Shop menü

MEGÉRKEZETT A BLENDER 3.0

Gyorsabb, szebb és okosabb lett.
Török Roland
Török Roland
Megérkezett a Blender 3.0

Kicsit több, mint egy évvel ezelőtt érkezett meg a Blender 2.90-es frissítése, ám most végre egy teljes verziószámot ugorva bemutatásra és megjelenésre került a szintén teljesen ingyenes Blender 3.0 is.

A kiemelt jelentőségű frissítésben nagy figyelmet kapott a Cycle render motor,  ami olyannyira felgyorsult, hogy akár nyolcszor gyorsabban képes elkészíteni a kívánt jelenetet, mint korábban. Ez a gyorsaság már az élőképen is megmutatkozik, hiszen bár még mindig nem épül fel a kép elég hamar, hogy valós időben lássuk a végeredményt, de már elég gyorsan frissül ahhoz, hogy gyorsan ellenőrizni tudjuk a jelenetet anélkül, hogy mondjuk az Eevee game engine-t kéne használnunk.

Hatalmas segítség lehet sokak számára, hogy megérkezett végre hivatalos formában a Blenderbe az Asset Browser. Ennek a funkciónak hála a 3D modellező materialokat vagy akár kész modelleket egyetlen egy húzással képes a jelenetbe áthúzni, vagyis használni azokat. Ha például egy parkettás padlóra van szükségünk, nem kell nekünk beszerezni a textúrát és elkészíteni az anyagot, elég lesz csak ráhúzni a padlónkra és már meg is jelenik a parketta.

A Blender egyik legnagyobb lépése a barátságos kezelőfelületet megteremtő 2.8 elhozatala volt, ám a 3.0 nem áll meg ennek a kulcsfontosságú elemnek a fejlesztésével. Ennek megfelelően egy új, jobban átlátható, kontrasztosabb UI érkezett, amit ráadásul sokkal könnyebben tudunk méretezni és arrébb pakolni, mint korábban. A képernyőn az elemek elosztása szintén sokat javult, a különböző paneleket könnyedén tudjuk fél képernyőre kitenni vagy onnan eltüntetni.

A videóvágó szekció is sokat fejlődött. Bár sokan nem tudják, a Blenderben teljes értékű vágószoftver is található, ám eddig nem feltétlenül volt egyértelmű a használata. A mostani frissítés keretében sokkal átláthatóbb és könnyebb lesz a vágási folyamat, a hang és a képsávokat pedig egyszerűen tudjuk majd ide-oda helyezni.

A VR támogatás is sokat javult, könnyebben járhatjuk be az elkészített jeleneteinket. A Pose Library segítségével pedig az előre elkészített animációkat és pózokat fogjuk tudni egyetlen gombnyomással alkalmazni a modellen.

Az alacsony poligonszámú modelleknél a 3D környezetekben előfordulhat, hogy az árnyék rosszul jelenik meg és csúnya háromszögekként látszódnak a modellen. Az újításoknak hála ezeknek az időknek vége és az árnyékok szépen rásimulnak a modellre.

A Geometry Node-ok is sokat fejlődtek, könnyebb lesz node-okat építeni és ezzel látványos animációkat létrehozni. A Blender végre támogatja, hogy szöveges bevitelt is lehessen ezekkel a node-okkal alakítani.

Természetesen számtalan egyéb újítás is érkezett a programba, amiket összegezve ezen az oldalon lehet áttekinteni. A Blender továbbra is ingyenes marad és egyre nagyobb szeletet hasít ki a 3D-s iparból a korábbi nagyágyúk, így a Maya, Autodesk vagy akár az Adobe kárára.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére