Az NMHH rendszeresen szokott kutatásokat megrendelni, és ezúttal „Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében” címmel jött egy jelentés arról, hogy milyen felhasználói szokások jellemzőek a hazai 16 és 35 év közötti felhasználókra. Ebből egyebek mellett azt is megtudhattuk, hogy videózni imádnak az emberek, a TikTok és a YouTube felel a képernyőidő jelentős részéért.
3 óra és 49 perc az átlagos képernyőidő a felmérésben résztvevő fiatalok körében, ami nem szélsőségesen sok már a mai viszonyok között, de kevésnek sem mondható. Leginkább az az aggasztó ezen a fronton, hogy a 20 éven aluliaknál lényegesen magasabb adatot mértek, mint a 20 évnél idősebb fiatalság körében. Egyértelműen a tinédzserek húzzák felfelé a mobilozással töltött idő átlagát.
A beszámoló szerint délután nyomkodják a legtöbbet az okostelefonjukat az emberek, és ezen belül is kettő intenzívebb időszakot lehet kiemelni. Délután 3 órakörül van egy csúcs, majd ezt követően pedig este 10 órakor egy újabb aktivitási csúcs jön, aminek 7 óra után indul a felfutása. 10 után pedig hirtelen mintha elvágnák a mobilozást, jelentősen zuhan az aktivitás, amiből arra következtetek a szakértők, hogy a legtöbb ember 10 óra körül megy aludni. Abban pedig semmi meglepő nincs, hogy a lefekvés előtti percek még telefon nyomkodással telnek el.
Egyebek mellett arról is szó esik a felmérésben, hogy átlagosan 58 alkalmazást használnak a fiatalok, ami váratlanul sok. Abban viszont már semmi váratlan nincs, hogy melyek a legtöbbször használt programok. A Facebook, a Chrome böngésző, a TikTok, a Messenger, a YouTube és az Instagram az a hat applikáció, ami az összes képernyőidő csaknem 60%-át teszi ki. Ezt követően már vegyesebb a kép, de azért megvan az a 30 applikáció a legtöbb telefonon, ami a teljes mobilhasználat háromnegyedét adja országosan.
A Facebook, a Messenger és a YouTube szinte mindenkinek hozzátartozik a hétköznapjaihoz. Ez a három szolgáltatás, ami a megkérdezettek 94-96%-ánál napi használatban van.
Noha sok helyen a Facebook (16,7%) népszerűsége már megtört a fiatalok körében, de itthon erről egyelőre nincs szó, csak a tiniknél van előnyben a TikTok. Főleg mióta videókban is nagyon sokat erősödött a Meta platformja, azóta újra nyeregben van, és magabiztosan vezet a Chrome (12,4%) előtt a 16-35 éves korcsoportban.
Ha csak a 16-19 éves felhasználókat vesszük, akkor azért már a YouTube és a TikTok az igazán erős. Főleg a lányokat szippantja be a TikTok, a köreikben ez magában 37%-os képernyőidőért felel, míg a fiúknál a TikTok és a YouTube együtt is kevesebb időt, mintegy 34%-ot emészt fel a mindennapok során. A 25 évnél idősebb réteg az, ahol már a Facebook kerül az előtérbe a nagy online platformok közül. A böngésző használata is z kor előrehaladtával lesz egyre jelentősebb, ami vélhetően azt jelenti, hogy minél idősebb valaki, annál fogékonyabb például a hírek olvasására.
Érdekessége a felmérésnek, hogy a kutatók arra jutottak, hogy a fiatal nők a legnyitottabbak arra, hogy az okostelefonjukon sokat játszanak. A 25-29 éves hölgyek 25%-ánál az eszközhasználatnak több mint a harmadát játékok futtatása teszi ki. Általánosan is elmondható, hogy a nők többet játszanak mostanra mobilon, mint a férfiak, de érdekes módon a tinik a játék helyett is inkább a TikTokot és a YouTube-ot választják.
Az üzenetküldő szolgáltatások körében a Messengert a Viber követi a népszerűségben, ez után jön a sorban a WhatsApp, majd pedig a Telegram következik, és a vizsgált szolgáltatások között a Signal zárja a sort. Érdekesség még, hogy itthon a BeReal egészen jól áll, noha nem lehet nagyon felkapottnak nevezni, de a Tinder és a Signal aktivitási szintjét hozza.