A Primate Labs nem sűrűn készít főverziós frissítést a Geekbench-ből, de akkor alaposan hozzányúl az alkalmazáshoz annak érdekében, hogy az aktuális viszonyokat tükrözze, valamint időtálló legyen. A Geekbench 4 három éves volt már, és ezt most a Geekbench 5 váltotta fel, ami valószínűleg hosszú ideig lesz meghatározó fontosságú az okostelefonok, és akár a személyi számítógépek teljesítményének az összevetésében.
A fejlesztés során meghatárotó volt, hogy a Geekbench megtartsa a keresztplatformos mivoltát, így olyan módosításokon esett át, amik a lehetőségekhez mérten minden szinten futni fognak. Ez teszi lehetővé azt, hogy akár a különböző platformokról származó eredményeket is értékelhetően össze lehessen vetni. Érdekesség, hogy a 32 bites környezetnek itt már végleg búcsút intett a Primate Labs, kizárólag 64 bites támogatásról gondoskodik a szoftver. De ez igazából szinte már egyetlen új terméket sem érint, szerencsére már az alsókategóriás okostelefonoknál sem igazán lehet találkozni olyan megoldással, amit 32 bites rendszerchip hajtana.
A processzorteszt új munkafolyamatokkal gyarapodott, amelyek a vállalat elmondása szerint már a legfrissebb technológiai megoldások kihasználásra, mérésére is képesek. Vannak olyan tesztek a Geekbench 5-ben, amelyek a gépi tanulással kapcsolatosak, akadnak kiterjesztett valósághoz köthető dolgok, és számítási képalkotás is képbe került. És a meglévő munkafolyamatokat is érték módosítások, így például esetenként nagyobb adatrészekkel dolgoznak ezek, ami elvileg jobban kiemeli a memóriának a CPU-ra gyakorolt teljesítménybeli hatásait.
Az újdonság egyik legfontosabb változtatása, hogy már GPU Compute mérések esetében támogatott a Vulkan API is, ez nagy jelentőségű már most is a keresztplatformossága folytán, de a jövőben csak még inkább lényeges lesz. Szóval éppen ideje volt ezt beemelni a tesztelésbe. A rendszer képes kezelni a CUDA-t, a Metalt és persze az OpenCL-t is, nem válogatós. A Vulkan mérések kezdetben az Androidon, a Windowson és a Linuxon lesznek bevetve, érthető módon az Apple ebből kimarad, ott inkább a Metal lesz a főszerepben a GPU Compute részen. Olyan új munkafolyamatok kerültek itt bevetésre, amik például a gépi látás terén nyújtott tempót mérik, vagy a tipikus GPU gyorsítást térképezik fel, de itt sem maradhatott ki a számítás alapú képalkotás sem.
Az első körös tapasztalatok szerint az új Geekbench a processzorok összevetésekor már nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy mennyi feldolgozó található a lapkában, és ami több szálat tud kezelni, az nagyobb eséllyel végez előrébb, mint a korábbi verziónál. A fejlesztők még az olyan apróságra is ügyeltek, hogy gondoskodjanak a sötét mód biztosításáról, ami mostanában szinte minden platformon jelen lesz már. A szemkímélőbb teljesítménytesztelésre elsőként macOS-en, majd iOS-en lesz lehetőség, de belátható időn belül a többi felületen is megoldott lesz ez.
A Geekbench 5 elérhető a Windowsra, a Linuxra, a macOS-re, valamint az iOS-re is, az androidos kiadása pedig még ezen a héten be fog futni, de ez mostanáig nem készült el. Aki több platformra is szeretné igénybe venni, az legegyszerűbbe a hivatalos honlap meglátogatásával teheti ezt meg, de a mobilos rendszereken a kapcsolódó piacterekről is beszerezhető ez. A fizetős megoldásokat most 50 százalékos induló kedvezménnyel lehet birtokba venni.