Az kétségtelen,hogy a rengeteg embert, több kontinensen foglalkoztató Rockstar elképesztően jó, tartalmas és népszerű játékokat készít, a Grand Theft Auto-sorozatot vagy a Red Dead Redemptiont nyilván senkinek nem kell bemutatni. Azonban a hosszú évek alatt rengeteg egykori és aktív alkalmazott számolt be arról, hogy a munkahelyi kultúra rendkívül rossz és brutálisak a túlórák. A Red Dead Redemption 2 megjelenése óta azonban a vállalat azon dolgozik, hogy ez megváltozzon, ennek részleteit pedig Jennifer Kolbe, a Rockstar egyik vezetője közölte a munkatársakkal egy belsős e-mailben.
"Az utóbbi pár hónapban a cég minden területén komoly munkát végeztünk: megvizsgáltuk a folyamatokat, és próbáljuk eldönteni, hogy mi az ami működik és mi az, ami nem. Reméljük, hogy a legtöbbetek már érez pozitív változásokat, de aki még nem, hamarosan az is fog" - kezdi a vezető.
Kolbe olyan változtatásokat lengetett be 2020-ra, mint a flexibilis munkarend a Rockstar amerikai és brit stúdióiban, a menedzsment továbbképzése, névtelen kérdőívek a visszajelzéshez, és általánosan jobb kommunikáció a csapatokon belül. Ezen kívül ígéretet tett a crunch visszaszorítására is.
"Tudatos lépéseket tettünk a fejlesztési folyamatok átalakítására, hogy csökkentsük a túlórák szükségességét. Tudjuk, hogy még sok tennivalónk van ezen a területen, de tovább dolgozunk azon, hogy pontosabban be tudjuk lőni a játékokhoz és DLC-khez szükséges munkaidőt úgy, hogy mégis megmaradjon a szükséges kreatív rugalmasság, ami az ilyen nagy projekteknél szükséges" - folytatódik a levél.
A Rockstar munkahelyi kultúrája körül akkor alakult ki nagyobb felháborodás, amikor a társalapító Dan Houser a Red Dead Redemption 2 megjelenése után azt nyilatkozta, hogy a fejlesztés vége felé ő és az írói csapata több mint 100 órákat dolgozott hetente, hogy be tudják fejezni a játékot. De egy átlagos munkatárs esetében is bevett szokás volt heti 60 órákat dolgozni. Ezen kívül felmerültek szexuális zaklatással kapcsolatos problémák is, és hogy alapvetően a Rockstar a Houser-fivérek vezetése alatt egy rendkívül zárt, fiús klubbá alakult.
A most nyilatkozó, a céget az utóbbi időben elhagyó munkatársak már arról beszéltek, hogy a kultúra tényleg javulásba kezdett, és a vezetők elkezdték úgy menedzselni a vállalatot, mint egy vállalatot, tehát jóval tudatosabban. Ami fontos, mert a Rockstar nem egy kis cég a maga több mint 2000 alkalmazottjával. A beszámolók szerint még a koronavírus-járványt is jól kezeli a menedzsment, és hangsúlyozzák, hogy nem probléma, ha nem mindenki olyan produktív otthonról, mintha az irodában lenne.
Ezzel párhuzamosan folyamatos volt a változás az utóbbi évben a vezetők körül is: Dan Houser egy ideig csak hosszú szabadságra ment, majd távozott a cégtől, ezzel párhuzamosan pedig új vezetők kerültek a San Diegóban és a Lincolnban működő két nagy stúdiórészleg élére is., számos olyan vezetőt és menedzsert pedig menesztettek, akikről a vizsgálatok során kiderült, hogy komolyan hozzájárultak a rossz szokások kialakulásához.
A beszámolók szerint a Rockstar folyamatosan javítja a technológiát és a tervezést, hogy elkerülhető legyen a crunch, és a munkatársak úgy vélik, hogy Dan Houser távozásával kevesebb olyan utolsó pillanatban eszközölt változás és újraírás lesz, ami brutális túlórákhoz vezet a fejlesztés végén.
Úgy tudni, a menedzsment egy új tervvel állt elő az éppen fejlesztés alatt álló következő Grand Theft Auto-epizódra. Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a játék "közepes méretben" fog megjelenni (ami Rockstar-mércével mérve még mindig óriási), és ezt később rendszeres frissítésekkel bővítik majd, ami így csökkenti az alapjáték fejlesztése közben a stresszt és a crunch-ot.
Persze kérdés, hogy mi tog történni akkor, amikor a fejlesztés teljes gőzre kapcsol, és mindenkin ott lesz a nyomás, hogy egy olyan játékot adjanak ki a kezeik közül, ami méltó a Rockstarhoz: "Elég sok és jó változtatás történt ahhoz, hogy itt maradjak a cégnél és adjak ennek egy esélyt, de meglátjuk, mi történik majd akkor, amikor a leadás előtt nagyon megnő a nyomás" - nyilatkozta egy jelenlegi munkatárs.
Dan Houser visszavonult a stúdiótól
A Red Dead Redemption 2 fejlesztése alatt a legrosszabb talán az Egyesült Királyságban, Lincolban működő stúdiónak volt, ahol főként a minőségellenőrzéssel, teszteléssel foglalkoznak. Itt gyakorlatilag kötelező volt a crunch, a mobiltelefonokat el kellett zárni egy szekrényben, és a redőnyöket teljesen le kellett húzni, hogy az "érdeklődő" rajongók ne láthassanak be.
Itt szintén komoly változások történtek: a játék megjelenése óta a Rockstar minden megbízási szerződéses munkatársat felvett teljes munkaidős alkalmazottnak, megemelték a fizetésüket, opcionálissá tették a túlórát, ráadásul ezt 150%-kal fizetik, és alapvetően lazítottak a munkakörülményeken.
"Az egész munka sokkal nagyobb élmény most" - mondja az egyik tesztelő.
A skóciai Rockstar North, a Rockstar San Diego és a Rockstar New York munkatársai is lassú, de pozitív irányba tartó változásokról számoltak be, és ugyan a fizetést még keveslik, az életminőségük határozottan jobbá vált az elmúlt hónapokban. Abban mindenki egyetért, hogy ekkora cégnél valószínűleg évekig tart majd, mire minden fronton megtörténik az átalakulás, és csak remélni lehet, hogy addig is a jó irányba mennek, de most úgy látszik, hogy a Rockstarnál mindenki visszafogottan ugyan, de optimista a jövőt illetően.