F8Ha erős képstabilizálásról, magas felbontásról és szélesvásznú felvételekről van szó, akkor egyértelműen a GoPro vagy a DJI juthatnak eszünkbe, mint a piac legkomolyabb gyártói, melyekkel nehéz konkurálni. Utóbbitól nekem is, nekünk is több ízben szerencsénk volt termékeket tesztelni, legyen szó drónokról vagy zsebbarát akciókamerákról, melyek télen és nyáron, nappal és akár éjszaka is egészen látványos videókat képesek készíteni. Persze aki nem szeretne olyan mélyen a zsebébe nyúlni, esetleg az igényeit a prémium kategóriánál visszafogottabb megoldások is kielégítik, válogathat a különféle, nagyrészt kínai utánzatokból.
Az Ace360 azonban nem ezek közé a kínai gyártók közé tartozik, de talán elég, ha csak azt említem, hogy Pro és Pro 2 kameráikkal hozzásegítették a NASA-t egy Emmy-díj elnyeréséhez, de ami még fontosabb, az ezt megalapozó felvételek elkészítéséhez az InSight űrszonda Marsra szállásáról. A nagyjából nyolcéves vállalat számos érdekes fejlesztésen van túl, melyek között a nevükhöz hű 360 fokban rögzítő kamerákból (pl. Insta X360), illetve a "hagyományosabb" és kompaktabb akciókamerákból is találni jól sikerült darabokat. Tehát gond nélkül az élvonalhoz sorolhatók, még akkor is, ha egészen mostanáig nem álltak elő igazi csúcsmodellel, ráadásul ehhez a szerephez 2020 óta a Leica-val kötött együttműködés is igyekszik hozzásegíteni őket.
Aktuális tesztem tárgya egy meglehetősen friss termékük, hiszen csak tavaly novemberben landolt a boltok polcain. Az első látásra könnyedén "GoPro klónnak" csúfolható termék azonban tud olyat ajánlani, ami előrelépést jelenthet a vloggerek, sportolók és túraőrültek számára, mégpedig az első 8K-s minőségben rögzíteni képes, képstabilizátoros akciókamerát. A gyártó ezzel a lendülettel egy fokkal olcsóbb és kevésbé felszerelt modellt is kiadott az Ace formájában, de nekem volt szerencsém a felső kategóriát, avagy az Ace Pro modellt kipróbálni. A Pro kiadás 8K-s felbontással és ezúttal is egy Leica lencsével igyekszik meggyőzni a felhasználókat, hogy ne a DJI vagy a GoPro kínálatából válasszanak. De vajon jobban teljesít a vetélytársaknál és megéri 8K-ra költeni, főleg úgy, hogy olyankor csak 24 fps-es anyagokat rögzíthetünk?
Specifikációk
Szenzor | 1/1.3'', F2.6 rekesz, 16mm gyújtótáv |
Tömeg | 179.8 g |
Méretek | 71.9 mm x 52.15 mm x 38.5 mm |
Videó felbontások | 8K (16:9): 7680x4320@24fps, 8K (2.35:1): 7680x3272@24fps, 4K (4:3): 4032x3024@60/50/48/30/25/24fps, 4K(16:9): 3840x2160@120/100/60/50/48/30/25/24fps, 2.7K (4:3): 2688x2016@60/50/48/30/25/24fps, 2.7K(16:9): 2688x1520@120/100/60/50/48/30/25/24fps, 1440P (4:3): 1920x1440@60/50/48/30/25/24fps. 1080P(16:9): 1920x1080@240/200/120/100/60/50/48/30/25/24fps , (Aktív HDR 4K30fps-ig) |
FreeFrame | 4K (4:3): 4032x3024@60/50/48/30/25/24fps |
PureVideo | 4K(16:9): 3840x2160@30/25/24fps, 2.7K(16:9): 2688x1520@30/25/24fps, 1080P(16:9): 1920x1080@30/25/24fps |
Slow Motion | 4K(16:9): 3840x2160@120/100fps, 2.7K(16:9): 2688x1520@120/100fps, 1080P(16:9): 1920x1080@240/200/120/100fps |
Képfelbontások | 48MP (8064x6048), 36MP (8064x4536), 12MP (4032x3024), 9MP (4032x2264) |
Formátumok | MP4, JPG, DNG RAW (App Studio-val exportálható) |
Videó opciók | Videó (+ beépített aktív HDR), FreeFrame Video, PureVideo, Slow Motion, Starlapse, Timelapse, TimeShift, Pre-Recording, Loop Recording, Kódolás: H.265 & H.264, Max. bitráta: 170Mbps |
Fotó opciók | Photo, HDR Photo, Interval, Burst Photo, Színprofilok: Standard, Vivid, Flat |
Részletek | Expozíciós érték: ±4, ISO: 100-6400, Zársebesség: Fotó:1/8000 - 120s Videó: 1/8000 - fps limithez igazodva, Fehéregyensúly: Auto, 2000-10000K, |
Hang | 3 mikrofon, Részletek: 48 kHz, 16-bit, AAC, Üzemmódok: Stereo, Direction Focus, Wind Reduction |
Akkumulátor | 1650 mAh, Teljes feltöltés: 46 perc (legalább 30 wattos adapterrel) |
Kapcsolat | USB: Type-C, WI-FI: 2.4GHz, 5GHz (802.11 a/b/g/n/ac), Bluetooth 5.2 |
Tárhely | microSD támogatás (1 TB-ig) |
Stabilizáció | 6 tengelyes giroszkóp |
Vízállóság | 10 m (védőtokkal 60 m) |
Hőtűrés | Környezeti hőmérséklet: -20℃ és 40℃ között |
Extra garancia | Törött lencsére 12 hónap gyári cseregarancia |
Szoftver | Insta360 app (Android és iOS) |
Hivatalos oldal | Insta360 Ace Pro |
Specifikációk, dizájn és felszereltség
Szokás szerint a csomagolással és annak tartalmával kezdek, mielőtt a termék fizikai és szoftveres jellemzőire térnék. Vesszőparipám, hogy bár a termék doboza a legutolsó szempont egy használati tárgy esetében, mégis előrevetíthet valamit a gyártó hozzáállásából. Nem állítom, hogy mindenkinek az Asus féle "prémium unobxing" élményre kell gyúrnia, de az pl. örvendetes, ha a termék doboza kellő védelmet nyújt szállításkor, adott esetben pedig a bontás után intakt marad annyira, hogy szükség esetén a ketyerét visszahelyezhessük a helyére. Nos, ezen a téren az Insta360 jól teljesített, a tálalás ugyanis amilyen egyszerű lett, olyan igényesre sikerült.
A kameránál csak nem sokkal vaskosabb doboz kemény kartonból készült, nagyjából a masszívabb irat- és tankönyvtartó mappákra emlékeztet. Az előlap dizájnja viszonylag egyszerű, felül a termék neve és a Leica-val való kooperációt jelző felirat szerepel. A termékfotót némi photoshoppal támogatták meg, jelezve, hogy ezt alapvetően nem az asztalra, inkább valamilyen mozgalmas helyzetre tervezték. Azonnal látható az is, hogy a teljesértékű hátlapi kijelző felhajtható, így a vloggerek szeme máris felcsillanhat. Az oldal ás a hátoldal további részleteket tár fel a képességek és a mellékelt kiegészítők terén.
Az egyszerű fóliát eltávolítva nem kell letépni semmilyen papírfület és körömágyszaggató manőverekre sem lesz szükség, egyszerűen felnyitjuk a mágnessel kapaszkodó fedelet és már elénk is tárul a kamera. A gép a felső részen, formára szabott kartonbölcsőben fekszik, míg a doboz alsó felét a kiegészítőket rejtő dobozka tölti ki. A fedél belső felén néhány alapvető információ tájékoztat bennünket, többek között a rögzítőelemek csatlakoztatásáról vagy akár a töltőcsatlakozó hollétéről.
A fizikai jellemzők és a bekapcsolás előtt még pár szó a kiegészítőkről. A teljes csomaghoz jár egy USB-C kábel, egy villás csatlakozású mágneses Standard rögzítő, egy erős ragasztóval ellátott (de csak egyszer feltapasztható) lemezes tartó, illetve a kivehető és cserélhető akkumulátor, mely a kamerában várja az első bekapcsolást. Érdekesség, hogy a mellékelt rögzítő eltér a gyártó korábbi kameráinál alkalmazott megoldásoktól, így azok nem lesznek kompatibilisek egymással. Ez sajnálatos, cserébe a gyártó bőséges kínálattal rendelkezik a különféle kiegészítőkből, mely lényegében minden várható lehetőséget lefed. Én a magam részéről szívesen láttam volna egy szabványos tripod furatot, mivel így ahhoz is külön kiegészítő vásárlása szükséges.
Dizájn, konstrukció és anyaghasználat
Aki látott már GoPro kamerákat, annak nagyon ismerős lesz az Ace Pro megjelenése, láthatóan a jól bevált stílus volt az alap, melyet kiegészítettek a saját ötleteikkel és stílusjegyeikkel. Az anyaghasználat első pillantásra talán kevésbé tűnik igényesnek, mint akár az újabb GoPro vagy DJI termékek, de valójában nem lehet okunk panaszra. A matt, gumírozott felület az elvártak szerint masszív keretbe foglalják a technikát, minden a helyén van és nem igen találunk olyan részleteket, ami olcsó hatást kölcsönözne neki. Talán az akkufedélből, illetve a töltő portot és kártyahelyet védő fülekből hiányzik az erélyesebben kattanó fizikai visszacsatolás, illetve a kisebbel néha birkózni kellett, a teljes felnyitáshoz. A nyitógombok lenyomása is kissé nehézkes, cserébe biztosra vehető, hogy az ajtók nem fognak csak úgy kinyílni akció közben.
Az oldalakon látható fedelek érdekessége, hogy a töltésre szolgáló USB-C egyben a külön kapható mikrofonadapter bemeneteként is szolgál, ám ehhez az ajtót teljesen el kell távolítani. Ez dizájn szempontból azért fontos, mert gyakori használat, le-fel rakosgatás esetén hajlamos lehet a törésre. Külön mikrofonbemenet híján viszont ez az egy lehetőség marad, akinek szüksége van komolyabb, közvetlenül bekötött hangrögzítőre, annak számolnia kell ezzel a veszéllyel. Ezt leszámítva elégedett voltam a termék felépítésével, hiszen nem csak masszív, de egészen jól is néz ki.
A vonzó megjelenéshez természetesen az előlapi lencse, illetve az elő- és hátlapi kijelzők tesznek hozzá a legtöbbet. A főszereplő nyilván a 1/1.3 hüvelykes (16 mm-es full frame), ultraszéles lencse F2.6 rekesznyílással, mely a Leica hathatós közreműködésével készült. A német gyártó szereti a hasonló együttműködéseket, gondoljunk csak a korábbi Huawei és az aktuális Xiaomi mobilokra. Ez tehát papíron egy erős kezdés, az olcsóbb Ace modell ráadásul nem kapott ilyen törődést. A kamera teljesen vízálló, sőt, akár 10 méterig is alámerülhetünk vele, hasonlóan a GoPro Hero 12 Black-hez, cserébe a gyártó fix lencsét alkalmazott, a cseréjére sajnos nincsen lehetőségünk.
Ezt követik a kijelzők, melyekből kettő is akad. Míg a DJI-nál láttunk már apró, de színes előlapi kijelzőt, a lencse mellett itt egy kizárólag fehér színben világító kis infónapelt látunk. Ez csak a fontos adatok kijelzésére szolgál (vezérlési funkció nélkül), úgymint felbontás, az akku állapota, vagy hogy megy-e éppen a felvétel. Támaszként egy széles kis LED-csík egyértelműen jelzi, hogy forog-e a kamera. Amit hiányolhatunk innen, azt megkaphatjuk a teljes hátlapot kitöltő, felhajtható, 2.4 colos érintőkijelzőtől. A képernyőt a szélein, alul egy-egy gomb egyidejű lenyomásával szabadíthatjuk fel, hogy aztán 180 fokban hajtogathassuk.
Összességében ez nagyszerű kombináció, hiszen így egyszerre két kijelző lát el minket információval, a felvételt pedig amúgy sem lehetne megfelelően ellenőrizni azon a kis előlapi segédképernyőn, ahogy azt az Osmo Action 4 tesztjekor már tapasztalhattam. További előnye, hogy nem csak szelfi módban vehetjük hasznát, de kézben tartva vagy kerékpárra szerelve is, tehát a megfelelő szöget beállítva tempósabb haladás és rázkódás közben is elég jól kivehető volt, hogy mit rögzített a kamera. A képe éles és nappal is viszonylag jól visszaadja az eseményeket, szuper megoldás, melyet amúgy nem itt alkalmaztak először. Hátrány, hogy extrémebb helyzetekben letörhet, szóval, ha úgy ítéljük meg, hogy rázósabb szakasz következik, inkább hajtsuk vissza a helyére.
A pozitív benyomásaimat csak gyarapította az érintésvezérlés, a menürendszer és a reakcióidő együttese. A fűtött szobákban és a fagyos utcákon történő használat közben mindvégig hibátlanul reagált a pöckölésre, azonnal regisztrálta az érintést és nem akadozott, bár a szorosan egymáshoz tapadó gomboknál néha sikerült mellé nyomni. Az Insta360 érezhetően nagy műgonddal rakta össze a készülékét, mely használat közben megbízhatónak és strapabírónak bizonyult. Érdekesség, hogy bár a lencse sajnos nem levehető, a gyártó egy évig vállalja, hogy ingyen kicseréli azt, amennyiben sikerült betörnünk. Ez teljesen komoly, kizárólag a szállítással járó költségeket számolják fel, még akkor is, ha a saját hibánkból amortizáltuk le a lencsét.
Beüzemelés, kezelés és mobilos applikáció
Kezdjük az első bekapcsolással, az alapbeállításokkal és a mobilos alkalmazással, illetve a beépített menürendszer kezelésével, végül jöhetnek a lényegi funkciók. A bal oldalon található bekapcsoló gomb benyomása után egy rövid animáció következik, első bekapcsoláskor pedig a menü nyelvét kell kiválasztanunk, én magyar híján az angolt választottam. Ezt követően máris szükségünk lesz a mobilunkra, ugyanis az app nélkül a kamera nem engedett tovább. A szimplán csak Insta360-ra keresztelt app-ot ezúttal ugyanúgy megtaláljuk a Play Áruházban, ahogy az Apple App Store-ban vagy a termék gyári honlapján. Telepítés után több, mint egy GB-ot foglal, szóval figyeljünk, főleg, ha esetleg először az apk-t szeretnénk letölteni.
A továbbiakhoz gondoskodjunk mobilunkon aktív Bluetooth és Wi-Fi kapcsolatról. Az alkalmazás először friss firmware telepítését kéri tőlünk, így az sem árt, ha előtte a kamera akksija is rendelkezik elegendő töltéssel. Kezdés után az app letölti a csomagot, majd Wi-Fi kapcsolaton keresztül feltölti és telepíti a kamerára. Minden zökkenőmentesen és viszonylag gyorsan zajlott, csak követnem kellett a megjelenő utasításokat és jóváhagynom a kapcsolódást, igazából a megszokott műveletsorról van szó. A telepítés nagyjából 2 percet vett igénybe a kapcsolat pedig egyszer sem szakadt meg, a gyártó tehát egyértelműen orvosolta az instabilitást, mely a visszajelzések alapján a korábbi termékeinél még jelen volt.
Ezt követően aktiválnunk kell az eszközt, így a továbbiakban bekapcsolás után gyorsan egymásra találnak. Ha regisztráljuk a kamerát, az a gyártó részéről további 3 hónap garanciát jelent, így érdemes arra is időt szánni. Ha mindezekkel megvagyunk, a kamera kijelzője készen áll rá, hogy megismertessen bennünket a kezeléssel és a menüpontokkal. Amennyiben jobbra húzzuk az ujjunkat, a fotós és videós módok között válogathatunk, míg balra a kép paramétereit állíthatjuk be, pl. ISO értékek és a többi. Lentről felfelé legyintve megjelennek a felvétel specifikációi a felbontással, képaránnyal, stabilizációval és a képkockasebességgel. Fentről lefelé a gép összes lényeges beállítása elénk tárul.
A számos beállítás közül az egyik leghasznosabb a felső menüpontok közül az első, a Quick Capture, mellyel a felül található felvétel gomb lenyomásával a gép azonnal bekapcsol és rögzíteni kezd. Ez komoly kényelmi funkció, hiszen nem kell előtte a bekapcsoló gombra várni és praktikus, ha azonnali felvételre van szükségünk. Van elforgatásgátló a giroszkóp felfüggesztéséhez, kérhetjük az AI-t, hogy emelje ki a felvételek jobb pillanatait, kapcsolható képernyőzár heves esőzés vagy búvárkodás esetére, állítható a fényerő, kikapcsolhatók a jelzőhangok, időzíthetjük a következő felvételt és a többi. Az időzített felvétel amúgy hasznos, de erről még később ejtek még néhány szót.
Csatlakoztathatunk Bluetooth-os távirányítót (GPS funkcióval), külön fenntartott helyet kapott az AirPods kapcsolat, végül ott a Settings menüpont az átfogó alapbeállításokkal. A szoftver és hardver információkon túl az Export LOG felirat listázza nekünk a folyamatokat, beleértve a működési rendellenességeket is, így gond esetén könnyebb lesz kinyomozni, hogy mi történt pontosan. Érdekesség, hogy a Record gomb hosszú lenyomásával elvethetjük az éppen aktuális felvételt, ha úgy ítéljük meg, hogy mégsem érdemes vele foglalni a helyet.
Meglátszik a gyártó mintegy 8 éves tapasztalata, ahogy az is, hogy sokat tanul a piacvezető veteránoktól, mivel a menü átláthatók és többnyire az opciók is átgondoltak. Még azt is beállíthatjuk, hogyan viselkedjen, ha külső áramforrást csatlakoztatjuk és közben szeretnénk felvételt indítani. Sőt, annak sincs akadálya, hogy az akksi eltávolítása után, egy fali adapterre vagy powerbank-re kötve mondjuk timelapse videót készítsünk vele, a beállításokat pedig ehhez igazítsuk. Megérdemlik az elismerést, a készülék felépítése és működése ugyanis nem igazán marad el attól, amit a többi cégtől megszoktunk.
A mikrofon képességeire, illetve a rögzített hang minőségére leginkább a korrekt jelzőt használhatom, professzionális munkához és komolyabb tartalmak elkészítéséhez viszont mindenképp külső mikrofon bevetése javasolt. A megfelelő menüpontban az érzékenysége szabályozható, ami szintén hasznos lehetőség. Választható a szélzaj csökkentése, van sztereó mód, esetleg fókuszálhatunk arra, amerre a lencse néz. Sajnos a zajcsökkentés hajlamos fel-le változtatni a hangerőn, tehát nem tökéletes, inkább a másik kettővel érdemes kísérletezni.
Insta360 App
A mobilos szoftver leginkább a DJI Mimo-t juttatja eszembe, még ha valamelyest el is marad tőle részletességben vagy akár dizájnban. Az Insta360 a fehér és a sárga alapszínekben jelenikl meg, sötét módot pedig nem találtam, de nem kizárt, hogy idővel ezt is beépítik a jobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben kényelmünk úgy kívánja, igazából minden opciót elérhetünk és minden beállítást elvégezhetünk a telefonunk kijelzőjén is, nem szenvedünk hátrányt semmiben. Hasznos, ha szeretnénk nagyobb képernyőn követni az eseményeket, esetleg távol ülünk a fixen rögzített kamerától, de a folyamatos kontrollt nem szeretnénk elengedni. Még oktatóvideókat is kapunk az erre fenntartott menüpontban, hogy a legtöbbet hozhassuk ki a kameránkból.
Képminőség, stabilizáció, melegedés és 8K
Fontos leszögezni, hogy egy ilyen zsebbarát akciókamera nem helyettesítheti a komolyabb objektívvel ellátott kamerákat, cserébe szétrázhatjuk egy biciklire vagy motorra rögzítve és futáskor vagy egyéb sporttevékenység esetén sem fog zavarni, ahogy féltenünk sem kell annyira. A felvett anyagoknál kiküszöbölhetjük a kézmozgást és a heves rázkódást, a képminősége azonban nem lesz maradéktalan. A magam részéről például esti felvételekhez nem szívesen használnám, hacsak nem a DJI Osmo Action 4-ről van szó, mely éjszakai felvételekre termett.
Érdemes kiemelni a rázkódásvédelmet, a csillapítás ugyanis meglepően ügyesen dolgozott. Ha még egy sima szelfibotot is beveszünk, egészen lágyan sikló felvételeket készíthetünk, de a sima sétából következő hullámzást is ügyesen kompenzálta. Ezen a téren teljesen elégedett voltam vele, fel tudja venni a versenyt a közismertebb márkák hasonló ajánlataival. Amit viszont nem tudok maradéktalanul dicsérni, az a 8K-s felvétel és az éjszakai felvételek, de csak szépen sorjában. A 8K, mint szabvány jelenleg nem nevezhető különösebben elterjedtnek vagy népszerűnek, a piac még bőven a 4K-s érában jár, legyen szó a 8K-s TV-k gyér felhozataláról, a minimális mennyiségű szórakoztató tartalomról vagy akár a YouTube-ról, ahol szintén a 4K a legfelső határ.
Az Ace Pro esetében alkalmazott 8K opció relevanciája nagyon esetleges. Először is azt tapasztaltam, hogy a fényviszonyok erősen befolyásolják a kép élességét a sima 4K-s felvételekhez képest, ráadásul még nem is beszéltem az elefántról a szobában. A legmagasabb felbontáson 24 fps a határ, tehát kizárólag mozifilmes képkockasebességet érhetünk el egy szélesvásznú akciókamerával. Eközben 4K felvételt akár 120 fps-sel is rögzíthetünk, ahogy természetesen ott a Timelapse, Slow Motion és hasonló kombinált opciók, melyek 8K-ban mind-mind nem lesznek elérhetők. A gyártó láthatóan nagyot akart mutatni, miközben az amúgy is kiváló kamerája valójában csak nagyon keveset profitál ebből a lehetőségből.
Az egyik kiemelendő pozitívum az a 2x-es zoom, mely veszteség nélkül és azonnal képes ráközelíteni a felvett képrészletre. Elég volt kétszer rábökni a kijelző közepére és máris megtörtént a nagyítás, kifejezetten hasznos és jól működő opció. Ezen felül kiegyenlített fényviszonyok mellett megesett, hogy ugyanaz a terület 8K-ban részletesebb volt, mint 4K-ban, máshol azonban az ellenkezőjét tapasztaltam. Egyszerűen ez még nem az, ami lehetne. Talán majd akkor lesz, amikor az egyik gyártó valóban berúgja az ajtót az első zászlóshajóval, de ezt én még korainak érzem.
Főleg annak tükrében, hogy valahogy képtelen voltam korrekt éjszakai felvételeket rögzíteni az Ace Pro-val, annak ellenére, hogy máshol ezt a részletet agyon dicsérik. Azt aláírom, hogy a GoPro-nál több részletet jelenít meg gyér fényviszonyok mellett, de ez a legtöbb, amit én ki tudtam hozni belőle. Az Osmo Action 4 például kategóriákkal jobb esti felvételt produkál, sokkal kevesebb képzajjal, korrektebb kontraszttal és az olykor torz részletek nélkül, amikor egy fényszóró vagy lámpa kerül a képbe. Fenntartom a lehetőséget, hogy én voltam ügyetlen és nekem nem sikerült megfelelő beállítást találnom. Pedig az összes, kifejezetten alacsony környezeti fényre ajánlott beállítást kipróbáltam, miközben variáltam a képstabilizálással is, hátha segít valamit.
Sajnos az eredmény többnyire egy kásás zajos valami lett, csak néhol még élvezhetetlenül rángatott is a kép, a megoldás tehát valahol máshol lehet. A legjobb eredményt a Pure Video beállítás és a "low light" preset kombinációjával érhetjük el, ahol 4K és 30 fps mellett egész tűrhető lesz az eredmény, egy esti, de azért viszonylag bevilágított környezetben. Ennél persze vannak még nagyobb lencsék is ebben a kategóriában, ahogy az is látható, hogy pusztán egy jól csengő márkanév jelenléte még nem garantál csodát. A fizikai korlátok tehát adottak és a magánvéleményem az, hogy inkább ezért fizetnék többet, mint a 8K-s felvételekért.
De nem akarok igazságtalan lenni, mert nappal az Ace Pro egy egészen más arcát mutatta. A színek élénken, de egészen kiegyensúlyozottan jelentek meg, miközben a heves mozgást és rezgést is ügyesen dolgozta el. Egészen élveztem a videózást vele, de jól működött az arcfelismerés és a követés is, a napfényes próbálkozást pedig szintén pozitív élménnyel zártam, ugyanis az erős fény nem teszi tönkre és nem égeti ki a képet, a rendszer tehát jól kezeli majd a nyári igénybevételt is. Ebbe beletartozik a melegedéssel való küzdelem is, mivel bő háromnegyed órán át simán képes 8K felvételt rögzíteni, ami megsüvegelendő teljesítmény az első 8K-s akciókamerától, a 4K-s rögzítésnek meg szinte csak a memóriakártyánk kapacitása szab majd határt.
A 4K-s teljesítménye nagyjából párban van a hasonló termékektől megismert színvonallal, tehát a gyártó munkája mindenképp elismerendő, mivel az Ace Pro különböző helyzetekben is megállja a helyét és megbízhatóan dolgozik. Ami feltűnt, hogy néhány felvételen akadozás látható, de az a gyanúm, hogy ez összefügg azzal, amikor telefonról próbáltam irányítani az eseményeket, mely már nem mai darab. Amikor csak a kamera fizikai gombját és érintőképernyőjét használtam, hasonló botladozások nem történtek, a kép végig rezzenéstelen maradt, tehát az elvárt szabványnak és sebességnek megfelelő microSD kártya sem lehetett a hiba forrása.
Üzemidő
Az Ace Pro pozitívumai közé sorolható az üzemidő és a töltési sebesség. Egy 4K-s videó elkészítéséhez 60 fps mellett egy bő óránk simán van, ha pedig felezzük 30 fps-re, akkor több, mint másfél órán át pöröghet a HDR felvétel. Az egybefüggő 8K-s és 24 fps-es anyag legfeljebb háromnegyed órás lehet, de itt már az akkunak a túlmelegedéssel is versenyeznie kell.
A töltés is kifejezetten jó, mivel a csutkára merített telepeket 20 perc alatt 80%-ig tolhatjuk fel, a teljes feltöltéshez pedig kb. 45 percre lesz szükség. Ezek egészen jó értékek, már amennyiben rendelkezünk egy legalább 30 wattos töltővel, ráadásul, ha viszünk magunkkal powerbank-et, a kamera akár akku nélkül is működik. Utóbbi előnyös lehet timelapse készítéséhez vagy vlogoláshoz, hiszen közvetlenül ráköthetjük egy fali adapterre is.
Kell ez nekem?
Az a helyzet, hogy nehéz dolgom van, ugyanis összességében egy igazán jól sikerült eszközről van szó, mely helyet érdemel a legjobb akciókamerák között. Az anyaghasználat és az összeszerelési minőség nagyon rendben van, a felhajtható és precízen reagáló érintőkijelző szuper extra és jól egészíti ki a kamera többfunkciós voltát, mint vlog- és akciókamera. A nappali felvételek jól mutatnak és a stabilizáció is szépen egyengeti el a mozgásokat, mely alá szépen bedolgozik a az átgondolt és stabil rendszer, illetve a mobilapp. Az Ace Pro tehát ott lohol az élvonalban a jobb 4K-s kamerák között. Ugyanakkor az árát tekintve már más a helyzet, ha a 8K-s feliratra tekintünk, mely valójában közel sem tesz hozzá annyit az összképhez.
Kis túlzással éppen csak arra elég, hogy a gyártó elmondhassa, ők adták ki az első 8K-s akciókamerát. Tudjuk milyenek az első kiadások a techpiacon és ugyan itt azért nem kriminális a helyzet, egyszerűen ez a tulajdonsága nem elég ahhoz, hogy ajánlhatnám mondjuk az Osmo Action 4 helyett, ami sokkal olcsóbban beszerezhető. Szerintem az erős éjszakai felvételek sokrétűbbé tesznek egy ilyen eszközt, ebben pedig a Leica lencséjével szerelt Ace Pro sajnos alul maradt. Ha ez a részleg erősebb lenne, esetleg az ára kompenzálná ezt a hiányosságát, akkor gondban lennék, de ha a felső kategóriából választanánk, ekkora árkülönbség láttán érdemes megvizsgálni a konkurencia ajánlatait is.
Amiért egy különdíjat mégis megérdemel, az a megbízhatóság. Az Ace Pro nagyszerűen teljesített, ami a túlmelegedést illeti, egyhuzamban meglepően sokáig nyúzhatjuk. Kategóriájában az Insta360 új készüléke jól teljesített és az üzemideje, illetve a töltési sebessége is korrekt. Mindezek mellett egy jól összerakott, könnyen kezelhető rendszert kapott, akár a saját menürendszerét, akár az érintésvezérlést, akár a rendszer általános stabilitását vizsgáljuk. Jól összerakott gép, ami nem fog cserben hagyni minket, ezzel nálam kiérdemelte az elismerést.