Shop menü

MÉG MINDIG AZ ÉLMEZŐNYBEN A NAGYMÚLTÚ KORMÁNY? - LOGITECH G29 + ASTRO A10 – TECH VIBES

Bevált alapon ne változtass, avagy a Logitech népszerű készlete továbbra is az autószimulátorok és versenyjátékok megbízható kiegészítője
Keszthelyi Dániel
Keszthelyi Dániel
Még mindig az élmezőnyben a nagymúltú kormány? - Logitech G29 + Astro A10 – Tech Vibes

A Logitech a gaming perifériák veterán gyártójaként a népszerű egerei mellett számos további, minőségi perifériával ágyazta be magát a felhasználók szívébe. Ehhez a megfontoltan építkező struktúrához viszont nagyban hozzájárultak a versenyjátékok, azon belül is az autósportok szerelmeseit támogató termékeik, melyek minőségi kormányokban, hozzá tartozó pedálokban, illetve manuális sebességváltókban is testet öltöttek. Ma már ez a viszonylag rétegpiacnak nevezhető terület is jóval kiterjedtebb, mint akár nyolc éve, a G29 bevezetésekor volt, de az egyértelmű, hogy a vállalat nem csak a szimulátoros közösség, de a szerényebb igényű játékosok számára is fontos szereplő maradt. Mindezt annak ellenére, hogy az utóbbi években piacra dobott kormányaik nem vettek éles fordulatot a korábbi modellektől és lényegében csak egy gyors olajcserének tekinthetők.

Galéria megnyitása

Nem véletlen, hogy a G29-es kormányuk már 2015 óta töretlen népszerűségnek örvend, annak ellenére, hogy a maximalista játékosok számára elérhetők már ennél professzionálisabb megoldások is. A nyolcadig éve töretlenük forgalmazott modell azért is érdekes, mert a 2010-es G27 óta először bővítették a szériát újabb verzióval. A G29-es modell a PC-hez, illetve a PlayStation konzolokhoz készült verzió és PS5-től egészen a PS3-ig visszamenőleg kompatibilis. Az Xbox-os közönség ugyanezt, illetve az egyel frissebb kiadást G920 és G923 néven érheti el, ahol a megszokott gombkiosztás fogadja majd őket. 

Aktuális ajánlatuk ráadásul azért is érdekes, mert egy bundle-ről van szó, a termék dobozában ugyanis nem csak a kormány és a pedálok, de ezúttal egy ajándék Astro A10, vezetékes fejhallgató is megtalálható, így az új vásárlók elméletileg letudhatják a megfelelő sztereó hangzást is. Lássuk hát, hogy milyen élmény volt a Logitech veteránnak számító szimulátorkészlete, illetve milyen volt versenyezni fejemen a gaming füleseiről jól ismert – immár a Logitech kötelékében dolgozó – márka belépőszintű fejhallgatójával. 

Specifikációk

Kormánykerék méretei 270 mm x 260 mm (Mag x Szél x Mély)
Pedálok méretei 167 mm x 428.5 mm x 311 mm (Mag x Szél x Mély)
Kormány tulajdonságok Elfordulás: 900º végponttól végpontig, Hall-effektusos kormányzásérzékelő, Kétmotoros műterhelés, Túlhevülés elleni védelem
Pedál tulajdonságok Nem lineáris fékpedál, Szabadalmaztatott rögzítőrendszer szőnyeghez, Bordázott saroktámaszték, Önkalibráló 
Kompatibilitás PlayStation 5,4,3; Windows® 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7
Egyéb tartalom Hálózati tápegység, felhasználói útmutató
Garancia 2 év
Extra a csomagban Astro A10 fejhallgató (Gen2)

Specifikációk, dizájn és felszereltség 

A termék doboza – azon túl, hogy a bontatlan csomag súlya előre jelzi a cuccokhoz felhasznált fém mennyiségét –, kellően masszívnak tűnik ahhoz, hogy megóvja a hardvereket a külső sérülésektől. Bélelést vagy szivacságyat azonban nem találni odabent, a kormány és a pedálkészlet egy szimpla kartonlappal különülnek el egymástól. Bár a nekik szánt helyet majdnem tökéletesen kitöltik, ez még akkor is kissé fura hozzáállás, ha érzésre egészen masszív darabokról van szó. Az már csak hab a tortán, hogy az ajándék Astro A10 fejhallgatót kis túlzással csak úgy "ráhajították" a többi cucc tetejére, még egy extra védőtasakot sem kapott, nemhogy saját dobozt. Képzelem, mit kaphat szegény A10, ha szállításkor a dobozt olykor véletlenül fejjel lefelé teszik le.

