyelje az ellenség mozgását, koordinálja a csapat tevékenységét, és folyamatosan új építményeket rakjon le, amiket a többi katona megépít majd. Az így elkészült helyeken lehetőség van új fegyvereket, felszereléseket vételezni, ha már kifejlesztette azokat a parancsnok. Ezek között találhatunk sörétes puskákat, jobb páncélt, automata gépágyút, ember által vezérelhető robotot és még számos érdekes játékszert. Nem egyszerű, és felelősségteljes szerep a parancsnoké, ugyanis ha nem jól teszi a dolgát, akkor szinte biztos a vereség. Sajnos időnként előfordul, hogy olyan csapatba kerülünk, amelyben nem túl ügyes a „főnökünk”, de ez ellen nem tudunk mit tenni. Persze a dolog fordítva is működik, hiszen hiába jó a vezető, ha az irányítása alá tartozó katonák nem teszik a dolgukat. Igazán akkor válik élvezetessé a Natural Selection 2, amikor csapatként dolgoznak a társaink, közösen derítjük fel az idegenek fészkeit, fedezzük egymást, megépítjük a parancsnok által kijelölt építményeket. Magányos farkasként úgysem húzzuk sokáig, ugyanis az idegenek sem feltett kézzel érkeztek a harcba.

A Kharaa nevű faj számos dologban különbözik az emberektől, bár van egy-két hasonlóság is. Nekik is van egy parancsnokuk, aki vezényli a hadmozdulatokat és a terjeszkedést, nélküle szinte lehetetlen a győzelem kiharcolása. E szerepkör megjelenése egyébként nagy változás az első részhez képest, ugyanis abban nem volt irányítója az idegeneknek. A tengerészgyalogos oldalhoz hasonlóan a vezér feladatai közé tartozik a koordináció és fejlesztés is, amelyek nélkül az idegen lények nem tudnak továbbfejlődni, erősödni. A nagy különbség az emberekhez képest ugyanis az, hogy a Kharaa oldalon különféle kasztok vannak, és minden kasztnak van többfajta aktív, illetve passzív képessége. Ezek közül 3-3-at választhatnak maguknak a játékosok, amennyiben ezek ki vannak fejlesztve, illetve az adott személy rendelkezik a szükséges erőforrással. Utóbbit elsősorban a parancsnok által lerakott bizonyos építmények termelik, akárcsak az emberi oldalon. A legalapvetőbb egység, a skulk, például meglehetősen gyenge a játék elején (ez lényegében az NS2 zerglingje), viszont ha kifejlesztjük az erősebb páncélt, a regenerációt és az ugró támadást, akkor máris nagyobb veszélyt jelenthetünk az ellenségre. Vagy ott van a lerk nevű repülő lény, amellyel képesek lehetünk füstfelhőt húzni a pályán, megzavarva a katonákat. Nem nehéz egyébként észrevenni, hogy a fejlesztők rengeteg inspirációt merítettek a Blizzard StarCraftjából, hiszen az egységek működése, a fejlesztések, de még a hangeffektek is nagyban hasonlítanak a zergekéhez. Annyit el kell mondanunk, hogy az idegeneket választva igencsak nehéz percek várnak ránk. A legtöbb lényt a katonák brutális fegyverei pillanatok alatt darabokra tépik, így taktikusan kell játszani. Ajánlott elbújni a szellőzőjáratokban, figyelni az ellenséget, és csak akkor lecsapni, amikor biztos a győzelem. Viszont aki elsajátítja az idegenek használatát, az nagyon fogja élvezni a játékot. Nagyszerű érzés percekig figyelni egy katonát a plafonon mászkálva, majd a megfelelő pillanatban rávetni magunkat, hogy pár határozott harapással a másvilágra küldjük.

4. oldal

Összességében mindkét faj nagyszerűen működik, de azért szükség van még pár javításra, hogy a fejlesztők kihozzák a maximális potenciált a játékból. Az embereknél például nem lehet kiszállni a robotokból, ha egyszer beleültünk egybe, az idegeneknél pedig szükség van egy kis kiegyensúlyozásra, hogy ne kelljen vért izzadni, mire hatékonyan használhatjuk őket. Az egyik legnagyobb probléma viszont jelenleg az, hogy csak egy játékmód szerepel a játékban. Ebben az a cél, hogy az ellenség minden bázisát elpusztítsuk, ami bár nagyon élvezetes, de mégiscsak jó lenne, ha a változatosság kedvéért mást is kipróbálhatnánk. A jelenleg elérhető hat térkép kezdésnek megfelelő, hiszen nagy pályákról van szó, de reméljük később még érkeznek új darabok. Bár ha figyelembe vesszük, hogy az NS2-höz egy egészen komoly modkészlet is tartozik, biztosak lehetünk benne, hogy nem csak új helyszínek, hanem új egységek, játékmódok, felszerelések is készülnek majd, hála a lelkes közösségnek.

A játék technológiai oldaláról már ejtettünk pár szót, de lássuk miként is fest az új Natural Selection. PC exkluzív címhez méltó módon a részletességre nem lehet panasz, legyen szó akár a modellekről, vagy épp a rajtuk feszülő textúrákról. Legalábbis az emberi oldalon, ugyanis az idegeneknél látható rengeteg szerves felület már nem mindig mutatja a szebbik arcát. A terjeszkedés során mindent ellepő zöld nyálka például lehetne realisztikusabb, és a mi véleményünk szerint az egyes lények sem olyan részletesek, mint az emberi katonák. Persze ez leginkább csak közelről tűnik fel, de akkor sem tökéletes az összkép. A hangokat illetően rosszat nem mondhatunk a játékról, bár azok sem sikerültek kiemelkedően. A szörnyek megfelelő módon hörögnek és morognak, a fegyverek pukkanásaival sincs gond, zenéből viszont nincs túl sok. Az összhatás összességében nagyon pozitív, az egész játéknak van egyfajta Alienes hangulata. Már-már horrorisztikus élményt nyújt, amikor egyedül bolyongunk egy félhomályos folyosón, miközben a csöndet csak a szellőzőkben mászkáló szörnyek kopogása töri meg. A játékos ilyenkor ide-oda néz, miközben várja, hogy valaki feltűnjön, akire kiürítheti a fegyvere tárát. És persze ilyenkor a legváratlanabb helyről veti rá magát két szörny, hogy teljes legyen az élmény.

5. oldal

A teszt időszaka alatt jópár órát beleöltünk a Natural Selection 2-be és kisebb-nagyobb hibái ellenére ennek minden percét élveztük (na jó, az első két napot nem annyira). Számunkra mindenképpen ez az év egyik legélvezetesebb multis FPS-e, felüdülés volt végre egy olyan játékot kipróbálni, ami a ma divatos, unalomig ismert modern háborús témától eltérően mer valami újat mutatni. Játékmenet szempontjából nem változott nagyon sokat az elődjéhez képest, de az apró javításoknak hála kényelmesebb, gördülékenyebb vele játszani. Reméljük a fejlesztők folyamatosan bővítik és fejlesztik majd a programot, és a közösség sem hagyja cserben. Mondjuk elnézve a tömött szerverek tucatjait, annyira nem aggódunk a játék jövőjéért.

Platformok: PC

Tesztelt platform: PC

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward