Fontos már az elején kiemelni, hogy a játékok pontozása rendkívül szubjektív dolog, íróink közül sokan már-már kényszernek érzik, hiszen nem mindig szerencsés beskatulyázni úgy egy művészeti alkotást (mert jó néhány videojáték már annak minősül), hogy rányomunk egy pontszámot. Vagy ami sokszor még rosszabb, darabjaira szedjük szét és külön értékeljük egyes aspektusait, amikor az egész sokszor többet (vagy épp kevesebbet) ér, mint a részek külön-külön. Korábban ezért is engedtük elemzőinknek, hogy az értékelésnél ne csak a megszokott 4 szempont (látvány, hangzás, játékmenet, szavatosság) átlagát adhassák egy-egy játéknak, hanem +/- 5%-kal nyugodtan térjenek el ettől, sőt, esetenként akár többel is.
Idővel egyre sürgetőbbnek éreztük, hogy egy kicsit átalakítsuk a rendszerünket, mert a kisebb játékokra, indie címekre, és a műfajok határán táncoló, interaktív filmre hajazó játékokra nem igazán lehetett ráhúzni a mi kis értékelő dobozunkat. Ezért az utóbbi években észrevehettétek, hogy már nem csak a dobozt használjuk, hanem esetenként 10-es skálát, néha pedig semmit nem írunk egy-egy teszt végére.
A tizes skála egészen jól bevált, de azt meg sokszor olyan odavetettnek éreztük, nem volt elég informatív. Ritkán, de előfordult, hogy semmilyen pontszám nem volt egy teszt végén, ez előzetesek vagy MMORPG-k esetében fordult elő, mivel az utóbbiaknál annyi szempont merült fel, és annyira összetett játékok, hogy még a részpontszámos értékelődobozzal is képtelenség volt összegezni a velük átélt élményeinket.
Az Eurogamert elnézve – akik teljesen eldobták a pontozást – mi is elgondolkodtunk valami hasonló megoldáson, de úgy találtuk, hogy a számszerű értékelés és a jól kiemelt összegzés fontos, mert legalább azt megmutatja, érdemes-e egyáltalán foglalkozni a játékkal. Ugyanilyen lényeges az egységes forma és az egységes alapelvek mentén történő értékelés is, ami viszont sokáig nem volt pontosan körvonalazva oldalunkon. Ennek jegyében született meg a legújabb értékelőnk, ami nem csak új dizájnt kapott, de végre azt is megtudhatjátok, hogy a százalékok pontosan mit fejeznek ki. Lássuk!
0-9%: Teljesen elhibázott már a játék alapvető koncepciója is, rossz a kivitelezés, bugos, játszhatatlan, senkinek sem ajánlott, a puszta létezése is az emberiség ellen elkövetett bűntettel határos.
10-19%: Még a szánalmunkra sem méltó ez a programnak nem nevezhető kódsor kavalkád. Alapvető hibák maradtak benne, amik teljesen élvezhetetlenné teszik a játékmentet és még a külcsín is rémes. Sajnos a játék minden igyekezet ellenére halva született, még javításokkal sem valószínű, hogy ebből valaha is lesz valami.
20-29%: A játék súlyos hibáktól is hemzseg, még korai hozzáférésnek is kevés, amit ezen a ponton nyújtani tud (tisztelet a kivételnek, bár igazából annak se nagyon, ha ebbe a kategóriába kerül). Messziről kerülni kell.
30-39%: A fejlesztők itt már törekedtek arra, hogy valami jót hozzanak létre, de sajnos nem tudták kivitelezni, amit akartak. Az alapok jók, de vagy nagyon bugos az egész, vagy a külön még értékelhető részek nem egy konzisztens egésszé állnak össze. Talán néhány tapasz múlva a műfaj rajongóinak érdemes lehet vetni rá egy pillantást.
40-49%: A játék hellyel-közzel élvezhető, de lényegében még kiforratlan és ennél fogva felejthető is. Ha túl tudjuk tenni magunkat a hiányosságain, 1-2 délutánt el lehet vele tölteni, de még mindig jobban járunk, ha elmegyünk sörözni vagy lemossuk az ablakot…
50-59%: Közepes játék, abszolút élvezhető, de nem nyújt semmi újat, vagy különösebben emlékezetesebbet. Unaloműzőnek viszont megteszi.
60-69%: Egészen jó játék, ami akár lehetne a nyári uborkaszezon sztárja is! Nem épp újító szellemű, de egy működő receptet alkalmaz és tisztességes iparos munka.
70-79%: Ez már akár egészen egyedi játék is lehet, jó ötletekkel és igényes kivitelezéssel. Nem fogjátok megbánni a rászánt időt és pénzt. Az adott műfaj rajongóinak kötelező.
80-89%: Fantasztikus játék, akár még az év játéka is lehet. Szinte minden szempontból kiemelkedő, jó eséllyel csak apróságokba tudunk belekötni benne.
90-99%: Igazi klasszikus, amit még évek múltán is sűrűn emlegetni fogunk. Ez az etalon, amihez minden mást hasonlíthatunk.
100%: „A” játék. Adott kategórián belül a non plus ultra, egyszerűen tökéletes. Ha kijön egy ilyen, akkor mehetünk a híd alá, mert többé nem lesz értelme új cikkeket írnunk, mindenki ezt fogja tolni.
A fenti leírásból láthatjátok, hogy a jövőben (is) törekedni szeretnénk arra, hogy következetesen kihasználjuk a teljes skálát. Vagyis egy 50%-os játék az nem a csapnivaló kategória, hanem az a játék, ami a nagy átlagot képviseli. Persze a tesztek még így is szubjektívek maradnak, hisz továbbra is íróink véleményét fogják tükrözni, akik pedig mind különböznek egymástól, mások a preferenciáik és az ízlésük. Valakinek nagyobb súllyal bír a történet és az atmoszféra, mint a játékmenet, valakinél fordítva, egyesek könnyen elsiklanak a külcsín hiányosságai felett, ha a játékmechanikák csiszoltak, és így tovább. Pontosan ezért az értékelődoboz soha nem fogja tökéletesen visszaadni az árnyalt véleményünket, amiket oldalakon keresztül fejtegetünk minden alkalommal, ezért továbbra is csak buzdítani tudunk titeket, hogy olvassátok végig az írásainkat, megérik az időtöket, főleg ha a játék beszerzésén gondolkodtok!