Eddig általában arról lehetett olvasni, hogy a Teslánál dübörög a biznisz, és folyamatosan növekedik a vállalat, ha nem is akkor mértékben, mint ahogy azt korábban előrevetítették. Most azonban egyre inkább úgy tűnik, hogy már nem nagyon maradt hova tovább nőni. A negyedi negyedéves pénzügyi jelentésből úgy fest, hogy túl van a csúcson a cég.
A korábban szépen növekedő bevételi görbe már teljesen ellaposodni látszik, a vállalat az előző negyedévben már csak 9%-kal tudott nagyobb forgalmat elérni, az ünnepi időszakban pedig ez 3 százalékra csökkent. A járműágazatnál pedig még ennél is kisebb, mindössze 1%-os éves növekedést láthatunk.
A Tesla 25,17 milliárd dolláros bruttó bevételt ért el, amihez 21,56 milliárd dollárt tett hozzá a villanyautók eladása.
A vállalat negyedéves beszámolója azt mutatja, hogy a szolgáltatásokból képes egyre nagyobb bevételt elérni a vállalat, ezek 27%-kal hoztak több pénzt, mint egy évvel korábban. És még az energiatermeléssel és tárolással kapcsolatos megoldások is kétszámjegyű növekedést hoztak össze. Ezek a részlegek most 2,17 és 1,44 milliárd dollárt termeltek a Teslának.
7,93 milliárd dollár lett a vállalat profitja, ami rekordnak számít, és az egy évvel korábbi adathoz képest 115 százalékos emelkedést jelent. Szóval ebből a szempontból most biztosan nem érhette szó a ház elejét, viszont az ördög a részletekben rejlik, amire még később visszatérünk.
A vállalat 2023-ban már több mint 1,8 millió személyautót tudott leszállítani. A negyedik negyedév során a Tesla összesen 484 ezer járművet szállított le a tulajdonosoknak, amiből 461 ezernél is többet tettek ki az elérhetőbb Model 3 és Model Y példányok. Ez a szám az egy évvel korábbihoz képest 38 százalékos emelkedést jelent.
A Tesla így nem állna rosszul papíron, csak az a gond, hogy ezeket az eredményeket már úgy tudta összehozni, hogy nagyon agresszív árversenyt folytat. Tehát folyamatosan a konkurencia alá próbál menni az árakkal, hogy lényegében a lehető legjobb „ár-érték” arányú termékeket kínálja a vásárlók számára. Ennek eredményeként csökkent például éppen a közelmúltban a magyar piacon is a Model Y ára nagyjából 3 millió forinttal, és így már 17 millió forintért hozzá lehet jutni. Olcsóbb még a Model 3-nál is, ami eléggé szokatlan helyzet teremt.
A Model Y a világ legnagyobb példányban eladott személyautói között szerepel már nagyon hosszú ideje, és a legtöbb helyen a lista első helyén áll. Szóval elsőre nem úgy tűnik, hogy gondban lenne a Tesla, de a bevétel elég szépen megmutatja a problémát. Hiszen miközben a vállalat eladásai 38%-kal nőttek, aközben a bevétel mindössze egyetlen százalékot gyarapodott.
Leginkább akkor ütközik ki a gond, amikor ránéznek a Tesla működési profitjára. Azzal nincs gondja, hogy nyereséges legyen, azzal azonban már igen, hogy a profitot növelje. A sok árcsökkentés mellékhatása itt mutatkozik meg, ugyanis a működési haszon 2,06 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 3,9 milliárd dollárról. A fent említett gigantikus profit annak köszönhetően jött össze, hogy a vállalatnak most volt esedékes egy hatalmas adóvisszatérítés, ezáltal csaknem 5,9 milliárd dollárhoz jutott hozzá.
Végül a Tesla a 2024-as évre előre tekintve már most halkan elhintette, hogy az új autó eladások növekedése „valószínűleg jelentősen alacsonyabb lesz”, mint amekkora tavaly volt. De azt a stratégiát nem adják fel, hogy a profitot égetve élénkítik a keresletet. A Tesla igazából erre rendezkedett be, ennek köszönhetően van előnyben továbbra is a többi szereplővel, de már azt is egyértelműen lehet látni, hogy ebben a stratégiában sincs már sok tartalék. A részvények ára is jelentős csökkenéssel reagált a negyedéves beszámolóra.