Galéria megnyitása

Az előlapon a kormányé és a pedáloké a főszerep, a manuális sebességváltó pedig látványosan hiányzik a képről. Ezt az űrt valószínűleg a többség számára az Astro fülest reklámozó matrica jelenléte nem fog kitölteni, sajnos ez a hasznos és persze költséges tartozék a G27 megjelenése óta lekerült a menüről. Így első körben a kormányon található váltófülekkel kell beérnünk, illetve a marokváltót igény szerint külön kell megvásárolnunk. Esetünkben a dizájn nem a megszokott, kék és fekete által dominált PC-s Logitech dobozokét követi, helyette a PlayStation kék-fehér stílusa uralkodik. Természetesen egy sor kábelt és magát a külső tápegységet is megtaláljuk az extra papírtálcán, együtt az A10 vezetékeivel. 

Anyaghasználat és dizájn 

A kormány alapvetően jól mutat, köszönhetően a fém alaplemeznek és a varrott bőr borításnak, mely a 28 cm-es átmérűjú keretet fedi. A professzionalitást sugalló, letisztultabb megjelenés helyett azonban egy kormány és egy PlayStation kontroller közötti átmenetet látunk. Ez igazából érthető is, hiszen a kormányba kapaszkodva nem túl praktikus a kontroller vagy a billentyűzet után nyúlkálni, a teljeskörű támogatásnak és a bőség zavarát okozó gombsornak köszönhetően pedig erre nem is lesz szükség.

Galéria megnyitása
Megtaláljuk a PS távirányító gombjait, egy le-fel billentyűt és még egy 24 fokozatos, vörös színű kereket is, ami egy Enter gombot ölel körbe. Utóbbi kifejezetten a PS exkluzív Gran Turismo miatt került ide, de PC-n szinte bármilyen funkció hozzárendelhető. Legfelül, pontosan középen a kerék sötét színű egységét kék színű, szálcsiszolt fémrészlet töri meg, alul pedig némileg kilapult a kerék, ezzel imitálva a versenyautók kormányát. Érdekes még a fordulatszámot visszajelző LED-sor a D-pad és a klasszikus PS gombok között.

Galéria megnyitása

Akkor már érdemes megemlíteni a bal- és jobb ujjaink ügyébe helyezett váltófüleket, avagy pillangóváltókat. Ezeket a kis szálcsiszolt fém karocskákat némileg optimalizálták az elődhöz képest, nem úgy a pedálokat, melyek az újabb kiadás ellenére szinte megegyeznek a korábbi változattal. Ami szomorú, hiszen néhány értékes módosítást szívesen láttunk volna ezen a sokéves szérián. A tömör fémpedálok egy masszív műanyag talapzatra támaszkodnak, de szerintem lehetnének távolabb is egymástól, néha bénáztam vele és megszokást igényelt.

Galéria megnyitása


A legzavaróbb azonban a gumibetéttel megtoldott fék nyomáspontja volt. Bár majd kitérek rá, hogy szoftveresen lehet valamit segíteni a helyzeten, alapvetően meglehetősen kemény, nehezen lenyomható ez a pedál, melyet cipőben kényelmetlen, mezítláb nagyjából lehetetlen használni. Mivel nem csak fokozatosan, de szinte már az első érintéskor is rendkívül ellenállónak bizonyul, egyszer csak fogtam magam és inkább áthangoltam a kuplungot és azzal fékeztem inkább. Hobbivezetéshez nem igazán működik jól a konstrukció, mondjuk amikor egy kisebb gyerek pattanna elé néhány körre. Neki minimum érdemes lesz cipőt húznia és gondoskodni számára a személyre szabott vezetési profilról.

Galéria megnyitása

Itt jön a pedálokkal kapcsolatos másik probléma, méghozzá a talpazat stabilitása. Alapvetően kemény talajon kisebb gumitámasztékok hivatottak gondoskodni a műanyag felület stabilitásról, sajnos csekély eredménnyel. Heves versenyzés és úgy általában bármilyen fékezés esetén számíthatunk rá, hogy az egész elem megindul előre, ami nem kicsit volt bosszantó élmény. Szőnyeg esetén a beépített, kitolható tüskesor próbál megkapaszkodni a szövetrétegben. Ez már jobban működik, főleg, ha mi is a szőnyegen vagyunk, illetve van, ami kellő súllyal nehezedik rá, elősegítve az elvárt stabilitását. Természetesen, mivel szimulátoros kiegészítőkről van szó, speciális szimulátorülésekre is felkészítették, ahol mindennek megvan a pontos helye és ahol esélytelen, hogy bármi létfontosságú elmozduljon a helyéről.

Galéria megnyitása
Szerencsére a kormány viszont a sima íróasztalban is egészen szépen megkapaszkodott, használat közben egyszer sem mozdult el a peremről, amire egy-egy lefogató elem és két csavarható szorítózár segítségével feszült rá. Hogy az agresszívebb sofőrök és a komolyabb fizikai erővel rendelkező játékosok részéről érkező gyűrődést mennyire tolerálja, azt nem tudom, de én nem éreztem, hogy az én kezeim között veszélyben lenne. Tartalék rögzítőelemek beszerezhetők hozzá, ha valaki mégis szeretné a kormánnyal együtt elhajítani az asztalt egy elszalasztott első hely után. A vezetékeknek fenntartott helyet a kormányszerkezet alján találjuk meg a, középre és hátra tekintő kábelcsatornákkal. 

Fontos a belső 

Általános problémát jelenthet a kormányok hangja, melyet az erőhatásokat demonstráló motorok és a velük együtt dolgozó mechanikus elemek hallatnak. Sajnos ezen a téren a G29 sem a legfinomabb, szóval, ha a gyerek ezt kapná karácsonyra, készüljünk fel rá, hogy reggel elektromos motorzúgásra és hangos kattogásra ébredünk majd. A kormánykerék eltekerése önmagában egészen barátságos zajjal jár, ha csak erről lenne szó, akkor nem lenne ok a panaszra. A jelenséget a fogaskerekes motorhajtás okozza, melynél egyel népszerűbb és "jövőbiztosabb" a kefe nélküli, illetve a szíjas megoldás, ám a széria ezen a fontos területen nem lépett másik útra. A G923 állítólag fejlettebb Force Feedback funkcióval bír, de alapvetően a gyártó sajnos maradt a kaptafánál és nem szolgált valódi fejlesztéssel. A kerék amúgy mindkét irányba 450 fokot, tehát összesen 900-at képes fordulni. 

Tapossunk bele!

Az én viszonylag kis kezeim számára a kormány egész kényelmes és jól kezelhető volt, a vékonynak érződő bőr borítás nem gyűrődött fel különösebben és az sem rémlik, hogy a tenyerem nagyon ráizzadt volna a heves versenyzésben. A pillangóváltók használata nem okozott kényelmetlenséget, bár egy leheletnyivel talán lehetne egyértelműbb a visszacsatolás, mert fejhallgató vagy üvöltő hangfalak esetén a kattanó hangját elnyomja a káosz. A fizikai gombok vegyes képet mutattak, a sima O és X gombok pl. hibátlanok, a többi viszont valahol a stabil és minőségi, illetve az olcsó és gyengén rögzített megoldás között szerepelt. Egy ilyen veterán perifériagyárostól többet várnék, de azért pánikra nincs ok, csak szimplán azért, mert ez nem a legdrágább kormány, néhány alapdolog kidolgozását illetően lehetnének következetesek.

