Az év elején elég nagy felfordulást okoztak az importvámok, amelyek esetenként jelentős drágulást hoztak volna az egyes piaci szegmensekben, például a 3D nyomtatók területén is. A vámok bevezetését végül 90 napra felfüggesztették, ami nemrégiben letelt, de újabb hosszabbítás lépett életbe, ami hagy némi időt a felhasználóknak és a vállalatoknak, hogy előbbre hozzák drágább beszerzéseiket, amelyekre áremelkedés formájában nagyobb negatív hatást gyakorolhatnak majd a vámok.
A friss elemzések alapján az első negyedév folyamán sokan döntöttek úgy a 3D nyomtató vásárlását fontolgató felhasználók közül, hogy előbbre hozzák a hőn áhított termék beszerzését, ne akkor kelljen megvenni, amikor a második Trump kormányzat által bevezetett importvámok miatt jelentősen drágábbak lesznek e termékek – és sok minden más is.
A piaci elemzéssel foglalkozó CONTEXT csapata arról számolt be, hogy a 3D nyomtatók vásárlását fontolgatók közül a többség végül a kevésbé drága, de nagy teljesítményt biztosító eszközök mellett döntött a professzionális és ipari megoldások helyett – ebben az összesítésben az átlagfelhasználók és az üzleti felhasználók vásárlásai egyaránt szerepelnek. A CONTEXT módszertana alapján minden 3D nyomtató belépőszintűnek minősül, ami 2500 dollárnál olcsóbb, de átlagfelhasználói szinten ennél lényegesen olcsóbb nyomtatókat szoktak választani, főleg, ha éppen csak belekóstolnának a 3D nyomtatás rejtelmeibe. A 2500 dollár alatti kategóriába nagyon sokféle modell belefér, például a Bambu Lab X1C, az A1, illetve a P1 is, valamint a H2D is, illetve sok más egyéb gyártó termékei, beleértve a piacvezető Creality újdonságait is.
Az elemzés alapján a piaci szereplők egymilliónál is több belépőszintű 3D nyomtatót szállítottak le világszerte a januártól március végéig terjedő időszakban, ami éves szinten 15%-os növekedést mutat. Az ipari felhasználásra szánt modellek forgalma ehhez képest visszaesést produkált, ennek mértéke 17% volt éves szinten, illetve a középkategóriás professzionális 3D nyomtatókból is 13%-kal kevesebb fogyott, mint az elmúlt esztendő azonos időszakában. Ezek alapján inkább a költséghatékonyabb 3D nyomtatók iránt mutatkozott élénkebb kereslet az első negyedév folyamán, igaz, a 2500 dolláros határ miatt átlagfelhasználói szinten azért ebbe a szórásba beleesnek a profibb példányok is, amelyek üzleti célra is bevethetőek stabil és megbízható működésük révén.
Egy másik piaci elemző cég, a Mordor Intelligence szerint egyértelműen úgy néz ki, hogy az Additive Manufacturing kategória iránti kereslet egyre növekszik. A globális 3D nyomtató piac 2024 folyamán 25,32 milliárd dolláros teljes árbevételt produkált, de ez a szám 2030-ig 66,42 milliárd dollárra katapultálhat. Noha az efféle előrejelzések eléggé hangzatosak, mivel az említett időszak még nagyon messze van, addig változhat a kép. Hosszabb távú jövendölés ide vagy oda, az elemzők úgy látják, az asztali 3D nyomtatás, ahol a konzumerpiaci 3D nyomtatók is helyet foglalnak, jelentős részt képviselnek a teljes forgalomból, ugyanis idén már 6,7 milliárd dolláros árbevételt is összehozhatnak, ha minden a tervek szerint alakul.
A forgalom oroszlánrészét a kínai gyártók termékei adják, amelyek a globálisan leszállított 3D nyomtató forgalom 95%-át adták. Itt a Creality a piacvezető a maga 39%-os részesedésével, igaz, szállítási m mutatója 3%-kal csökkent az elmúlt időszakban. Ezzel szemben a Bambu Lab jól teljesített, ugyanis éves szinten igen komoly mértékben, 64%-kal tudták növelni szállítási mutatójukat, és a beszámoló szerint a Flashforge és az Elegoo is erős növekedést produkált. A Prusa Rresearch szintén jól teljesített, két számjegyű növekedést felmutatva, de a vállalat illetékesei szerint az első negyedév végén piacra dobott Prusa CORE One jóvoltából növekedésnek indulhat a piaci részesedésük a belépő kategóriában, az a termék ugyanis fel fogja rázni egy kissé a piacot. A későbbi számok majd megmutatják, bejött-e a várakozás.
A 3D nyomtatás egyébként nemcsak átlagfelhasználói szinten népszerű az egyes projektekhez szükséges nyomtatott alkatrészek és komponensek miatt, de üzleti téren is, ahol sok esetben személyre szabott termékeket készítenek velük a gyártók, például egyedi szemüvegkeretet, illetve egyéb termékeket is. A gyógyászatban szintén használják a 3D nyomtatást, annak is a gyanta alapú ágát, amivel különböző fogászati implantátumok, illetve műtéteknél használatos segédeszközök készülhetnek, de a 3D nyomtatók a repülőgépiparban és az autóiparban is szerepet kapnak.