Az elmúlt évek során már rengeteget hallottunk a szilárdtest akkumulátorokról. Ettől a technológiától várja mindenki a megváltást. Elsősorban a járműiparban lenne nagy hatása, de igazából mindenhol megtalálnák a helyét, ha végre elkészülne, és tömegesen lehetne gyártani.
Az autógyártók között a Toyota a legnagyobb, aki a szilárdtest akkumulátorok fejlesztése mellett tette le a voksát. Már hosszú ideje ölnek bele rengeteg pénzt és energiát, ami nem meglepő annak tükrében, hogy a vállalat jelenleg a villanyautózásból elég rendesen kimaradt. A tervük az, hogy a szilárdtest akkumulátorokkal újra hatalmasat alkossanak, de most kiderült, hogy hiába éreztük az elmúlt időszakban egyre közelebb a technológiát, még mindig nagyon távol van.
A Toyota Times lapban megjelent beszámoló szerint a vállalat a 2027-2028-as évre szeretné azt elérni, hogy végre lehessen kereskedelmi forgalomban kapni szilárdtest akkumulátorral szerelt Toyotákat. Azonban ezt senki ne úgy képzelje el, hogy onnantól ténylegesen tömegesen kerülhetnek forgalomba ilyen járművek. A 2027-es pénzügyi évre csak annyi a cél, hogy minimális példányszám, nagyon alacsony volumen mellett valósuljon ez meg. Néhány ezer autót kell elképzelni éves szinten.
A lap jelentése szerint 2030-tól beszélhetünk majd tömeggyártásról, de sajnos még ez sem milliós nagyságrendeket takar. Ha minden jól megy, és reálisan nézzük a jelenleg helyzetet, akkor úgy lehet számolni, hogy néhány tízezer autóhoz elér akkumulátort tud majd előállítani a gyártó. Ez alapján a következő hét évben a Toyota nem reménykedik abban, hogy a szilárdtest telepek tényleg alternatívát jelenthetnek a mostani megoldásoknak.
A vállalat célja az, hogy 1200 kilométeres hatótávolságot tudjanak elérni egy hétköznapi személyautóval, a töltése pedig ne tartson 10 percnél tovább.
A gyorstöltés és a hatótáv az elmúlt évek során folyamatosan fejlődött, de az egészen biztos, hogy ezeket a paramétereket egyelőre megközelíteni sem tudjuk. Persze a hatótávban még a mostani „hagyományos” akkumulátorok is tudnak jók lenni, csak kellően masszív kapacitásban kell ezeket összehozni a járművek padlójában. De az egészen biztos, hogy az 1200 km-es hatótáv nem 10 perces töltéssel párosulna. A cég tervei között szerepel egy szerényebb telep is, ami 1000 km-es hatótávot ígérne.
A Toyota egy Idemitsu Kosan nevű vállalattal közösen fejleszti a saját szilárdtest akkumulátorát. Ez utóbbi már viszonylag nagy tapasztalattal rendelkezik ezen a fejlődő területen, és olyan komponensek előállítására fókuszál, amik a telepekbe kerülnek majd. Ezek az akkumulátorok rugalmas, kiemelkedően jól tapadó és repedésálló szilárd elektrolit anyagot használnak majd, és a kerámiához hasonló szulfidokból készül. Ezek jelentős előrelépést hoznának a jelenleg alkalmazott akkumulátorokhoz képest, ha a gyártásukat végre meg tudnák oldani nagy volumenben.
Már vannak működő szilárdtest akkumulátorok prototípus formájában a cégnél de van még munka bőven. A Toyota Timesban szereplő információk szerint még sok feladat vár a fejlesztőkre minden téren. Ki kell alakítani a stabil ellátási láncot a nyersanyagtól kezdve a tömeggyártáshoz, valamint javítani kell a minőségen, miközben költségeken pedig muszáj faragni.