Galéria megnyitása
Kifejezetten pozitív csalódás, hogy mióta a G Hub szoftvert kikalapálták, a gamer perifériák többsége ebben a keretszoftverben kaphat helyet. A meglehetősen letisztult és egészen jól átlátható dizájn segít az eszközök könnyű kezelésében és a gombok testreszabásában. A beépített memóriát felejtsük el, profilokat a kormányon nem tárolhatunk, ha esetleg megfordult volna a fejünkben. A finomhangolás viszont kellően részletes, hiszen a játékokban elérhető aprólékos módosítógörbék és csúszkák mellett a gyári szoftver is segíti a kényelmet. A G29 azonnal megjelent az eszközlistán, amint az USB csatlakozóját a gépre kötöttem, firmware-frissítést viszont nem ajánlott fel, szóval valószínűleg egészen frissen csomagolt termékről lehetett szó.
Galéria megnyitása
Az ajándék Astro fejhallgatónk sima jack-es és nem USB-s, továbbá nem jár hozzá amolyan HyperX-es USB egység sem, ami kommunikálna a szoftverrel, tehát az A10-et itt nem kezelhetjük. A kormány érzékenységét, az elfordulási tartományát viszont beállíthatjuk, ahogy a pedálokkal is babrálhatunk. Sajnos nekem a gumibetétes fék közel használhatatlanul kemény volt, hiába állítottam az érzékenységén, túl rövid úton tudtam lenyomni ahhoz, hogy a kedvem szerint dolgozzon és az is kellemetlenül nagy erőfeszítésbe került. Szőnyeg híján pedig még ügyeskednem is kellett, hogy a helyén tartsam. Végül fal és a pedálok közé egy dobozt fektettem, ami végre megfogta. Nem állítom, hogy más gyártó megoldásai nem küzdenek ezzel a problémával, de addig nem igazán volt használható, amíg nem oldottam meg, hogy ne szaladjon ki folyton a lábam alól.
Galéria megnyitása
Minden mással elégedett voltam és bár léteznek drágább és komolyabb hardverek erre a célra, a Logitech kormánya egészen stramm darabnak tűnik, amivel jó szórakozás volt vezetni. Akár a Forza Horizon lazább szórakozása a mi kenyerünk, akár az Asetto Corsa aprólékos szimulációja, a G29 használata jó élmény volt. A motorok erejét mondjuk nem árt kicsit az ízlésünkhöz hangolni, mert a rángatása kényelmetlen lehet, ahogy a kormány reakcióidejét és érzékenységét is testre kellett szabni, hogy közelítsünk az elvárt élményhez. Még jó, hogy mindezt gond nélkül megtehetjük! A váltókarok is gyorsan reagáltak, összeségében a féket leszámítva nem éreztem, hogy a készlet bármiben is hátráltatott volna. 

Bónusz: Astro A10

Az Astro meglepően fontos szereplője a digitális szórakoztatásnak, hiszen annak idején részt vállaltak az Xbox 360 megtervezésében, hogy aztán elsősorban konzolosok számára készítsenek közkedvelt fejhallgatókat. Évekig dolgoztak a Skullcandy felügyelete alatt is, ami arra engedhet minket következtetni, hogy elsősorban a dizájnra figyelnek és csak utána következik a hangminőség. Erről azért szerencsére nincs szó, 2017 óta pedig a Logitech szárnyai alatt tevékenykedhetnek, akik alapvetően igényesek a fejhallgatóikra.

Galéria megnyitása

Az A10 a sorozat belépőmodellje, annak viszont a második generációs kiadása, továbbra is cserélhető jack kábellel, rajta egy klasszikus kerékkel a hangerő módosításához. Egy elosztó is jár hpzzű, így a dupla és a kombinált ki- és bemenet is működik. Ez azt jelenti, hogy  a revízió miatt kevesebb gyermekbetegség és a kategóriája miatt nagyjából zéró prémiumfunkció jön vele, de ez nem feltétlenül nagy baj. Mivel egy analóg, 2.0-s fülesről van szó, a már említett szoftveres ügyeskedés nem opció, bár hangszínszabályzással bármikor kísérletezhetünk. Igaz, hogy ez itt csak egy kis bónusz, mindenképp kiemelném a szerintem legjobb tulajdonságát, az pedig a kényelem.

Galéria megnyitása

Az A10 könnyed, de igényes műanyag elemekből építkezik, melyek a dizájnmunka miatt egészen igényes összképet mutatnak és attól sem féltem, hogy elkerülhetetlen sorsa, hogy eltörjön. A 250 grammot el sem érő füles mindehhez kellően rugalmas is, cserébe hevesebb fejmozgatás esetén akár le is táncolhat a fülünkről. Először nagyon zavart, de aztán a komfort meggyőzött róla, hogy ez nem akkora baj. A kényelmet a piha, memóriahabos fülpárnák teszik teljessé, mely sima szövetborítást kapott. Fura, hogy annak ellenére sem vált zavaróvá, hogy a párnák pereme nem hagy teret a füleinknek, azokat nem öleli körbe, hanem rájuk fekszik.

Galéria megnyitása

A fejpánt hasonlóan puha memóriaszivaccsal támaszkodik a fejünkre, a könnyedsége miatt pedig órákon át lehetett a fejemen anélkül, hogy komolyan zavaróvá vált volna. Az "over the ear" párnáknak jobban örülnék, de összességében dizájn és kényelem szempontjából is rendben volt. A mikrofonja nem leválasztható, helyette felhajtható, ami kissé oldschool megoldás, de még mindig sokan alkalmazzák és ha korrektül szól, akkor miért ne. És korrektül szól. Énekfelvételekhez nem ezt fogjuk választani, de a Discordon nem fogunk rémületet kelteni vele, ami ebben a kategóriában több, mint rendben van.

Galéria megnyitása

A hangzás tipikusan az a kategória, amire nem mondhatjuk, hogy a legrészletesebb, ahogy azt sem, hogy akár csak próbálna kiegyensúlyozott lenni, de összességében mégis meglepően pozitív csalódás volt. Igen, a mélyek hangsúlyosabbak, a magasak hiányosabbak, de összességében olyan képet színeztek nekünk, mely egyetlen gamert sem fog leborítani a székéről. Audiofilek nyilván nem tesznek ilyesmit a fejükre, de aki meglepetésként találja egy G29 dobozában, annak kellemes ajándék lehet. De első gamer perifériának sem feltétlenül rossz választás, ha tehát a gyerek ezért nyúzza a szülőket, akkor ne aggódjanak, a nagyjából 20 ezer forintért egy teljesen vállalható perifériát kapnak majd. 

Kell ez nekem? 

Profi sofőrök és versenyőrültek valószínűleg ennél komolyabbra vágynak, ebben a kategóriában pedig meglehetősen felduzzadtak a konkurencia ajánlatai. Kicsit úgy érzem, hogy a gyártó ezzel a termékvonallal biztonsági játékot játszik és egyelőre nem mer komolyabb fejlesztéssel előrukkolni, míg pl. A Thrustmaster ezen az árszinten is tud izgalmas dolgokat ajánlani.

Galéria megnyitása

Ettől függetlenül a Logitech egy jól bevált megoldást csiszolgat már évek óta, mely szépen teljesít és szoftveresen sem okoz fejtörést, legalábbis a teszt alatt nem tapasztaltam semmiféle gikszert. A változtatásra szoruló részletek – igen, többek között a fékre gondolok –, vagy az úttörő hozzáállás és a valódi fejlesztések hiánya miatt csak egy Cool plecsnit tudott elérni. Azt viszont a magabiztos teljesítményével és az időtálló formulájával simán megszolgálta. Én biztosan nem feszegetném le az asztalomról.

Galéria megnyitása

Az Astro A10-ből valószínűleg bőven lehetett raktáron, ha külön bundle-t raktak össze vele. Az a helyzet, hogy így egyben a kettő egészen jó ajánlat, de még önmagában is megérdemelt egy Tetszett plecsnit, mellyel ezen a túltelített piacon is egy egészen kényelmes, oké hangzást nyújtó darabnak mutatkozott. Apróság, hogy a fülpárna nem fogja körül a fülcimpánkat, esetleg az eltávolítható mikrofon és némi hangszínszabályzás feldobná az összképet.

7.6
Megbízható és jól használható kormány, mely túlszárnyalja az olcsó megoldásokat, de hasonló összegért már fejlettebb megoldások is elérhetők.
+ Jól összerakott kormány és pedál
+ Jó vezetési élmény, gyors reakcióidővel
+ PlayStation felhasználók paradicsoma
+ Szoftveresen jól testre szabható
+ Az elődjénél valamivel halkabb
- De néhány részletet még csiszolhatnának
- A kemény féken a szoftveres beállítás sem segített
- Még a közvetlen utódja sem váltott halkabb és időtállóbb belső mechanikára
Design
8.0
Innovation
7.5
Reliability
8.0
Specification
7.5
Price/Performance
7.5

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére