A mesterséges intelligencia az elmúlt másfél év legforróbb témája lett a technológiai világban. Bár kényes terület, de rendszeresen előkerül az a kérdés, hogy a modern hadviselésben mennyire veszik igénybe az MI. A napokban a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége (DARPA) bejelentette, hogy az amerikai légierő a pilóták székébe ültette az új technológiát.
A beszámoló természetesen túl sok részletet nem osztott meg a nagyközönséggel, de ez is éppen elegendő ahhoz, hogy némi betekintést nyerjünk abba, hogy már mennyire előrehaladott a mesterséges intelligencia használata a harctéren. Állítólag még harci helyzetben is eredményesen teljesített az MI egy valódi vadászgéppilótával szemben. Bár azért ezen a téren például maradtak nyitott kérdések.
Mint azt megtudhattuk a DARPA által kiadott beszámolóból, a mesterséges intelligencia tesztelését már 2022 decemberében elkezdték az Air Combat Evolution (ACE) program keretében. Ekkor még csak az volt a cél, hogy az MI rendszerek által vezérelt sugárhajtású repülőgépek képesek legyenek teljesen önvezető módban repülni úgy, hogy közben tökéletesen betartják az amerikai légierő által kijelölt biztonsági előírásait. A DARPA ACE programjában az autonóm üzemben jól vizsgázott a különleges MI.
Ezt követően szintet léptek a fejlesztések és a tesztek is. Egy ideig szimulátorokkal tesztelték azt, hogy a mesterséges intelligencia alapú vadászgép pilóta miként teljesít a valódi emberek ellen. Ezek a tesztek is jól mehettek, mert következő körben már egy General Dynamics X-62 (VISTA) kísérleti sugárhajtású gépbe is telepítették az MI pilótát. Az X-62 egy F-16D alapú gép, amit úgy módosítottak, hogy megfelelő gyakorlógép legyen a légierő oktatási programjának, és alkalomadtán technológiai fejlesztések tesztelésére is bevetik. Így ülhetett be az MI is ebbe a repülőbe.
2023 szeptemberében volt az első olyan teszt, amiben már nemcsak, hogy autonóm repülést teszteltek a DARPA és a légierő szakemberei, hanem valós körülmények között szimuláltak harci helyzetet. Az MI által kontrollált vadászgép egy valódi pilóta ellen küzdhetett meg a levegőben. A kísérleti X-62-ben ültek emberek is, de kiemelték a mostani beszámolóban, hogy semmi tennivalójuk nem volt, csak a biztonság garantálása miatt voltak jelen, és megfigyelő szerepet töltöttek be.
Egy F-16-os gép volt az ellenfele a „bevetésen”. Különböző gyakorlatokat, manővereket hatottak végre a sugárhajtású repülőkkel, egészen 600 méterig lejött az MI pilóta által uralt gép, és megközelítették a 2000 km/h-s sebességet is a teszt alatt.
A DARPA azt nem jelentette ki, hogy az összecsapást melyik gép nyerte meg, csak annyit mondtak a tesztről, hogy sikeresen zárult. Valószínűsíthető, hogy a cél igazából csak adatok gyűjtése volt, és ebből a szempontból volt elsősorban sikeres a teszt. Ugyanakkor a most feltárt információk alapján a mesterséges intelligencia nagyon gyorsan fejlődik ezen a területen. Az első repülési tesztektől alig több mint fél év alatt jutottak el addig, hogy már a harcászati képességeket próbálgatták.
2023-ban összesen 21 tesztrepülést teljesített a mesterséges intelligencia, a DARPA pedig elmondta, hogy idén tovább folytatódik a rendszer tesztelése és fejlesztése. A légierő emellett az MI-t egyéb formákban is igyekezik hasznosítani, például drónok vezérlésére is alkalmaznák, ezáltal nagyobb drónflottákat lehetne menedzselni.