Mégis nagy durranás lehet a sugárkövetés a játékokban

A Metro-játékok fejlesztői teljesen elkötelezettek a technológia mellett.

Mégis nagy durranás lehet a sugárkövetés a játékokban

Ha a játékokban fellelhető sugárkövetéses technológiáról van szó, nagyjából mindenki tudja, hogy mi a helyzet. Akadtak próbálkozások (egyébként a PS4-en is), de ezek többnyire egyszerű játékok voltak, primitív grafikával, ahol a hardver még elbírta a sugárkövetés számolását. Aztán az Nvidia berobbant az RTX-sorozatú videókártyákkal, és persze jelentős mennyiségű összeget fizetett ki, hogy a fejlesztők támogassák a hardveres sugárkövetés lehetőségeit, így az eljárás szépen elkezdett terjedni.

Persze ez még mindig csak azt jelentette, hogy egyes játékok bizonyos részein fel lehetett fedezni a sugárkövetéses effektusokat, és nem igazán látszott, hogy merre tart a technológia jövője a játékokban. Egészen addig, amíg a Sony és a Microsoft egyaránt bejelentette, hogy a következő generációs konzoljaik egyaránt hardveresen tudják majd gyorsítani a sugárkövetést, mégpedig az AMD egy olyan hardverére alapozva, ami egyelőre még nem ismert a nagyközönség előtt. 

Innentől kezdve alapvetően két kérdés lebegett a szemünk előtt:

  • Lesz sugárkövetés, de vajon elég erős lesz a hardver ahhoz, hogy ezt érdemben le tudja kezelni?
  • És a fejlesztőket ez mennyire fogja érdekelni, ha fel tudják használni az erőforrásokat másra, akkor vajon megéri ezzel foglalkozni?

Nos, erre az egészre biztató választ adott a Metro-játékok fejlesztője, az orosz 4A Games. Ugyebár a Metro Exodus volt az egyik első játék, ami élt az Nvidia-féle RTX lehetőségeivel, és még tovább turbózta az egyébként is fantasztikus grafikát, tehát a srácoknak van tapasztalata ezzel az egésszel. Most a 4A Games technológiai igazgatója, Oles Shishkovstov azt mondta, hogy a következő generációs konzolokra készülve méginkább ráfekszenek a sugárkövetésre, ami arra enged következtetni, hogy ez az egész nem csak egy lufi lesz, hanem ténylegesen nagy előrelépést nyújthat.

"Nagyon eltökéltek vagyunk a technológia mellett. Annyira, hogy elkezdtük kidobni a régi technológiáinkat és a renderelésért felelős kódsorainkat, és ezeket elkezdtük teljes mértékben leváltani" - nyilatkozta a szakember.

Mindez annak fényében nem meglepő. hogy a 4A Games csapatát mindig is nagyon foglalkoztatta a sugárkövetés. Először a 2018-as GDC-n mutattak egy demót, ahol egy Nvidia Tesla GPU-t alkalmazó számítógépen futtatták a játékukat valós idejű sugárkövetéses globális bevilágítással, majd később ehhez hasonlót demonstráltak egy GeForce RTX 2080 Ti-n. Végül aztán eljutottak odáig, hogy számos sugárkövetéses effekt mellett is 60fps-sel tudott futni a Metro Exodus egy RTX 2060-as kártyán, ami pedig nem a csúcskategória képviselője.

A Metro Exodus azért különösen impresszív, mert a fénysugarak ténylegesen a Naptól indulnak ki, és sokkal valósághűbb bevilágítást eredményeznek, mint a hagyományos raszterizációs technológiák. Ezzel együtt meg kell jegyezni, hogy leginkább csak a belső tereknél használták, és csak limitáltan a külső részeken, hiszen ott bármilyen erős hardvert azonnal megfektetne.

De itt is folyamatos fejlődést mutattak, hiszen a játék kiegészítőjében, a Two Colonels nevű DLC-ben már nem csak a globális bevilágítással kapcsolatos folyamatokat oldották meg sugárkövetéssel, hanem bevezették azt is, hogy a belső fényforrások (például égők) is valós időben, nagyon pontosan tudtak fényt kibocsátani és bevilágítani a környezetüket.

Végül aztán a legutolsó DLC-ben, a Sam's Storyban már külső és belső tereken is egyre többet használták a sugárkövetést, de még akkor is ott tartunk, hogy mindez csak az Nvidia RTX-sorozatú kártyáin látható. Mindenesetre a fejlesztők arról nyíltan beszéltek, hogy a sugárkövetéshez szükséges DXR API-t - amire ők is fejlesztenek - hamarosan több új AMD és Intel hardver is támogatni fogja. De talán még fontosabb, hogy az új konzolok megjelenése aztán pláne nagy lökést adhat majd ennek az egésznek.

A következő generációs konzolokról pedig már sok minden tudunk, például, hogy:

  • Zen 2-es 8 magos processzor lesz bennük,
  • alapból SSD háttértárral jönnek,
  • a legújabb Radeon architektúrát használják,
  • nyers TFLOPS-szintjén körülbelü kétszer erősebbek lesznek, mint az Xbox One X,
  • és hardveresen gyorsítják majd a sugárkövetést,

viszont Oles Shishkovstov azért sejtelmesen megjegyezte, hogy akadnak még olyan dolgok, amiket a Microsoft és a Sony nem fedett fel a nagyközönség számára, és ezektől "sokkal inkább izgalomba jön, mint amiket eddig tudunk".

Szerintetek mit tartogathatnak még a tarsolyukban a konzolgyártók?

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap