Shop menü

MEGÉRKEZETT A RADEON RX 7800 XT ÉS A RADEON RX 7700 XT, VALAMINT EGY KÜLÖNLEGES RX 7900 XTX IS FELBUKKANT

Noha több új videokártyára számíthattunk a pletykák alkalmával, a két legfontosabb asztali videokártya így is előkerült, amelyek nagy népszerűségre tehetnek szert az elkövetkező időszakban, ha a független tesztek is jó eredményekkel zárulnak.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Megérkezett a Radeon RX 7800 XT és a Radeon RX 7700 XT, valamint egy különleges RX 7900 XTX is felbukkant

Elég régóta tudható volt, hogy az AMD ma, 2023. augusztus 25-én, a Kölnben zajló GamesCom alkalmával mutatja be legújabb termékeit, legyen szó asztali- és mobil videokártyákról, vagy éppen az őket kiszolgáló szoftverekről. Az előadás 17:00-kor el is kezdődött és viszonylag hamar végére is ért Scott Herkelman és Frank Azor, akik közül előbbi két új asztali videokártyáról rántotta le a leplet, míg utóbbi a szoftveres újításokról tett említést. Az alábbiakban összegezzük is, mi mindenre derült fény a rendezvény alkalmával.

Bemutatkozott a Radeon RX 7800 XT és a Radeon RX 7700 XT

A show alkalmával két új videokártyával bővült az AMD repertoárja, igaz, ennél azért több lehetséges modell is szerepelt a kalapban, amelyek megjelenésére még várunk, de ez már egy másik történet. A két újdonság egyaránt a TSMC 6 nm-es csíkszélességével készülő NAVI 32-es GPU köré épül, valamint mindketten kiaknázhatják az RDNA 3 architektúrában rejlő lehetőségeket, de teljesítmény és árazás terén bőven van különbség köztük.

Galéria megnyitása

A két új videokártya közül a Radeon RX 7800 XT a gyorsabb, ami közvetlenül a Radeon RX 7900 XT alatt foglal majd helyet a piacon. Ez a modell egy NAVI 32 XT típusú grafikus processzorral érkezik, ami jelen esetben 60 darab aktív CU tömböt foghat munkára, vagyis összesen 3840 stream egység dolgozik a fedélzetén. Ezek mellé 60 darab RT mag is jár, amelyek második generációsak, valamint 120 darab AI gyorsító is a kínálat részét képezi. A GPU órajelei közül a Game Clock 2124 MHz-es, míg a Boost Clock már 2430 MHz-es értéket képvisel. A memória-alrendszer része 64 MB-nyi második generációs Infinity Cache, valamint egy 256-bites memória-adatsín is, amire 16 GB-nyi GDDR6-os fedélzeti memória kapcsolódik. A 19,5 GHz-es effektív memória-órajel jóvoltából 624 GB/s-os effektív memória-sávszélesség áll rendelkezésre.

Az új videokártya 263 W-os TDP kerettel érkezik, stabil tápellátásáról pedig két darab nyolctűs PCI Express tápcsatlakozón keresztül gondoskodhatunk, ugyanis az AMD még mindig mellőzi a 12VHPWR tápcsatlakozó alkalmazását. Ez a modell kétventilátoros referencia modell formájában éppúgy elérhető lesz kereskedelmi forgalomban, mint egyedi kivitelben, hála az AIB partnerek közreműködésének. Az 1440p-s felbontásra ajánlott gamer videokártya elég meggyőző teljesítményre képes, erre is rövidesen kitérünk, de előtte vessünk egy pillantást a show másik főszereplőjére, a Radeon RX 7700 XT-re is.

Galéria megnyitása

A Radeon RX 7700 XT alapját szintén egy, a TSMC 6 nm-es csíkszélességével készített NAVI 32-es GPU adja, igaz, itt már nem NAVI 32 XT, hanem NAVI 32 XL típusú megoldással találkozhatunk. Az aktív CU tömbök száma 54, míg a második generációs RT gyorsítókból 54-et, az AI gyorsítókból pedig 108-at kapunk. Az összesen 3456 darab stream egységgel ellátott esetében a Game Clock 2171 MHz-es, míg a Boost Clock 2544 MHz-es értéket képvisel majd. Memória-alrendszer terén természetesen némi karcsúsítással találkozhatunk, hiszen a második generációs Infinity Cache-ből itt már csak 48 MB-nyi áll rendelkezésre, a memória-adatsín szélessége pedig mindössze 192-bit lesz. Fedélzeti memóriából 12 GB-nyi GDDR6-os VRAM-ot rejt a nyomtatott áramköri lap, méghozzá 18 GHz-es effektív órajelen ketyegve, így a memória-sávszélesség 432 GB/s-os értéket képvisel.

A Radeon RX 7700 XT valamivel szerényebb, 245 W-os TDP kerettel érkezik, stabil tápellátásához azonban továbbra is két darab nyolctűs PCI Express tápcsatlakozó alkalmazására van szükség. Ahogy a fentebb említett modell, úgy ez az újdonság is PCI Express 4.0 x16-os csatolófelületet alkalmaz, valamint képes az AV1-es tartalmak kódolásának és dekódolásának hardveres gyorsítására is. Hab a tortán, hogy mindkét videokártya DisplayPort 2.1-es támogatással érkezik.

Galéria megnyitása

Teljesítmény terén egyelőre természetesen csak a gyártói számok alapján lehet tájékozódni, ezek viszont egész jó képet mutatnak. A Radeon RX 7800 XT a gyártói mérések szerint 2% és 23% közötti teljesítmény-előnyt tud felmutatni a GeForce RTX 4070-es modellhez képest, így a tesztelt 19 játékból 16 alatt gyorsabb, természetesen 1440p-s felbontás mellett. Az AMD fontosnak tartotta azt is megjegyezni, hogy a Radeon RX 7800 XT jövőbiztosabb választásnak minősülhet az extra 4 GB-nyi memória miatt.

A Radeon RX 7700 XT szintén 1440p-s felbontás és maximális beállítások mellett állta a sarat a tesztek folyamán, méghozzá a 16 GB-os GeForce RTX 4060 Ti modellel szemben. A mérések szerint az AMD terméke 1% és 31% közötti előnyt tudott elérni, viszont a 19 játékból csak 16-ban bizonyult jobbnak a konkurenciánál, ami azért igen szép eredmény. A vállalat pont azért választotta a fentebb említett két GeForce modellt összehasonlítási alapnak, mert úgy árazta be a két új Radeont, hogy azok ár/teljesítmény arány tekintetében versenyképesek lehessenek.

Galéria megnyitása

Hogy mégis mikor jelennek meg kereskedelmi forgalomban? A hivatalos tájékoztatás szerint 2023. szeptember 6-án, méghozzá úgy, hogy ezen a napon a referencia modellek és az AIB partnerek termékei egyaránt elérhetővé válnak. A Radeon RX 7700 XT-ből persze nem készül referencia változat, csak az AIB partnerek saját megoldásaival találkozhatunk majd a boltok polcain. Árazás terén arra számíthatunk, hogy a Radeon RX 7800 XT az Amerikai Egyesült Államokban 499 dollárba, Európában pedig 549 euróba kerül majd, míg a Radeon RX 7700 XT esetében 449 dolláros és 489 eurós listaárra számíthatunk.

A show második felében Frank Azor vette át a szót, aki számos érdekes információt osztott meg azzal kapcsolatban, mi mindenen dolgozik az AMD szoftverfejlesztő-csapata a háttérben. Az első téma a korábban már bejelentett HYPR-RX volt, ami már elérhetővé is vált, feladata pedig mindössze annyi, hogy egy gombnyomással elérhetővé tegye az Anti-Lag és Anti-Lag+, az RSR és FSR, valamint a Radeon Boost funkciókat, amelyek eddig is léteztek, de nem működtek egyszerre. Ezzel az egyetlen gombnyomással esetenként igencsak komoly teljesítménynövekedés jöhet össze az egyes játékok alatt, valamint a bemeneti késleltetés (input lag) mértéke is jelentősen csökkenhet, azaz gyorsabban és hatékonyabban reagálhatunk a játékon belüli eseményekre.

Szóba került még az FSR 3 is, amire már nagyon várnak a játékosok, ez a technológia rövidesen elérhetővé is válik. Érdekesség, hogy a szoftver a Fluid Motion Frames technológia támogatásával érkezik, valamint Anti Lag+ támogatást is kap. Utóbbi már ismerős lehet, előbbi azonban egy kis magyarázatra szorul. Ez a megoldás lényegében az Nvidia DLSS 3 Frame Generation technológiájának AMD-s megfelelője lehet, amellyel akár kétszeres vagy háromszoros gyorsulás is elérhető lesz az egyes játékok alatt.

Maga az FSR 3 nemcsak az AMD videokártyáival és GPU-ival működik majd együtt, hanem az Nvidia és az Intel termékeivel is, igaz, az Anti-Lag+ az egy AMD-exkluzív technológia marad, ami helyett az Nvidia térfelén ott a Reflex, az Intelnél azonban egyelőre nem rukkoltak elő bemeneti késleltetést csökkentő megoldással. Az FSR 3 egyébként nemcsak asztali- és mobil videokártyákkal, de játékkonzolokkal is használható lesz, mint amilyen a Microsoft Xbox sorozatának tagjai. Az AMD egyelőre 12 olyan játékot jelentett be, amelyek FSR 3 támogatással érkeznek, és összesen 16 olyan partnerről tett említést, akik elkötelezettek az FSR 3 technológia támogatásában.

Galéria megnyitása

Az FSR 3 Fluid Motion egyébként azért is lesz különleges, mert ennek alkalmazásához elvileg nem kell külön játék-integráció, sokféle címmel működhet alapból, hiszen driver szintjén biztosítja majd a gyorsítást, igaz, azt nem árulták el, ezt pontosan hogyan sikerült megvalósítani. Egyelőre az sem világos, hogy a Fluid Motion támogatás szintén elérhető lesz-e egyéb GPU gyártók termékeihez, vagy AMD-exkluzív megoldás marad-e – mivel driverszintű implementációról van szó, erősen valószínű, hogy utóbbira számíthatunk.

Egy Avatar: Frontiers of Pandora sorozatú Radeon RX 7900 XTX videokártya is készül

A limitált kiadásnak minősülő csúcskártya szokás szerint a NAVI 31-es GPU köré épül és 24 GB-nyi fedélzeti memóriával rendelkezik, ahogy azt a többi modell esetében megszokhattuk, hűtése viszont meglehetősen szokatlan dizájnnal rendelkezik majd. A nem mindennapi kinézet mögött a Massive Entertainment, a Ubisoft és az AMD szakembereinek együttműködése húzódik, ugyanis a felek kifejezetten a fentebb említett játék december 7-i rajtjának tiszteletére készítették el a különleges videokártyát.

A figyelemfelkeltő köntös gyakorlatilag hőre reagáló, azaz hőreaktív festést kapott, ami a videokártya felmelegedésével egy időben megváltoztatja színeit és számos Avatar témájú dizájnelemet tár a csodálkozó publikum szemei elé. A bemutató alapján ez a videokártya sajnos nem kerül az üzletek polcaira, illetve egyéb értékesítési csatornákon keresztül sem lehet majd hozzájutni, hiszen egy promóciós termékről van szó, amit speciális promóciók keretén belül sorsolhat ki a gyártó a szerencsések között.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére