Shop menü

MOTOGP 14 - PÓNIBÓL IGAZI TELIVÉR

A MotoGP 14 képében egy minden eddiginél érettebb, kiforrottab motorverseny-játékot kaptunk.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
MotoGP 14 - Póniból igazi telivér

I. oldal

Rengetegen csalódtak az utóbbi években a Forma 1-ben, a NASCAR pedig eleve sosem számított túl népszerűnek Európában. Nem csoda hát, hogy sokan a MotoGP-t tartják az utolsó, még igazán izgalmas és élvezetes technikai sportnak, ahol persze számít a gép is, de javarészt mégis a versenyzőn múlik. Az olasz Milestone stúdió azonban nem ennyire válogatós. 1994-es alapítása óta a csapat olyan játékokkal tette le a védjegyét, mint a Screamer, majd a Superbike, később pedig az SBK és 2007-től kezdve a MotoGP. Közben azért befigyeltek még véletlenszerű módon olyan dolgok, mint a The X Factor Sing, meg kisebb autós anyagok is, mint az Alfa Romeo Racing Italiano, vagy éppen a Corvette Evolution GT.

Az utóbbi években viszont már leginkább csak a WRC-játékokra és a MotoGP-re koncentrált a brigád, változó eredménnyel. Míg autós fronton alaposan el vagyunk látva anyagokkal a Forza Motorsport, a Gran Turismo, a GRID, vagy éppen a Dirt sorozatnak köszönhetően, addig láthatóan a nagy stúdiók kerülik a motoros játékokat. A Milestone is közepesen alacsony költségvetésből próbálta kihozni az újabb és újabb MotoGP-részeket, ám most, 2014-re a sorozat végre beérett. Legalábbis nagyjából, mert odáig azért nem jutott el, hogy például megjelenjen Steamen. A tesztpéldány kézhezvételét követően visszarepültem az időben néhány évet, és 2 DVD-ről telepítettem fel a játékot, majd beírtam a CD-kulcsot. Nem is emlékszem, mikor hallottam utoljára felpörögni a lemezmeghajtót a PC-mben, igazából meglepett, hogy még működik.

Ezt követően még egy launcher is fogad minket, enélkül nem lenne eléggé régivonalas a játék. Itt néhány alapvető beállítást tehetünk meg, és amikor azt mondom, hogy alapvető, akkor úgy is értem: a felbontáson és a V-syncen kívül bepipálhatunk egy opciót a hang fül alatt (hangok kikapcsolása), és két grafikai opciót, melyek közül az egyik a magasfelbontású textúrákat állítja. Mindenesetre nem tudom, hogy az alacsony felbontású textúrák milyenek lehetnek, ha ez a magas szint amit láttam, de ettől függetlenül meg kell hagyni, a MotoGP 14 sokkal jobban néz ki, mint elődei. A pályák nem annyira sterilek, találunk részleteket, a bevilágítás korrekt, a motorok és a versenyzők modelljei pedig remekül sikerültek. A grafika összhatásán ugyan érződik, hogy nem egy csúcs kiadó játéka, de alapvetően nincs vele baj.

A vezetési modell pedig egyszerűen kiváló. Ami persze azt is jelenti, hogy nehéz megtanulni, viszont ahogy belejövünk, egyre jobb játékélményt ad. Habár nem olyan részletesen, mint a Forza Motorsportban, de ahhoz hasonló elven itt is több szinten kapcsolhatjuk ki a segítségeket, és közelíthetjük a játék fizikáját a valósághoz. A legalacsonyabb szinttel bárki elboldogul, még talán az is, aki életében nem próbálkozott hasonlóval. Egyre feljebb haladva aztán megmutatja magát az olasz srácok által kódolt szimuláció részletessége, és a legmagasabb szinten már a legapróbb hibák is azzal járnak, hogy a hátsó felünkön csúszunk ki a pályáról, vagy a levegőbe repülünk. Autót a legtöbben vezetünk a való életben, motort azonban kevesebben. Így amíg a Forma 1-ről lehet egy halvány elképzelésünk otthon kiszállva a Suzukiból, a MotoGP, és egyáltalán, a keményvonalas motorverseny annyira más világ, hogy az agyunknak egyszerűen rá kell állnia.

II. oldal

Viszont ha sikerül, az érzés fantasztikus. Én játszottam több korábbi MotoGP-résszel is, de minden alkalommal hatalmas elégedettséggel tölt el, amikor tökéletes ívben, tökéletes gázzal sikerül bevennem egy kanyart. Minden egyes előzés óriási izgalom, hiszen elég egy apró koccanás, és máris röpülünk le a motorról. Ezen mondjuk segíthet az autós játékokból átvett idővisszatekerés lehetősége, ami elképzelhető, hogy sokak számára kiábrándító lesz, de mind a Forza Motorsport, mind pedig a GRID megmutatta, mennyire hasznos eszköz a felesleges frusztráció elkerülésére. Az egész vezetési modellel egyetlen problémám akadt: talán még mindig túlságosan elnéző a játék az aszfaltcsík elhagyásával kapcsolatban, amit néha csúnyán ki lehet használni.

Ráadásul mindenkinek meg kell találnia azt a stílust, amivel a legjobban boldogul. Erre a játék öt lehetőséget kínál, mely a Balanced, a Body Out, az Old School, az Elbows to the Ground, és a Shoulders Out. Szerencsére a készítők nem feltétlenül dobnak bele minket a mély vízbe, ugyanis versenyzőnk megalkotása után a karrier módot elindítva az alacsonyabb, Moto3-as osztályban kezdünk, és onnan kell felküzdenünk magunkat a királykategóriába. Jó dolog, hogy nem feltétlenül kell nyernünk, a játék olyan kihívásokat állít elénk, melyeket elég nagy eséllyel teljesíteni is tudunk - például érkezzünk be az első 10 hely valamelyikére. Mindenképpen a karrier móddal érdemes kezdeni, majd utána belevágni a bajnokságba, ezzel a kettővel nyithatjuk ki ugyanis a MotoGP 14 tartalmainak nagy részét, így a további versenyzőket és motorokat is.

Mire eljutunk a MotoGP-ig, és meg is nyerjük, jó pár órát beletehetünk a játékba, szóval a szavatosságra nem lehet panasz, főleg úgy, hogy azért akad még itt más is. Az Instant Race, a Time Attack és a Grand Prix eléggé magától értetődő, így ugorjunk is a maradék kettőre, melyek jóval érdekesebbek. Ezek a Real Events 2013 és a Challenge the Champions. Előbbi a tavalyi, eléggé eseménydús szezont veszi alapul, abból játszhatunk újra néhány legendás versenyt (pontosabban azok bizonyos részleteit), melyek keretein belül különböző kihívásokat állít elénk a játék. Katarban például az előzést elrontó, és több pozíciót visszaeső Rossival kell három kör alatt felküzdenünk magunkat legalább a harmadik helyig. Néha a valóságot is meg kell változtatnunk: a Mugello pályán például Marquez motorja röviddel a verseny vége előtt súlyosan megsérült és kiesett. Nekünk az lesz a feladatunk, hogy hozzuk vissza őt, és szerezzük meg a második helyet.

Ehhez nagyon hasonló a Challenge the Champions. Itt ugyanígy feladatokat kell teljesítenünk, csak éppen a MotoGP múltjából, a legnagyobb klasszisokat irányítva. Biaggival meg kell akadályoznunk, hogy Checa megelőzzön minket, Criville-el öt kőrön belül meg kell szereznünk az első helyet a hetedikről, Barrost irányítva meg kell várnunk, míg Lawson és Schwantz megküzd egymással, megelőzni őket, majd megtartani az első helyet, és hasonlók. Az egész persze körülbelül ugyanaz, mint amit a Codemasters az utóbbi években behozott az F1-játékokba, de minden sportnak megvannak a maga legendái, és én senkit nem fogok hibáztatni azért, ha ezeket előveszi.

III. oldal

Ami viszont számomra kicsit érthetetlen, az a Safety Car mód. Ezt kizárólag online lehet játszani, és nincs más feladatunk, mint hogy a biztonsági autóval fussunk egy időt. Eleve bizarr gondolat, hogy egy tisztán a motorversenyre koncentráló játékban autót kelljen vezetni, ám ennek ellenére értem a készítők logikáját. A MotoGP-ben ugyanis most vezették be az utcai forgalomban is éppen a hetekben megjelenő új BMW M4-et biztonsági autóként, ezt az autót pedig gyakorlatilag az egész világon mindenki nyálcsorgatva várta, akit kicsit is érdekelnek a benzinnel működő dolgok. Mindezt el is tudnám fogadni, ha nem lenne rettenetes, de tényleg, borzalmas a verda irányítása. Azt hihetnénk, hogy az utóbbi évek WRC-játékai után legalább decens módon el tudja ezt készíteni a stúdió, de sajnos nem ez a helyzet. Érdemes nagy ívben elkerülni.

A MotoGP 14 tálalása is rendben van. Minden menüpont magától értetődő, az átvezető filmek megadják a hangulatot egy-egy pálya előtt, és ugyan itt-ott lopott egy kicsit a Dirt-től, de ez legyen a legkevesebb. Ráadásul egy apró ötlet nagyon tetszett, ami pedig a motorok finomhangolásához kapcsolódik. A játék részletekbe menő módon ad lehetőséget az apró dolgok beállítására, de aki nem ért ennyire a témához, az megteheti ezt egyszerűbben is, elbeszélgetve a technikussal. Simán megmondhatjuk neki, hogy mi a bajunk a masinánkkal (például fékezéskor túlságosan riszál), majd feltesz még néhány kérdést, és ez alapján csinál nekünk egy beállítást, amit rögtön le is tesztelhetünk. Ha nem tetszett, akkor egy mozdulattal visszaállíthatjuk az előző állapotot.

A MotoGP 14 tehát egy jó játék. Sőt, megkockáztatom, hogy az egyik legjobb kötöttpályás motorverseny-játék, ami valaha készült. Sajnos az autós társaihoz képest alacsonyabb költségvetés még azért látszik rajta - nem olyan kifinomult, nem olyan részletgazdag, mint azok, és annyi lehetőség sincs benne. De aki ma virtuálisan át akarja élni a MotoGP nyújtotta izgalmakat, az nem talál ennél jobbat.

Platformok: PC, PS3, Xbox 360, PS4

Tesztplatform: PC

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére