Shop menü

MIRE ELÉG EGY ÚJ AMD APU JÁTÉKOS SZEMMEL?

Legújabb tesztünkben költséghatékony konfigurációkat hasonlítottunk össze. Raven Ridge versus GT 1030. Round 1, fight!
Svindler ^2
Svindler ^2
Mire elég egy új AMD APU játékos szemmel?

Egy költséghatékony konfiguráció alapjai

Galéria megnyitása

A nagy Raven Ridge tesztünkben megígértük, hogy visszatérünk még az új AMD APU-k integrált grafikus egységeire. A fórumban szinte vérre menő vita alakult ki arról, hogy Pentium + GT 1030 párost vagy egy új Ryzent érdemesebb-e venni, úgyhogy a mai napon nem csak a két integrált VEGA teljesítményét vesézzük ki alaposabban, hanem a GT 1030-asét is. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a tesztekbe, fussunk át a versenyzők specifikációin, kezdve a processzorokkal.

Galéria megnyitása

Nos, itt egy pillanatig sem kérdéses, hogy a Ryzenek vannak előnyben. Az eddigi processzortesztjeinket alapul véve a Pentium G4560 csak addig tarthatja az iramot velük, amíg maximum két szálon fut a feldolgozás (akkor körülbelül a 2200G szintjén van). Ahogy jobban párhuzamosítható feladat elé állítjuk a versenyzőket, a Ryzenek elhúznak, mert hát a négy mag azért négy mag. Viszonyításképpen érdemes az előző írásunkban a Core i3-7100 eredményeit nézni, az a legtöbb tesztben bő 10%-kal gyorsabb, mint a Pentium (szándékunkban áll később Pentiumokkal is bővíteni a processzortesztünket, de még várunk az Intel következő generációs megoldásaira).

Galéria megnyitása

Grafikus vezérlők frontján már egy kicsit vegyesebb a kép, de a 2200G-vel hasonlítgatva alapvetően a GT 1030 felé billen a mérleg a számok alapján. A maximális boost órajele ugyanis még tuning nélkül is elérheti az 1600 MHz-et, így nagyobb a számítási kapacitása, mint a Vega 8-nak, és akkor még nem beszéltünk a memória-sávszélességről. Ez persze papíron alig magasabb, szinte elhanyagolható a különbség, de ne feledjük, hogy az integrált grafikus vezérlők esetében a processzor is ugyanazt a memóriát használja. A Vega 11 a nyers teljesítményét tekintve jóval előttük van, de már az eddigi tapasztalatainkból is tudjuk, hogy az esetek nagy részében lefogja a memória, így tuningolva a Vega 8 is képes beérni. Na de erről majd egy kicsit később beszélünk részletesebben is, most nézzük meg, mennyibe kerülne a két konfiguráció alapja.

Galéria megnyitása

Ha azonos árból akarjuk kihozni a két konfigurációt, akkor a Ryzen esetében belefér egy jobb processzorhűtő, vagy egy fejlettebb, B350-es alaplap, amin lehet akár M.2-es PCI-E foglalat, valamint USB 3.1 Gen 2 port is. Ráadásul jelenleg olyanok a memória árak, hogy a 3200 MHz-es példányok körülbelül ugyanannyiba kerülnek, mint a 2933-3000-es KIT-ek. Ha vásárláskor ezt látjuk, akkor értelemszerűen érdemes a magasabb órajelűt választani, mert teljesítmény javulást hoz a Ryzenek esetében (erre később még visszatérünk). G.Skill, HyperX és Corsair memóriákkal eddig jók a tapasztalataink a Raven Ridge mellett, de főleg ha magasabb órajelre törekszünk, érdemes megnézni a választott alaplaphoz tartozó kompatibilitási táblázatot a gyártó honlapján, hogy ne érjen otthon minket kellemetlen meglepetés (a támogatott feletti órajel használata tuningnak számít a memória esetében is).

Most pedig következzen az, amiért mindenki jött, a tesztek!

Tesztkonfiguráció

Alaplapok: ASUS TUF B350M-PLUS (AM4) és Gigabyte GA-Z270-HD3P (LGA-1151)

Processzorok: Ryzen 3 2200G, Ryzen 5 2400G, Pentium G4560

Grafikus vezérlők: ASUS PH-GT1030-O2G és az integrált Radeonok

Memória: Corsair DDR4-3000MHz KIT (a Ryzenek esetében 2933 CL16-on, a Pentiumnál 2400 MHz-en), G.Skill DDR4-3200 CL14 (tuninghoz)

Háttértár: Samsung 840 Pro 128GB és Samsung 850 EVO 500GB SSD

Operációs rendszer: Windows 10 Home x64 minden frissítéssel

Driverek: GeForce 390.77 (GT 1030), februári Raven Ridge driver

Megjegyzés: a GT 1030-at lemértük a Pentium mellett a 2200G-vel is, mert kíváncsiak voltunk, hogy találunk-e olyan játékot, ami nagyon ráfekszik a processzorra (spoiler: találtunk). Az ASUS GT 1030-asunk gyárilag tuningolt volt, de mivel alig húztak rajta valamit, és szinte lehetetlen olyat venni, amin ne lenne egy minimális OC, ezért nem állítottuk vissza referencia órajelekre.

Szintetikus és játéktesztek

Galéria megnyitása

A Fire Strike általában jó indikátor, hogy a régebbi címekben hogy megy egy kártya, míg a Time Spy a modern játékokhoz lehet iránytű. Ez alapján a GT 1030-nak azért van bő 20% előnye az olcsóbb Vegához képest. Mindjárt kiderül a gyakorlatban is így van-e.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Ahogy az az első néhány tesztből is látszik, általában teljesül a papírforma, de nagyon sokat számít a felbontás, és a beállítások. A Vega 8 a tapasztalataink szerint kisebb felbontáson és magasabb minőségi beállításokon egyre közelebb kerül a GT 1030-ashoz.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A Final Fantasy XV és a GTA V a tökéletes példa arra, amikor két processzormag egyszerűen kevés. A GTA általában kifejezetten fekszik a GeForce-oknak, de a Pentium még a GT 1030-ast is lefogja normal beállítások mellett. Felcsavarva az opciókat (és búcsút intve a 60 FPS-nek) már helyreáll a rend, csak az FPS szám jobban ugrál a Pentium mellett. A Final Fantasy egy modernebb motort használ, és még Lite beállítások mellett is elég látványos tud lenni. Sajnos 1080p-ben mindkét konfiguráción játszhatatlan, de 720p-ben még van remény. A teszt készültekor a teljes verziós játék még nem állt rendelkezésünkre, így a benchmarkot használtuk, ami ennél jobban nem engedi piszkálni a beállításokat.

Játéktesztek 2/3

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A DirectX 12-es Hitman megöli a GeForce-ot, a Radeonok sokkal jobban teljesítenek, még 1080p-ben is játszható velük a játék 30 fps-sel (a stabil 60-at viszont 720p-ben még teljesen lecsavart beállításokkal sem lehet elérni, szóval kár küzdeni érte). A GT 1030 a DirectX 11-es renderert használva ennél sokkal jobban teljesít, átlagban úgy 50%-kal, de mivel a Ryzenekről nem volt DX11-es mérésünk, így nem tartottuk volna fairnek ezeket az értékeket használni (aki ki tudja próbálni, megírhatná a fórumon, hogy a Ryzenek is gyorsulnak-e).

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A többi játékban nagyrészt teljesül a papírforma, de itt-ott látszik, hogy a magasabb minőségi beállításokkal a Vega 8 közelebb hozza magát a GT 1030-hoz. Persze nem mindegy, hogy milyen opciókat tekerünk fel, mert amik a sávszélességet gyilkolják, azok akár tovább is ronthatják a Radeonok szereplését.

Játéktesztek 3/3

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A Sleeping Dogs esetében kellemes meglepetés volt, hogy milyen jól játszható 1080p-ben is, bármelyik megoldással, a Witcher 3-nál azonban ki kellett vegyük a Pentiumos eredményeket, mert össze-vissza ugráltak. Az újratelepítés sem oldotta meg a problémát, úgyhogy inkább szanáltuk az eredményeket. Egyébként, mint sok játékban, a Witcherben is a 900p tűnik az arany középútnak. Ezen már elég jól lehet játszani, és még a részletek sem bújnak el.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A Total War esetében is ez a helyzet, és az az igazság, hogy néhány játékban kell is az extra felbontás, jobban, mint a minőségi beállítások. Tehát hiába játszható 720p-ben a Warhammer, egyszerűen kevés a pixel a sok egységhez és gombhoz.

Galéria megnyitása

A Wolfenstein azt mutatta meg, hogy Vulkan API mellett a Radeonok verhetetlenek. Az AM4-es rendszeren kritikán alul teljesített a GT 1030, de ott valami szoftveres gubanc lehetett, mert a teljesen nulláról újrahúzott Pentiumoson már tűrhetően muzsikált. Igazából nem gondoltuk, hogy ennyire friss játék jól fog futni, de meglepő módon még a Vega 8 mellett is valós opció az 1080p, és akár még a beállításokkal is lehet játszani.

Galéria megnyitása

A World of Tanks-ot nem meglepő módon a GeForce uralta, de még a Vegákkal sem lehetetlen elérni a 60 fps-t benne.

Fura eredmények, online játékok, minimum fps

Különös eredmények

Biztos sok olvasónknak feltűnt, hogy a legtöbb tesztben a Pentiummal egy bolhányit jobban teljesített a GT 1030, mint a 2200G-vel. A kivételek azok a játékok, amik kihasználták már ilyen grafikus vezérlők mellett is a több mag adta lehetőségeket. A magyarázat, hogy valamiért a GT 1030-ast használva a 2200G nem használta a boost órajelét, tehát végig 3,5 GHz-en ketyegett, pont mint a Pentium, ami azonos órajelen pár százalékkal gyorsabb egy szálon. Ez valószínűleg a kezdetleges BIOS hibája, ami olyan apróságokkal is megörvendeztetett minket, mint hogy levonta az iGPU-nak szánt memória mennyiséget akkor is, amikor kikapcsoltuk azt (ezen lehet segíteni az UEFI-ben az UMA foglalás kilövésével). 3,7 GHz-en egyébként már valószínűleg nem jelentkeztek volna a különbségek.

Overwatch és Heroes of the Storm

Az előző oldalakon főleg single player játékokkal foglalkoztunk, amiknek vannak beépített benchmarkjaik. A World of Tanks persze kifejezetten multira van, de készítettek hozzá a motor frissítésekor egy tesztprogramot, ezt használtuk mi is. Azonban kíváncsiak voltunk rá, hogy mit mennek ezek a megoldások a manapság népszerű eSport játékokban, mint az Overwatch és a HotS. Mivel ezekben random meccseket játszottunk random pályákon, így hiába készült több mérés mindegyik grafikus vezérlővel, nem tartottuk jó ötletnek bedobni a többi diagram közé, mert pályánként változik az fps, így ezek csak irányadók, hogy körülbelül hol helyezkednek el egymáshoz képest a grafikus vezérlők.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Mint kiderült, az ilyen egyszerűbb motorok (főleg alacsony beállításon) inkább a GeForce-nak kedveznek. Az eltérések körülbelül olyanok, mint a World of Tanks benchmark esetében, azzal a különbséggel, hogy a Pentium mellett 10%-kal alacsonyabb volt a minimum FPS (az Overwatch esetében 50 fps körül). Mivel ezek olyan játékok, amiknek jól áll a magas felbontás, így ragaszkodtunk az 1080p-hez náluk, főleg hogy így is teljesen jó értékek születtek. A Heroes of the Storm még magas minőségi beállítások mellett is tökéletesen játszható 60 fps-sel bármelyik megoldáson, de a Vega 8 esetén az egyik pályán minimum fps-nek 45-öt mértünk, szóval ott azért kiakadni nem fog a számláló, míg a GT 1030 minimumja pont 60 volt. Legalábbis ha erős processzort kap, mert ha a botokkal is foglalkoznia kell, akkor mint látszik a Pentium egy kicsit karcsú neki (ezen mondjuk meglepődtünk).

Az Overwatch esetében nagyobb a szórás a térképeken, ott még a GT 1030 is be tud nézni 60 fps alá, de ettől még teljesen játszható marad a játék (a Vega 8 esetében 42 volt a legterhelőbb pályán a minimum fps). Bár ezeknél a játékoknál nem árt törekedni a 60 fps-re, de ha nem sikerül elérni vagy beérjük 30-cal, akkor még a beállításokat is elkezdhetjük feltekerni. Az Overwatch még közepes/magas vegyes beállításokon sem megy 30 alá, még a Vega 8 esetében sem (mindent persze nem tekerhetünk fel).

Minimum fps

Túl sok érdekességről nem tudunk beszámolni ezen a fronton, a legtöbb játékban szép kiegyensúlyozottak voltak a méréseink, csak két kiugró eset volt. Az egyik a Metro, amiben a Radeonok néhány jelenetnél az átlag fps felét produkálták, míg a GT 1030 a harmadát (de magasabbról is indult), a másik a Hitman, aminél csak a GeForce szenvedett, de nagyon. Utóbbinál viszont DX11 alatt a minimum fps is megtáltosodik, szóval az egyetlen igazán problémás eset a Metro volt.

Tuning, jobb memória és FreeSync

Tuning, jobb memória

Az integrált Vegákat nem olyan egyszerű túlhajtani, mint egy sima videókártyát. A szokásos tuningprogramok, mint az MSI Afterburner meghülyülnek tőle, szóval két út áll az extra teljesítményre vágyók előtt jelenleg: az UEFI-ben turkálás vagy a Ryzen Master program az AMD-től. Először az utóbbival próbálkoztunk, de sajnos jelenlegi állapotában ezt nem javasoljuk senkinek. Az addig betonstabil rendszer a legkisebb módosításoktól képes volt kifagyni, ha pedig feszültségekhez is nyúlunk, úgyis újraindításra lesz szükség. Hogy mennyire jól működik a Ryzen Master, az valószínűleg nem csak a szoftvertől függ, hanem az alaplaptól is, de egyelőre nekünk rosszak a tapasztalataink, tehát irány az UEFI (BIOS). Itt gyártótól függően még egy kicsit el lehet veszni a beállítások között, mert nem mindig egyértelmű, hogy milyen feszültséget kell emelni ahhoz, hogy az iGPU több naftát kapjon. Sajnos vagy az ASUS alaplapunk, vagy a 2200G-nk nem volt partner a túlhajtásban, de ha meg akartuk tartani a rendszer stabilitását, akkor csak 1300 MHz-ig merészkedhettünk, felette néhány játékban már fagyásokat produkált a rendszer. Pedig körülnézve a neten sok felhasználónak sikerült 1400 MHz fölé is vinnie a Vega 8-at, de mi így jártunk (persze kérdéses, hogy azok mennyire voltak stabilak, mert nálunk is volt olyan teszt, ami képes volt végigmenni 1400-zal).

Lemértük a 2200G-t a megemelt órajellel és úgy is, hogy csak a jobb memóriát pakoltuk mellé, majd kombóztuk a kettőt.

A táblázatból jól látszik, hogy már attól gyorsul néhány százalékot a Vega, hogy egy kicsit jobb memóriákat pakoltunk mellé. Ráadásul a memóriát beállítani ideális esetben két kattintás és betonstabil marad a rendszer is, tehát ez a legegyszerűbb módja egy kis plusz teljesítmény kisajtolásának, de nem az egyetlen. A GPU órajelének emelésétől is nő a teljesítmény, de ha túl magasra merészkedünk, és feszültséget is kell emelni, akkor szinte biztos, hogy kevés lesz a gyári hűtő (alapfeszültségen egyébként simán vitte a Vega 11 1250 MHz-ét a Vega 8). Átlagban ezzel a nem túl combos tuninggal bő 13%-ot javultak az eredményeink a Vega 8 esetében. (Fontos: a tuninghoz ha biztosra akarunk menni, legalább B350-es alaplap kell, az A320 esetében nem minden gyártó támogatja, az AMD pedig hivatalosan nem!)

A GT 1030-ast könnyebb tuningolni, csak egy Afterburner kell hozzá, és körülbelül ki is tudtuk hozni a maximumot, amit ezekből a kártyákból lehet. A teljes boost órajel 2 GHz környékén volt, a memória pedig simán felkúszott 7 GHz-re, de fontos megjegyeznünk, hogy főleg utóbbira semmi garancia nincsen, az olcsóbb példányokon lehetnek gyengébb RAM-ok, főleg itt, a belépőszinten. Átlag 11%-os előrelépést sikerült elérni így, tehát a Radeonokban egy kicsit több a tartalék, de nehezebb előhozni.

FreeSync

Van még a Raven Ridge integrált GPU-inak egy nagy előnye, amiről még nem beszéltünk, a FreeSync. A dinamikus képfrissítési rátának hála nem gond, ha ugrál egy kicsit az FPS, és nem tudjuk tartani a becélzott 60-at. Most biztos sokan felkapják a fejüket, hogy költséghatékony gép mellett mi értelme a FreeSyncről beszélni, de érdemes körülnézni a webshopunkban, manapság már 40 ezer forint alatt is vannak FreeSynces kijelzők. Ilyet használva pedig jobb élményt nyújthat egy Vega 8 is a GT 1030-nál, hiába gyengébb egy kicsit. A GeForce esetében ugyanis törekedni kéne arra, hogy a minimum fps se menjen nagyon 60 vagy 30 alá. De fontos megjegyezni, hogy az olcsóbb monitorok FreeSync tartománya sokszor 48 Hz-nél kezdődik, így ez az előny csak akkor él, ha 60 fps környékén játszunk (Overwatchban például).

Persze az Nvidiának is megvan a saját technológiája, a G-Sync, de az jóval magasabb árkategóriákban bukkan fel először, így nem valószínű, hogy költséghatékony gép mellé G-Sync-es monitort pakolnánk.

Verdikt

Alaposan körbejártunk a témát, ideje átbeszélni a tapasztalatokat, de előtte jöjjön a szokásos összegző diánk:

Galéria megnyitása

Átlagosan 17%-kal volt gyorsabb a GT 1030, mint a Vega 8, a Vega 11 pedig hasonló produkcióra volt képes, mint a GeForce (3,5% a különbség köztük). A nyers grafikus teljesítményt leszámítva a Pentium + GT 1030 kombónak még annyi (néhány helyzetben nem elhanyagolható) előnye van a Ryzennel szemben, hogy a GPU nem a rendszermemóriából foglal magának területet, tehát 8+2GB-tal gazdálkodik a rendszer, míg az integrált GPU esetében a 8GB-nak elégnek kell lennie mindenre. A jó hír az, hogy általában elég is, legalábbis játékok alatt mi egyszer sem tapasztaltuk, hogy ez gátja lenne bárminek, de aki sok programot futtat a háttérben (vagy mondjuk tonnányi füllel a böngészőit, mint én), és előre lefoglal 2 GB-ot az iGPU-nak, az lehet kevésnek fogja érezni a maradék 6 gigát. 16 giga memória mellett értelemszerűen már nem túl feltűnő a dolog.

Mi a Ryzenes rendszer előnye? Egyrészt a frissessége. Az AM4-es platform még sokáig velünk lesz és olcsón lehet vele hozzájutni korszerű technológiákhoz, mint a PCI-E alapú M.2 foglalat vagy az USB 3.1 Gen2 csatlakozó. Aztán az sem éppen elhanyagolható, hogy még a 2200G-nek is jelentősen izmosabb a processzor része, mint a Pentium G4560, és az újgenerációs Pentiumok érkezésével sem fognak változni az erőviszonyok, hiszen marad a két mag, csak minimálisan magasabb órajelen. Ez pedig azt jelenti, hogy a Ryzen mellé később, ha konszolidálódnak a videokártya árak, be lehet rakni egy erősebb példányt is, míg a Pentiumban azért nincsenek olyan nagy tartalékok, mint láthattuk, még egy belépőszintű grafikus kártya mellett is képes néha kifutni a szuflából (cserébe a GT 1030 eladható, míg a Vega 8/11 külön nem). Ráadásul a processzor sebessége nem csak a grafikus vezérlő miatt számít, jótékonyan hat az egész rendszer sebességére, és vannak terhelésformák, amiknél nagyon fontos (tömörítés, videó kódolás, lásd a processzoros tesztünket). Fontos még megemlíteni, hogy ha a nulláról építkezünk és behúzunk egy FreeSynces monitort is a kosárba, akkor a dinamikus képfrissítési ráta nagy előny a Ryzen mellett, és apró PC-t is könnyebb most AMD alapokon építeni.

Galéria megnyitása

Az előbbiek miatt szerintünk csak akkor érdemes a Pentium G4560 + GT 1030 kombót választani, ha nem tervezünk a következő években semmilyen bővítést, és olyan játékokat preferálunk, amikben elég erős a GeForce (mint például a World of Tanks vagy Overwatch, a GTA V esetében már képes lefogni a processzor). Minden egyéb esetben a Raven Ridge lehet a nyerő, de persze még tucatnyi apróság van, amit figyelembe lehet venni, és mindenkinek mások a prioritásai. Azért reméljük, hogy ma sikerült egy kicsit segítenünk a költséghatékony gépet építőknek, hogy meghozzák a döntésüket.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére