Miért látom ezt a bejegyzést? – valószínűleg minden Facebook felhasználóban felmerült már néhány alkalommal ez a kérdés, amikor görgette a hírfolyamát, és valami olyan tartalomra bukkant, ami látszólag egyáltalán nem tartozik az érdeklődési körébe. Azt természetesen eddig is tudni lehetett, hogy a Facebook nem véletlenszerűen adja be a tartalmakat, de arra nem volt rálátása a felhasználóknak, hogy pontosan miért is látnak egy-egy bejegyzést, de ez most megváltozik.
Bejelentette a közösségi oldal, hogy átláthatóbbá teszi a hírfolyam működését, és elindítja a „Why am I seeing this post?”, vagyis „Miért látom ezt a bejegyzést?” névre hallgató funkciót. Ez egy kicsit hasonlóan fog működni, mint a hirdetések esetében már évekkel korábban (még 2014-ben) bevezetett „Miért látom én ezt a hirdetést?” opció, azzal a lényeges különbséggel, hogy ez már bármilyen posztnál elérhető lesz. Az újításhoz ugyanott lehet hozzáférni, ahol eddig megtalálható volt minden bejegyzésekkel kapcsolatos beállítási lehetőség, tehát az adott tartalomnak a jobb felső sarkában legördülő menüben (a … gombot kell használni), így bármikor azonnal és egyszerűen előhozható.
A Facebook rengeteg információt figyelembe véve dönti el, hogy mit mutat meg a felhasználóknak, és hogy mennyire kezel kiemelkedően egy adott bejegyzést. Ezeket az információkat pedig most részletesen próbálja majd az érintettek elé tárni a „Miért látom ezt a bejegyzést?” funkció használatakor. Láthatóvá teszi, hogy melyik felhasználóhoz, esetleg csoporthoz, oldalhoz – vagy talán mindenhez együttvéve – köthető a tartalom, mennyi érdeklődést mutatott korábban a partnere bejegyzései iránt az ember, és egy sor egyéb dolgot is mutat, amik mind-mind befolyásolják a bejegyzések láthatóságát. A különböző befolyásoló tényezőkkel kapcsolatban esetenként részletesebb adatokat is lehet szerezni, szóval a Facebook tényleg igyekszik minden befolyásoló tényezőt megmutatni.
Az újítás nemcsak feltárásra használható, hanem szükség esetén menedzselésre is; amennyiben például úgy ítéli meg az ember, hogy a továbbiakban nem kíváncsi az érintett ismerőse által megosztott dolgokra, akkor egész egyszerűen leállíthatja a követést, és ugyanez a lehetőség biztosított a csoportok kapcsán is. Persze ezen a ponton meg kell azt jegyezni, hogy hasonló funkciók eddig is voltak a bejegyzések mellett megnyitható legördülő menüben, de így egy helyen érhetőek el a szükséges dolgok. Ráadásul a „Miért látom ezt a bejegyzést?” rész megnyitását követően alul még a hírfolyammal kapcsolatos preferenciák is hozzáférhetőek, szerkeszthetőek, és az adatvédelmi opciókhoz is át lehet innen navigálni.
Ezen felül a Facebook azt is bejelentette, hogy a fentebb már említett „Miért látom én ezt a hirdetést?” opciót kibővítette, és a jövőben még több lényeges információt tár majd fel ebben. A különböző cégeknek lehetősége van arra, hogy a hirdetések terjesztéséhez feltöltsék az általuk menedzselt, összeállított levelező listát és/vagy telefonszám-adatbázist a közösségi oldalra, és ezt a gyűjteményt egyeztessék a Facebookon nyilvántartott e-mailekkel. Tehát adott esetben azért is megjelenhet egy reklám az emberek előtt, mert évekkel korábban ugyanazt az e-mailcímet, telefonszámot használva, amivel a Facebookra regisztráltak, feliratkoztak a hirdetést terjesztő oldalnak a levelezőlistájára, vagy például azzal léptek be. És már ezt is vissza lehet majd követni, és pontosan látható lesz még az is, hogy a reklámozó cég mikor töltötte fel az adatbázisát a Facebookra, illetve mikor kapott engedélyt a hirdetések terjesztésére ez által.
A Facebookot érintő fontos változások már a héten elérhetővé válhatnak néhány felhasználónál, de mire mindenkihez elérnek ezek, az egészen sok időt fog igénybe venni. A vállalat elmondása szerint csak május közepére tűnnek fel az újítások mindenkinél.